Prisbelønnet instruktør laver Shakespeare – NU med mænd i alle roller

<strong>Prisbelønnet instruktør laver Shakespeare</strong> – NU med mænd i alle roller

King Lear på Teatret Møllen. Pressefoto

Rie Hammer:

Rie Hammer er chefredaktør af ISCENE.dk og tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1.

King Lear
28. mar - 19. apr
Teatret Møllen og "Teatret"
(se turnéplan nederst)

King Lear
28. mar - 19. apr
Teatret Møllen og "Teatret"
(se turnéplan nederst)

Når Shakespeares klassiker King Lear får premiere på Teatret Møllen i Haderslev, er der kun mænd på scenen, men hvorfor er det sådan? Hør den prisvindende instruktør Hans Rønne fortælle om at give klassikeren en radikal nytænkning.

Det er kun en god måned siden at instruktør og teaterleder Hans Rønne stod på scenen og modtog dansk teaters fornemmeste hædersbevisning, Teaterpokalen, ved en prisoverrækkelse på Folketeatret i København. Nu er han aktuel som instruktør på King Lear, i en bearbejdning med kun to skuespillere til at spille alle rollerne – og de er begge mænd. Men hvorfor er det sådan, og hvad vil fortællingen os i dag?

Hans Rønne fortæller: ”Hvis det overhovedet skal give mening for mig – og for vores to små teatre Teater Møllen og ”TEATRET” – at tage livtag med en stor og kompleks sværvægtsklassiker som King Lear, må vi gøre en dyd ud af nødvendigheden og prøve at finde et radikalt greb på historien.

Hans Rønne ved modtagelsen af Teaterpokalen 2017, der blev overrakt af Anne Middelboe. Foto: Søren K. Kløft / Teateravisen.dk

Det gør vi så bl.a. ved at lade det omfattende persongalleri gestalte af en trio. To mandlige skuespillere og en kvindelig komponist og musiker.
Nu er vi jo ikke de første i teaterhistorien, der drister sig til at gøre brug af den slags drastiske virkemidler, fx har den svenske skuespiller Roger Westberg i årevis turneret verden rundt med sin enmandsudgave af Hamlet, og for en hel del år siden stod Jesper Christensen alene på scenen i Betty Nansens udgave af Richard III.
At vores to aktører er af hankøn, er på ingen måde tænkt som en kommentar til de verserende kønsdebatter, og det er heller ikke et ønske om kun at lade mænd agere, sådan som det var tilfældet på Shakespeares tid.

Det skyldes ganske enkelt et længe næret ønske om at arbejde sammen med netop disse to skuespillere, Ole Sørensen og Thomas Clausen, som jeg kender vældig godt. Vi vil alle tre gerne undersøge noget om magtens væsen.”

Hvad er det for en historie om magt, I vil fortælle?
”Vi vil gerne fortælle om den magt, som kan tilegnes gennem fx arv, held, flid eller kriminelle handlinger og sætte spørgsmålstegn ved, om den magt er et iboende ønske eller en trang, som kun visse mennesker besidder – nogle med gode og nogle med slette hensigter.

Er magten fx maskulin i sin natur, eller er maskuliniteten noget, vi tillægger det at bestride en magtposition?
I vor tid (måske har det altid været sådan), synes der at være en tendens til, på begge sider af de politiske fløje, at klamre sig til magten for magtens skyld – ikke for en formuleret ideologis skyld eller for samfundets skyld, men altså for magtens skyld.

Det er magten, der er målet og ikke, hvad der er bedst for mennesket i samfundet.”

King Lear er en co-produktion mellem Teatret og Teatret Møllen og spiller 28. marts - 19. april 2018, derefter turné rundt i landet. Se turnéplan her: www.teatretmoellen.dk/turneplan/KingLear

FUN FACT
Der er alle dage blevet byttet om på køn hos Shakespeare – vidste du fx, at på Shakespeares (1564 – 1616) egen tid, var der kun mænd i ensemblet og derfor blev alle roller spillet af mænd. Gennem tiden er der ofte byttet om på kønnene i forhold til Shakespeares anvisninger.

Fx har både den franske skuespiller Sarah Bernhardt (1844–1923) spillet Hamlet, mens også den danske Asta Nielsen var Hamlet i Svend Gade og Heinz Schalls tyske filmversion i 1921. Herhjemme kunne man i sidste sæson opleve Christine Albeck Børge som en kvindelig Hamlet på Mungo Park (2017), mens skuespiller Lila Nobel spillede Othello i forestillingen af samme navn på Det Kongelige Teater (2017).

Del artiklen

'Prisbelønnet instruktør laver Shakespeare – NU med mænd i alle roller'

Facebook