Populært lige nu

Danmarks Teaterforeningers priser 2024 er uddelt

Danmarks Teaterforeninger uddelte i går aftes foreningens fire priser til kunstnere og kompagnier på det årlige Teaterseminar, mens Kulturkongens producentpris gik den modsatte vej...
Annonce

★★★☆☆☆ Komedie om alderdom mangler kant

”En lun komedie om at blive ældre” kalder Folketeatret selv forestillingen I sidste øjeblik, men hvor ”lunt” er det lige at muntre sig over tre kvinders begyndende demens og savn efter fortidens forlystelsesfulde tider? Lisbet Dahl er i særklasse suveræn som den rødvinsforslugne enke, men historien er for tynd til rigtig at fænge.

Annonce

Der sidder de så, enken Marianne (Lisbet Dahl) med veninderne Solvej (Elsebeth Steentoft) og Anne-Louise (Sonja Oppenhagen), til den ugentlige mandags-bridgefrokost og bæller rødvin, mens de snakker om bridge, begravelser, sex og gamle dage. Fjerdemanden i bridge er død, og som substitut kommer enkemand Per (Joen Bille). Han kan godt nok ikke spille kort, men derimod sætte lidt fut i de aldrende kvinde-hjerter. Og det kan den unge mand fra kommunen handy-Stefan også, for en kvinde er jo intet uden en mand – eller hvad? I al fald går en stor del af snakken om fortidens afdøde mænd, som er savnet og begæret, og der er stadig knaster i venindeforholdet efter en oldgammel utroskabssag – tiden læger åbenbart ikke alle sår.

I sidste øjeblik
Lisbet Dahl, Søren Bang Jensen og Jeanette Binderup-Schultz. Foto: Thomas Petri

Og tiden er kun til låns, for alderen trykker og (alkohol)demensen er ved at sætte ind, så kagerne til dessert kommer aldrig på bordet, for de er blevet proppet ind i rengøringsskabet. Men er det morsomt? Forestillingen er jo ikke en farce, men en komedie med psykologiske karakterer, vi skal holde af, og hvor sjovt er det lige, at hukommelsen svigter, døtrene ikke ringer og Marianne sidder til ”lyden af en larmende ensomhed” i sin alt for store og dyre lejlighed, hun ikke har råd til at beholde? Det kunne måske være morsomt, hvis der var noget livserfaring på spil, men de luftige replikker, klichéskarpe karakterer og historien, der aldrig stikker dybere end one-liners med info a la ”jeg har ingen kontakt til min datter”, giver ikke meget stof til eftertanke.

Heldigvis er holdet på scenen nogle af dansk teaters sejeste powerkvinder, som efter livslag erfaring ikke lader sig afskrække af en lidt luftig tekst. Lisbet Dahl har rollen, som den rødvinsforslugne frokostværtinde Marianne – og tak for det, for hun er sjov.

Lisbet Dahl kan, som ingen anden i dansk showbiz, tage scenen i ejerskab og favne hele salen med sit karakterskarpe vid og satirisk stærke greb om rollen, og det gør hun også her. Marianne bliver i Lisbet Dahls fortolkning en underholdende furie, der giver veninder og ungdom kamp til stregen og heldigvis ikke helt har mistet livsmodet endnu.

Annonce
I sidste øjeblik
Lisbet Dahl, Elsebeth Steentoft og Sonja Oppenhagen i forestillingen I sidste øjeblik. Foto: Thomas Petri

Elsebeth Steentoft kæmper en brav kamp som den teenage-agtigt sexfrustrerede pensionist Solvej, Sonja Oppenhagens duknakkede Anne-Louise er øretæve-indbydende overbevisende i al sin føjelighed, Joen Billes fint afdæmpede enkemand er et underholdende modspil til Solvejs krasbørstige frierier, Jeanette Binderup-Schultz er fin i minirollen som den karrierestresse datter, og Søren Bang Jensen er charmerende sød som handymanden Stefan. Sammen er de et stærkt hold og med Lisbet Dahl som kaptajn(inde) får de sammen navigeret forestillingen fint i land.

Seneste

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en passion for teater ved at tilbyde Dramatik A som et af de få gymnasier i...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver engagere et særligt ungepanel, der aktivt skal være med til at udvikle det københavnske teater...