BaggårdTeatret, Svendborgs egnsteater, har som et nyt initiativ i denne sæson lanceret et fiktivt rejsebureau, hvor de tager publikum med til alt fra Sevilla og Paris til Toscana og München og samtidig besøger Svenborgs virksomheder. Tilslutningen er stor og stemningen munter. Men hvad har det egentligt med teater at gøre?
På fremtidsfabrikken, et iværksætterhus i Svendborg, er der opstillet langborde i ægte tysk stil inspireret af München. Køkkenet serverer en velduftende gryde med svinekød, sauerkraut og grønkålssalat – og hertil en såkaldt Brecht-øl, der er skabt af Bo Rino Christiansen fra Kunstbryggeriet Far & Søn.
Her bliver jeg bænket ved siden af de andre publikummer med en omgang mad og en stor øl. Aftenen starter nemlig med en fællesspisning, inden selve programmet går i gang. Vi skæver lidt til hinanden og griner ved langbordet, da aftenens tyske band spiller arrangementet i gang og beder os om at tage hinanden under armene og synge med på de tyske schlagerhits. Så er der fest.
Det er B-Tours, BaggårdTeatrets nystiftede rejsebureau, der har inviteret på en fiktiv rejse, som denne gang går til München. Det hele er en del af festivalen Svendborgdage med Brecht, som finder sted i byen fra d. 19. – 25. februar 2018. Arrangementet er hyggeligt, afslappet og velafviklet. Men hvordan passer det egentlig ind i rammerne for, hvad et egnsteater skal have på programmet?
Mere end et teater
Lene Struck-Madsen er kommunikationschef ved teatret og én af idémagerne bag det nye koncept. Hun forklarer:
”Vores kerneopgave vil altid være at lave teater, men vi har også lyst til at udfordre os selv – og udfordre vores publikum. Som egnsteater skal vi nemlig også være samlende og være en del af det lokale liv. Så det har vi gjort i en årrække med flere små pop-up arrangementer som spilaftener, Rocky Horror Picture Show og andre alternative oplevelser. Men sidste år blev vi enige om at gøre noget andet.”
Og vildere, kunne man fristes til at tilføje. B-Tours er lokale virksomhedsbesøg tilsat et kunstnerisk element og en fællesspisning. Lyder det underligt? Opbakningen har dog været massiv, og alle arrangementer har været udsolgt fra start.
Ved langbordet skåler jeg med ægteparret Dyhr. De har været med på to andre rejser med B-tours, fortæller Birgit Dyhr, mens tyske slagerhits og danske Giro 413 giver fylder rummet.
”Jeg er taget med for at komme ud og opleve noget. Jeg kan godt lide at prøve noget forskelligt og alternativt. Og med B-Tours ved man aldrig rigtigt, hvad man får,” fortæller hun.
På scenen interviewer Anneline Köhler Juul, teatrets producent, bryggeren Bo Rino Christiansen fra Kunstbryggeriet Far & Søn om, hvordan han er nået frem til smagen i den såkaldte Brecht-øl, der er en kunstnerisk smagsfortolkning af Brecht som kunstner. Og hun kommer med en historisk introduktion til byen München, hvor kunstneren Brecht også kortvarigt opholdt sig.
Bandet spiller videre, men så sker der faktisk heller ikke så meget mere den aften. Jo, ved langbordene fortsætter snak og sang den næste times tid. Et af dogmerne for B-Tours rejser er nemlig, at det tidmæssigt skal være en relativ kort oplevelse, så det passer ind i en travlt hverdag. Og måske er publikum også mere fristede til at prøve noget nyt, hvis det tidsmæssigt er til at overskue.
Det kan virke underligt, at et egnsteater engagerer sig i at skabe arrangementer i samarbejde med det lokale erhvervsliv. Kommercielt og uden reel kunstnerisk værdi vil nogen måske mene? På den anden side er der også noget visionært og modigt i at præsentere arrangementer, som har en helt anden karakter, og som tydeligvis samler publikum på en anden måde.
B-Tours kan beskrives som et samarbejde mellem BaggårdTeatret som kulturinstitution og byens lokale erhvervsliv. I den forgangne sæson har publikum været med på rejser til Kenya og hørt oplæsning fra Karen Blixens forfatterskab (ved Safari Eksperten i Ollerup). Og så har de været i Sevilla og lært om tobaksproduktion og hørt uddrag fra operaen Carmen (ved tobaksfabrikken Mac-Baren), mens turen til Toscana bød på en gåtur i den lokale natur med en naturvejleder og smagsprøver på ristede kastanjer og rødvin.
Kunst og erhverv
Normalt tænker man erhvervssamarbejder som konkrete klubber, hvor virksomheder skal købe teaterbilletter i salen til deres medarbejder, men her får samarbejdet mellem kunst og erhverv en helt anden karakter. Om det i sidste ende betyder flere publikummer i salen eller får en betydning for teatrets brand i byen, må tiden dog vise.
Ud over at skabe teater vil BaggårdTeatret i hvert fald også være en del af det liv, som bliver levet lokalt ved at tilføre byens virksomheder en lille flig af en kunstnerisk og underholdende oplevelse. Måske skal fremtidens egnsteater vitterligt opfatte sig selv som et kultur-, medie og forsamlingshus i et?
B-Tours er i hvert fald et anderledes koncept, og en fiktiv rejse er ikke noget man finder i repertoiret hos resten af landets teatre. Men i Svendborg går de deres egne veje, ligesom brugere af ISCENE tidligere har kunne læse om teatrets digitale satsninger og oprettelse af for eksempel en blog, hvor der bliver skrevet om kultur ud fra et bredt perspektiv. LÆS ARTIKLEN HER
Den sidste sang er spillet, og maden på tallerkenerne er spist. Flere bliver hængende ved langbordene for at snakke og nyde endnu en øl, mens andre forsvinder ud i aftenen.
”Nogen gange laver vi Reumert-nominerede forestillinger, og andre gange laver vi noget, hvor vi kan samles om en sjov og fælles oplevelse og komme hinanden ved. De to ting behøver ikke være modsætninger, og på den måde kan vi være noget for mange i Svendborg. I dag handlede det så om fadøl, fællesmad og tyske schlagere,” afslutter Lene Struck-Madsen.