Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Performanceproces – af Trine Mee Sook Gleerup

Performance proces –  Trine Mee Sook Gleerup skriver bl.a. om arbejdet med en publikation i serien Performance Scripts.

Mette Garfield har inviteret mig til at skrive dagbog her i løbet af den næste måneds tid.

Det er på mange måder en ganske velkommen invitation og opgave – særligt fordi det er noget tid siden, at jeg har befundet mig i en skrivende kunstnerisk proces. En smule paradoksalt måske, når jeg i min kunstneriske praksis oftest benytter mig af det skrevne ord som basis for mine performances.

I dag, mandag, har jeg haft møde med Mathias Kryger. Han og jeg har gennem længere tid arbejdet på en publikation med arbejdstitlen Performance Scripts, og som i al sin enkelhed er en samling af performancetekster – eller performancemanuskripter – af udvalgte skandinaviske performancekunstnere, som alle bruger teksten som omdrejningspunkt eller basis for deres performances.

Vi ønsker med dette projekt at give mere opmærksomhed til særligt den del af performancegenren, som man kan kalde for lecture performances, samt til performances, som på eller anden måde har et skrevet forlæg.

Med som redaktør på projektet har vi Maria Bordorff, mens Eller med A varetager design og udgivelse!

Vi planlægger i alt fire udgivelser hen over foråret og sommeren, og hver udgivelse bliver endvidere akkompagneret af en eller flere live-performances med de inviterede kunstnere. Selv regner jeg med at udkomme og performe d. 23. juni.

Alle udgivelser og performances finder sted på Den Frie på Østerbro, og jeg glæder mig til at få de udgivne manuskripter i hånden!

Tirsdag:
Jeg er lige nu ved at planlægge en slags fortsættelse til min performance OHM, a meditative performance lecture & how our mind and body are practically commercialized,

som jeg lavede til Contingency of the now på NLHspace tilbage i 2014. Jeg var inviteret af kurator Rie Hovmann Rasmussen, som på det tidspunkt kuraterede en hel serie af performances – alle sammen med presence som tematisk undertekst.

Jeg skal lave en liste over researchmateriale, som jeg skal se, læse eller genlæse. Og så findes der efterhånden et hav af Mindfulness-apps, som jeg også skal have undersøgt og lyttet til.

Torsdag:
Jeg har i dag haft møde med Rie Hovmann Rasmussen og Louise Lassen Iversen. De har inviteret mig med på en gruppeudstilling, som kommer til at foregå til næste år på deres nye (endnu ikke åbnede) udstillingssted i København. Uden at afsløre for meget kan jeg godt tillade mig at sige, at det er et meget spændende og ambitiøst projekt, som de to har planlagt!

Den efterfølgende mandag:
Jeg har i weekenden været på et kursus i såkaldt Pranic Healing her i København.

I Pranic Healing arbejder man ud fra præmissen om, at kroppen i sig selv er selv-healende. Og man mener, at man kan hjælpe kroppens healingsproces ved at lave forskellige former for energetisk arbejde.

Kurset baserede sig på læren fra Grand Master Choa Kok Sui, grundlæggeren af Pranic Healing, og var på en og samme gang mærkværdigt håndgribelig (i forhold til, hvad man måske ville forvente af energetisk arbejde) og virkelig, virkelig syret!

På kurset (som var et grundkursus) lærte vi blandt andet at mærke auraen eller den energetiske krop hos hinanden. For mig at se er der ikke noget hokuspokus forbundet med det; den energetiske krop er absolut mærkbar – og føles som en slags fortættet og lidt bouncy luft, der ligger omkring den fysiske krop.

Jeg har sideløbende med min kunstneriske praksis også en praksis som yogaunderviser og behandler, og jeg kan stadig blive forunderet over nogle af de sammenfald, jeg oplever mellem det at beskæftige sig indgående med hhv. kunst og yoga.

På kurset kom jeg til at tænke på den kreative proces, man befinder sig i som kunster, og jeg oplevede pludselig en helt klar parallel mellem det pludseligt at være i stand til at mærke et andet menneskes aura (og min egen) og den følelse, som jeg får, når den kunstneriske proces flyder allerfriest – eller en idé manifesterer sig: Det er, som om den følelse af iderigdom/kreativitet (eller hvad vi nu skal kalde den) bliver nærmest fysisk mærkbar. Som en aura, fortættet energi, materie eller stof.

Installationsview fra Trine Mee Sooks udstilling The Fool, a Nomadic Journey in Tarot and Life på Århus Kunstbygning. Foto: PR, Århus Kunstbygning

Tirsdag:
Vi begynder at modtage den første runde af manuskripter til Performance Scripts. De er alle interessante på hver deres måde, og det er inspirerende at få indblik i de forskellige kunstneres måde at tænke teksten på i forhold til deres respektive praksisser – og ikke mindst den specifikke udgivelseskontekst.

Det er ved at være noget tid siden (måneder faktisk), jeg sidst har skrevet direkte på eller til en performance. Jeg er lidt spændt på processen, som ligger foran mig. Ofte bruger jeg lang tid på at researche til det emne, som jeg gerne vil diskutere og behandle i min tekst og performance. Jeg har i dag – inspireret af healingskurset i weekenden – læst lidt om Semyon Kirlian, grundlæggeren af Kirlian fotografi og det, som også kaldes for corona- eller aurafotografi. Han lavede blandt andet flere forsøg med blade: en slags før og efter-fotografier, hvor han først fotograferede et blad (fra et træ) og dernæst fotograferede det igen efter at have revet et lille stykke af bladet. På begge fotografier kunne man se et lysende felt (eller corona eller aura) hele vejen rundt om bladet – og på ’efterfotografiet’ kunne man meget ofte se, hvordan dette lysende felt aftog i kraft som følge af den skade, man havde tilført bladet.

Onsdag:
Jeg skal sende mine dagbogsnotater til Mette. Foruden selve teksten skal jeg også udvælge omkring fire fotografier. Jeg ville umiddelbart gerne vedhæfte et billede af et Kirlian-fotografi, men tænker, det nok er bedst at lade være (i forhold til copyright). I stedet har jeg valgt at vedlægge to fotos fra The Fool: a nomadic journey in tarot & life, soloudstilling på Kunsthal Aarhus 2012, et foto fra Racial Representation, som det optrådte i arkivet Hvidme, kurateret af Anna Rosa Krøyer Holm i 2015, samt et yogabillede.

I øvrigt er udgivelsesdatoerne for Performance Scripts:
d. 12. maj, d. 6. juni, d. 23. juni og d. 28. juli.

Læs mere her

Artiklen er tidligere udgivet i magasinet Teater1 #175 2016.

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...