Fra industriby til kulturby

<strong>Fra industriby</strong> til kulturby

Foto: Fredericia Teater

Michael Madsen:

Har de seneste 13 år arbejdet som kommunikations- og pressemedarbejder hos bl.a. Dansehallerne og ISCENE. Derudover har han siden 2009 drevet filmbloggen CineMadsen, ligesom han er medlem af foreningen Danske Filmkritikere.

Billedserie

Denne artikel er den tredje af en række temaartikler om egnsteatre i Danmark og deres rolle i lokalsamfundet. Se de øvrige nederst i artiklen.

Billedserie

Denne artikel er den tredje af en række temaartikler om egnsteatre i Danmark og deres rolle i lokalsamfundet. Se de øvrige nederst i artiklen.

Fredericia Teater har været med til at forvandle Fredericia til Danmarks nye musicalmetropol og totalt forandre bybilledet.

Det er næsten som et eventyr. For få år siden blev Fredericia opfattet som en kedelig industriby med en halv café og et hensygnende kulturliv. En soveby, hvor alt var dødt efter klokken 17.00.

I dag er billedet vendt totalt. Forretningslivet blomstrer, nye caféer og restauranter er skudt op, hotellerne har fuld belægning, til forskel fra før, skal man bestille bord, når man skal ud og spise i byen, og Fredericia har fået image, som Danmarks nye musical-by.

Fra succes til succes
En stor del af forklaringen finder man inden for voldene i Prinsessegade 29, hvor byens egnsteater Fredericia Teater holder til. De seneste år er teatret gået fra musicalsucces til musicalsucces. Det startede for alvor i 2012, hvor Aladdin på få måneder trak over 50.000 mennesker til byen, og siden er det gået slag i slag. Shu-bi-dua blev set af 180.000, mens Klokkeren fra Notre Dame nåede op på 160.000 solgte billetter over hele landet.

Klokkeren fra Notre Dame.
Pressefoto Fredericia Teater / malmose.com

I midten af oktober rundede Fredericia Teaters nyeste musical Seebach de første 100.000 billetter på rekordtid. Det fik samtidig teatret til at forlænge spilleperioden i Fredericia frem til 20. januar – og dermed sætte ny rekord for længste spilleperiode på Fredericia Teater – inden musicalen senere i 2018 vises i både Musikhuset i Aarhus og på Det Kongelige Teater i København.

Kommunens støtte var altafgørende
På byens rådhus er man glade for, at man valgte at støtte Fredericia Teater økonomisk, da det lokale Musicalakademis rektor Søren Møller i december 2010 blev leder for teatret og introducerede en ambitiøs plan: Han ønskede, at Fredericia Teater kun skulle spille nye musicals, som det enten selv producerer eller udvikler sammen med andre, eller som ikke har været opsat i Danmark før.

Søren Møller. Foto: Fredericia Teater / Søren Malmose

“Vi skulle beslutte, om vi kun ville være en by med et teater med en teaterforening, hvor der blev vist omrejsende forestillinger, eller om vi ville være noget ved musikken. Vi synes ikke, der var nogen mellemvej, og vi valgte det sidste og skød penge i Fredericia Teater, så det kunne blive et musical–fyrtårn. Det var en nøje kalkuleret beslutning, for hvis en by skal have fyrtårne, skal man vælge dem med omhu, da der kun er råd til få af dem”, fortæller viceborgmester Ole Steen Hansen, der også sidder på en af kommunens to bestyrelsespladser i Fredericia Teater.

Den økonomiske støtte fra kommunen var altafgørende i de første år efter Søren Møllers tiltrædelse, hvor succes’en var ved at vokse Fredericia Teater over hovedet. I 2014 havde teatret en negativ egenkapital på 21 mio. kroner og blev kun reddet af en underskudsgaranti fra en lokal shippingvirksomhed, og fordi kommunen eftergav 5 mio. kroner af gælden og øgede det årlige tilskud med 3 millioner kroner.

Giver omsætning i byen for 63 mio. kroner
I dag er tilskuddet 10 millioner kroner om året, men de penge er godt givet ud. For nyligt viste en undersøgelse, at Fredericia Teater giver en øget omsætning til byens butikker, restauranter og hoteller på 63 millioner kroner om året på grund af de mange musical-gæster.

“Teatrets udvikling har betydet utrolig meget for byen. Det er Fredericia Teaters skyld, at mange af caféerne og butikkerne også er åbne om vinteren. Samtidig er de fødekæde for Musicalakademiet, lige som en anden af vores kulturinstitutioner Den Kreative Skole har startet en musical-linie”, siger Ole Steen Hansen og fortsætter:

“Vi har valgt at støtte teatret for at brande os og tiltrække store virksomheder, men også indadtil for at øge borgernes stolthed og selvforståelse: At Fredericia ikke længere bare er en industriby, men en spændende kulturel, dynamisk by. Så der er tale om en fælles synergi mellem kommune, borgere, erhvervsliv og kulturliv.

Fra Alladin. Pressefoto Fredericia Teater / malmose.com

Ny teaterbygning på vej
Ole Steen Hansen er da heller ikke i tvivl om, at Fredericia Teater betyder noget, når borgere og virksomheder skal vælge, om de vil flytte til kommunen.

“Fredericia Teater er helt klart en af parametrene, der får folk til at kigge på Fredericia og give byen en chance.” Det gælder også teatret selv, hvor stort set alle de ansatte i dag bor i Fredericia. Sådan var det ikke før.

Næste skridt bliver efter alt at dømme et helt nyt musicalteater i Fredericia med plads til 1.200-1.300 tilskuere. Et markant løft i forhold til de 800 tilskuere, som den nuværende teaterbygning kan rumme. Fredericia Kommune er således langt fremme med planerne om at anlægge en ny teaterbygning i den nye Kanalby, som er ved at blive opført i byens centrum.

