Populært lige nu

ISCENE LIVE på Scenekunstens Årsmøde – det sætter vi fokus på

Når Scenekunstens Årsmøde afholdes i Skuespilhuset mandag den 3. juni 2024 er det under det overordnede tema Scenekunstens Fremtid. ISCENE LIVE har tilrettelagt talks,...

Open call: In process – Udover konventionerne

Ansøgningsfrist d. 7. juni kl. 13:00
Annoncespot_imgspot_img

Nikolaj Stokholm: Hvorfor skal vi høre om din barndom i Greve?

Stand-upper Nikolaj Stokholm, kendt fra Sjit Happens på TV2 Zulu, er på turne med sine 92 shows rundt i hele landet. Han er næsten halvvejs, og showet er langt fra det samme, som han startede ud med. Men hvad skal der til for, at det bliver ved med at være sjovt, og hvorfor skal vi høre om hans opvækst i Greve?

Når Nikolaj Stokholm står på scenen og fortæller om sin barndom i Greve i 90’erne, handler det om en lille bleg albino-dreng, der i sine unge år, nærmest var blind og derfor også det perfekte mobbeoffer. I showet Mit liv som Nikolaj Stokholm tager han publikum med tilbage til sin opvæksts hjemstavn og deler ud af betragtninger og sjove anekdoter fra sit liv, men hvorfor skal publikum egentlig høre om hans relativt gennemsnitlige barndom i provinsen?

”Det er fordi, jeg ikke har så meget andet at tale om. Og så er jeg ret egoistisk. På den måde går det hele fint op,” griner han og uddyber:

”Når man begynder at snakke om sit eget liv, så er det selvfølgelig en refleksion over livet i det hele taget, som andre måske kan genkende. Showet præsenterer noget, der er sjovt og genkendeligt, uden at det selvfølgelig rummer svaret på alle livets store spørgsmål,” understreger han.

I aften spiller Nicolaj Stockholm show nummer 38. Der er 54 shows igen, og Mit liv som Nikolaj Stokholm har allerede udviklet sig siden premieren på Bremen i København i september 2017. Faktisk har Nikolaj Stokholm ikke kigget i manuskriptet siden den første aften, for det handler ikke om at lave det samme show hver aften, understreger han.

”Der er ikke nogen tvivl om, at når det handler om komik og stand-up især, så sejler man på et skib, hvor publikum er med til at bestemme fart og retning. Det manuskript, jeg skrev i starten, er mere en ramme om showet, og personligt synes jeg kun, det er blevet sjovere siden. Der sker jo det undervejs, at jeg får feedback fra publikum hver eneste aften. Kan de lide en joke, får den måske lidt mere næste gang. Og mærker jeg, at noget halter, så prøver jeg at arbejde med levering og timing i materialet.”

Mit liv som Nikolaj Stokholm. Foto: Hans Bach

Elsk dit publikum

Men det vigtigste for at kunne levere et show 92 gange, er at lytte til publikum, understreger Nikolaj Stokholm. Det skal være en ny oplevelse hver aften, ellers bliver man til en mekanisk robot.

”For mange år siden så jeg et interview med Niels Hausgaard. Han sagde, at han ikke gider øve teksterne til sit show, men i stedet går rigtig meget op i at kunne lide sit publikum. Den tilgang bruger jeg også! Jeg kan personligt godt blive som en gammel sur mand, hvis noget ikke går, som det skal, eller hvis en person for eksempel stiller en øl på scenekanten. Derfor bruger jeg det meste af dagen på at tænke på de flinke mennesker, der kommer i salen. Nogen af dem har glædet sig til at se showet i et år, og så det er min opgave at give dem en god oplevelse,” understreger han og fortsætter:

”Meget handler om den særlige gruppedynamik, der sker mellem publikum, scene og salen hver aften. Det er aldrig publikums skyld, hvis det ikke bliver en god aften, men nogen gange kan jeg da godt have en fornemmelse af, at folk i salen ikke var helt oplagte til at slå sig løs.”

Mit liv som Nikolaj Stokholm. Foto: Hans Bach

Heldigvis er der forskellige tricks, man kan benytte, for at få latteren frem, for der er altid nogen blandt publikum, som er kommet, fordi de VIL have en sjov aften. Og dem kan man så vælge at tale mere til end de andre:

”Det handler egentlig om i starten at få små grupper til at grine. Hvis nogen tydeligvis er i godt humør, så kan jeg godt finde på at henvende mig mere til dem. Hvis nogen i salen griner, så smitter det. På den måde kan jeg med mimik og øjenkontakt belønne dem, som gør det, jeg gerne vil have dem til. For jeg er afhængig af, at publikum er med mig. Der er de komikere, som er robotter, og så er der sådan nogen som mig, der er sindssygt publikumsafhængige,” slutter han.

Se program for resten af Nikolaj Stokholms turné her

Seneste

Afonso Coelho modtager Ole Nørlyngs Talentpris

Ole Nørlyngs Talentpris tildeles en ung danser mellem 16 og...

Open call: In process – Udover konventionerne

Ansøgningsfrist d. 7. juni kl. 13:00

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Afonso Coelho modtager Ole Nørlyngs Talentpris

Ole Nørlyngs Talentpris tildeles en ung danser mellem 16 og...

Open call: In process – Udover konventionerne

Ansøgningsfrist d. 7. juni kl. 13:00

Holstebro Dansekompagni modtager donation til at styrke dansen lokalt

Holstebro Dansekompagni modtager en stor donation på 1,2 millioner...
Annonce
Lene Grønborg Poulsen
Lene Grønborg Poulsen
anmelder og skribent.
Annonce

Afonso Coelho modtager Ole Nørlyngs Talentpris

Ole Nørlyngs Talentpris tildeles en ung danser mellem 16 og 25 år, som har vist en imponerende teknisk kunnen, har en markant personlighed og et...

Open call: In process – Udover konventionerne

Ansøgningsfrist d. 7. juni kl. 13:00