Stive pikke mødes bag denimlag til lyden af techno

Lene Grønborg Poulsen:

er kulturjournalist og bachelor i Dramaturgi samt Cand.Public i analytisk journalistik. Medlem af Reumert-Juryen.

Techno
GBAR, Aarhus Teater,
10. jan - 13. jan og
29. jan - 10. Feb. 2018
Never Mind, København, Teater Republique
17. – 27. jan. 2018

Techno
GBAR, Aarhus Teater,
10. jan - 13. jan og
29. jan - 10. Feb. 2018
Never Mind, København, Teater Republique
17. – 27. jan. 2018

Kom med på homobar, når Aarhus Teater og Republique opsætter Niels Henning Falk Jensbys prisbelønnede og rå roman Techno på virkelighedens homobarer: GBAR i Aarhus og Never Mind i København.

Selv kalder teatrene Techno for en ”fugtig forestilling om ukontrollerbar kærlighed mellem to mænd, der tager os med ind i et fetichistisk sexmiljø, hvor kropsvæsker, voldsom sex og stoffer grænseløst flyder sammen.”

Men hvad er det egentlig for en fortælling vi skal have med Techno?

Instruktør Sargun Oshana siger:
”Techno er en historie om et menneske, der finder ro på dansegulvet og i nattens pulserende byliv, fordi den indre larm bliver for høj. Det handler om to mænds intense kærlighed, og om, hvad der sker, når man tilsidesætter egne behov så meget, at man går mentalt i opløsning.”

Under forestillingen står skuespillere Simon Mathew alene på dansegulvet, kun akkompagneret af en DJ. Mathew fortæller om forestillingen:
”Det handler ikke kun om at vise de ekstreme sider af bøssemiljøet, det handler også om at vise et kærlighedsforhold mellem to mennesker. Techno er en kærlighedshistorie, som udvikler sig til nogle ekstreme sexlege, der får konsekvenser for hovedkarakterens liv,” forklarer han.

Men hvordan undgår man så at skabe en stereotyp-kliché som kulisse? Og hvordan skal stedet blive andet end et ekko af bogens tematikker, når man vælger to legendariske homo-barer som scenografiske holdepunkter?

”Valget af GBAR og Never Mind er truffet, fordi vi vil trække teatret ud af salen, og dermed underbygge fortællingen med den autentiske stemning fra virkeligheden, mens vi nedbryder grænserne mellem teater og byrum. Og vi håber derved at tilføre scenekunsten noget nyt liv og give publikum en anderledes teateroplevelse, når vi arbejder på den her måde,” forklarer Sargun Oshana, og fortæller om indholdet i fortællingen:

Techno er ikke kun en beskrivelse af et hardcore homomiljø. Det er en universel historie om at få gengældt sin kærlighed uanset, hvilken seksualitet eller køn man er tiltrukket af. Samtidig er det et generationsportræt, der viser hvordan nogle unge mennesker, finder et helligt rum ude i nattelivet.”

Når det sidste ord er sagt i forestillingen Techno, forbliver lyset dæmpet, og der blændes ikke op for applaus. I stedet træder rummet i karakter som den bar det egentligt er, og publikum kan blive del af virkelighedens homomiljø.

Her er et uddrag fra teksten, hvor man tydeligt fornemmer forestillingens stil. Se også videoen her over, hvor Simon Mathew er i rollen som Jeg’et.
”Du sveder ud over det hele. Sveden pisker mig i ansigtet, DJ’en spiller techno, og jeg står her overfor dig. Kigger på din krop. Stive pikke der mødes bag denimlag til lyden af techno… min ecstasy-mund, der klistrer sig fast på din hals.” Bassen pumper og lyset spiller i hans øjne, mens han råber: ”Jeg tror, jeg knækker en dag.”

Spillested: GBAR, Aarhus Teater, 10. jan - 13. jan og 29. jan - 10. Feb. 2018.
Stillested: Never Mind, København, Teater Republique 17. – 27. jan. 2018 (I København opføres forestillingen under titlen FRÅDSERI som en del af Republique’s teaterserie De 7 Dødssynder.)

Der kan være 40 tilskuere til forestillingen i Aarhus og 55 i København.

Del artiklen

'Stive pikke mødes bag denimlag til lyden af techno'

Facebook