Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed – Teater flyttede og fik 25% flere publikum

<strong>Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed</strong> – Teater flyttede og fik 25% flere publikum

Foto: Claus Darup

Rie Hammer:

Rie Hammer er chefredaktør af ISCENE.dk og tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1.

Odsherred Teater flyttede fra naturskønne omgivelser til Nykøbing Sjællands hovedstrøg – og det gav bonus. Helt nyt publikum strømmer til, men hvad betyder det for publikum og teatrets indhold?

Odsherred Teater havde Danmarks måske smukkeste teaterplacering i Annebergparken (det tidligere psykiatriske hospital), ca. 1,5 km uden for Nykøbing Sjælland. Men placeringen, der syntes som en stor attraktionsværdi, viste sig som den største udfordring, for den gav ingen synlighed.

Bygningerne i Annebergparken. Foto: Wiki

Nu ligger teatret i en nedlagt IRMA i Nykøbings hovedgade, og publikum strømmer til – men hvem er de nye publikummer, og hvad betyder det for teatret? Teaterchef for Odsherred Teater, Simon Vagn Jensen, fortæller:

”Vi oplever, at vi efterhånden tiltrækker mange ikke-kulturforbrugere. Mange som ikke almindeligvis går i teatret, men som har taget det lokale teater til sig i form af en kulturel samlende faktor. Den gode lokale historie har skabt begejstring, og i et så lille sted som Nykøbing gør det en forskel, at man etablerer en markant kulturinstitution midt i gågaden.”

Det betyder også, at teatret får en helt anden forankring i lokalmiljøet, hvor teatret pga. den nye beliggenhed er med til at definere folks sociale vaner og hverdagsliv. Det lokale erhvervsliv har vist stor opbakning og er meget begejstrede for projektet. ”Men de forsøger også at overleve i en truet by, og heldigvis kan de se teaterprojektet som en del af det, man er nødt til at satse på”, siger Simon Vagn Jensen, og fortæller videre: ”Helt konkret lagde SuperBrugsen, vores genbo, en stor sum penge i projektet for at hjælpe det på vej. De sponsorerer ellers meget sjældent noget som helst.”

Teaterchef for Odsherred Teater, Simon Vagn Jensen. Foto: Magnus Vagn Jensen

Teatret spiller også en markant social rolle. ”Vi har mange ældre borgere, som nu bruger teatret pga. den nye tilgængelighed. Vi har billetsalg og kontor i ét rum med glasdør ud mod gågaden og for en del af de ældre er dét at gå ned på kontoret og købe billetter ugens projekt. Sådan en billetekspedition kan godt tage op mod en lille time. Det får en stor social værdi for mange af borgerne at have teatret i byen”, siger Simon Vagn Jensen.

Teatret er dog ikke kun for byens faste borgere, for Odsherred er Danmarks største sommerhusområde. Så mens repertoiret i vinterhalvåret skal tilgodese områdets faste beboere, så skal teatret om sommeren også være en attraktion for de lokale sommergæster. Det betyder, at indholdet er blevet gentænkt og har ændret teatrets status, som Simon Vagn Jensen selv fortæller:

”Vi har allerede et langt bredere og større udbud af både forestillinger og aktiviteter, og på den måde får vi også en form for ”kulturhuskarakter”.

Det er en del af publikumsudviklingen at skabe en masse trafik igennem huset, indgå partnerskaber, osv. Det har ført til en udvikling af repertoiret bl.a. indenfor nye genrer, så vi har introduceret Comedy, som altid er udsolgt, og vi spiller i længere perioder med vores egne produktioner, der nu stort set også altid er udsolgt.

Teater & Musik Odsherred (teaterforeningen), som vi har et rigtig godt samarbejde med, og som vi huser, har udvidet repertoiremæssigt og oplever et boost i salg pga. den nye beliggenhed, og sælger fx langt flere familieforestillinger nu end før.

Vi åbner også huset for andre aktører for simpelthen at være i stand til at skabe aktivitet nok. Fx Dragsholm Revyen om sommeren.”

Der er ikke mange knaster forbundet med projektet, men det er selvfølgelig ressourcekrævende i en helt anden skala, som Simon Vagn Jensen siger:

”Vi har med en stærkt øget aktivitet fået endnu mere travlt end før. Vi er samme stab med samme økonomi. Så det handler om at åbne huset for selvkørende eksterne aktører, som skaber trafik og aktivitet i huset. Vores planlægningsperspektiv er blevet længere. Vi skal være tidligere ude med alt. Det er – endnu en gang – en redefinering af teatret og arbejdspladsen.

Men projektet forpligter og med den bedste placering i byen skal der principielt altid være åbent. Det er præmissen.”

På spørgsmålet om hvad fremtidsdrømmen er, svarer Simon Vagn Jensen:

”Vi er midt i drømmen. Vi drømmer faktisk ikke mere, den er blevet til virkelighed. Det kan kun gå én vej. Opad. At Odsherred Teater styrker sin position og med den succes flytteprojektet er, viser hvor stor betydning den slags tiltag kan få for et lokalområde. Det er modigt af Odsherred Kommune, at de har satset på det her projekt. Så vi er måske i virkeligheden del af en større drøm?

En drøm der handler om, at være med til at eliminere hele udkantsstigmatiseringen, medvirke til at styrke vores egen berettigelse, fordi vi styrker identitet og selvværd lokalt. Mange har sagt: ”Tænk, kan vi den slags i Odsherred?” Mennesker som måske i årevis har gået og talt Odsherred ned. Drømmen er at gøre en forskel. Og vi er godt på vej.”

FINANSIERING

Odsherred kommune har hjulpet med at købe bygningen, samt stå for første etape af ombygningen (i alt 10,1 mill.)

Derudover har projektet fået større donationer fra:

AP Møller (10 mill.), Real Dania (10 mill.), Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden (5 mill.), samt mindre beløb fra lokalt erhvervsliv og mindre fonde.

Senest har Odsherred kommune lagt yderligere 10 mill. i projektet så der nu er et byggebudget i forhold til at skabe en ny teatersal på ca. 37 mill. Så en arkitektkonkurrence er ved at blive forberedt.

Del artiklen

'Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed - Teater flyttede og fik 25% flere publikum'

Facebook