“Foreløbig har vi ansat en projektleder, og så skal der findes penge til projektet fra forskellige fonde.Vi vil gerne være med til, at Fredericia Teater får de rammer, som det fortjener. Ved at skaffe plads til større publikum til forestillingerne, vil vi også kunne sikre en endnu bedre driftsøkonomi til teatret, og samtidig vil det blive et fantastisk vartegn for kommunen”, slutter Ole Steen Hansen.

Ole Steen Hansen. Privatfoto

Har fornyet musicalgenren
En af dem, der også har fulgt Fredericia Teaters succes er Berlingske Tidendes teateranmelder Jakob Steen Olsen. Han peger blandt andet på, hvordan teatret har formået at forny musicalgenren i Danmark og skabe en effektiv blanding af store kommercielle musical-blockbusters og mere eksperimenterende opsætninger, der viser, hvad musicals også kan være.

“Fredericia Teater har arbejdet meget målbevidst og systematisk med at udvikle deres produktioner, samle op på deres erfaringer og bruge deres internationale kontakter og netværk. De kan mere, end man skulle tro, fordi de tør tænke stort ud fra tesen ”Hvorfor skulle vi ikke kunne lave store musicals i Fredericia”. Og de har haft en instinktiv næse for, hvad der sælger”, fortæller Jakob Steen Olsen.

Som eksempel nævner teater-redaktøren Seebach-musicalen.

“På den ene side er der tale om en rørende historie om tilgivelse. På den anden side har fortællingen om Tommy Seebach og Rasmus Seebach fat i folkedybet, så man kunne forene det kunstneriske med en bred publikumsappel. Det er det samme med deres store Disneys-musicaler, der får momentum ved, at folk kender historierne i forvejen og omfavner dem.”

Seebach the Musical. Pressefoto Fredericia Teater / malmose.com

Kombinerer god forretning med kunst
Ifølge Jakob Steen Olsen, skyldes Fredericia Teaters succes en kombination af god forretningssans, god markedsføring og kunstneriske ambitioner.

“Søren Møller er en effektiv lobbyist både i forhold til de lokale politikere, kulturministeriet og sine internationale netværk. På den måde har Fredericia Teater været dygtige til at skaffe sig dokumentation for, hvor meget teatret tilfører byens forretningsliv. Og de har været utrolig gode til at markedsføre sig og få publikum ind i begyndelsen af en spilleperiode, så de kan fungere som ambassadører for forestillingerne.
Kunstnerisk bliver deres produktioner bedre og bedre. Med musicals bliver det tydeligere end ved så mange andre ting, der foregår på scenen, om en forestilling kan levere varen, og det kan de. Dramaturgien hænger bedre sammen end tidligere, og visuelt bliver det også mere og mere professionelt. På den måde har Fredericia Teater formået at forene det kunstneriske og strategiske”, konkluderer Jakob Steen Olsen.

Shubidua – The Musical. Pressefoto Fredericia Teater / malmose.com

Fredericia er kommet på landkortet
Søren Møller tager det selv med ophøjet ro, at Fredericia Teater har tidoblet sit publikumsantal fra 2011-2017 og i dag sælger over 200.000 billetter om året.
Inspirationen til de nye musicals henter han blandt andet i kraft af sin position som formand for den indflydelsesrige festival for nye musicals National Alliance for Musical Theatre (NAMT) i New York.

“Jeg har hevet mange forestillinger hjem fra dette netværk, men vi er også blevet rigtig dygtige til at udvikle musicals herhjemme. I mange år haltede vi bagefter og tog først musicalforestillingerne hjem, når de var færdige med at spille i udlandet, men nu siger mange, at vi er fuldt på højde med det, man for eksempel kan i USA.
Fornylig havde vi en stor amerikansk komponist, der så en af vores forestillinger, og som bagefter fortalte, at han havde siddet i denne her lille danske by og haft en af de tre største teateroplevelser i sit liv – og endda på et sprog, han ikke forstod”, siger Søren Møller.

Han mener også, det har stor betydning, at Fredericia Teater ligger klods op af Musicalakademiet, som han selv var med til at starte i sin tid.

“Det giver en nærhed og berøringsflade med kommende musical-talenter, som vi kan se udvikle sig fra grunden. Vi har det mantra, at det er forestillingen, som er stjernen, og at vi ikke hyrer nogen til en forestilling ud fra, hvem der er et stort navn og kan sælge billetter, men ud fra hvem der er den bedste skuespiller, sanger og danser, slutter han.

FAKTA OM FREDERICIA TEATER
Siden 2011 har Fredericia Teater udelukkende opsat musicals, der aldrig tidligere har været spillet professionelt i Danmark. Stort set alle musicals har enten været urpremierer eller Europapremierer.

Teatret havde i 2014 et minus i egenkapitalen på 21 mio. kr. I 2016 kom det ud med et overskud på 18,5 mio. kr. og en egenkapital, der var i plus med 2,7 mio. kr.

Fredericia Kommune støtter årligt teatret med omkring 10 mio. kr.

Denne artikel er den tredje af en række temaartikler om egnsteatre i Danmark og deres rolle i lokalsamfundet. Læs også:

Bornholms Teater - HVORDAN KAN ET TEATER TRÆKKE NYE FOLK TIL LANDSDELEN?

Limfjordsteatret - KULTUREL NYTÆNKNING GØR UDKANTS- KOMMUNE TIL KULTURMAGNET

Del artiklen

'Fra industriby til kulturby'

Facebook