Fra d. 15. – 22. april 2018 bød Aprilfestivalen på scenekunst, der forbløffede, forundrede og fornyede genren i Syddjurs Kommune omkring Ebeltoft. Her var plads til gamle kendinge og nye sanseindtryk i en festival, der endnu en gang slog fast, at dansk børneteater er noget udover det sædvanlige. Læs ISCENEs reportage fra festvalen her.
To børn skubber forventningsfuldt til hinanden i køen, mens en gruppe formidlere diskuterer dagens forestillinger i teatercaféen hos Kulturhotellet i Rønde. Branchefolk, teaterturister og lokale publikummer samt frivillige er samlet på Syddjurs for at opleve børne- og ungdomsteater i alle afskygninger. Alle er vi kommet for at opleve teatermagi med mere på dette års festival.
Aprilfestivalen er en tilbagevende begivenhed i dansk teaterliv, som i 2018 kunne prale af at samle 164 forskellige teaterforestillinger produceret og præsenteret af i alt 105 professionelle teatre. Det er ikke så lidt, og det gjaldt da også om at holde tungen lige i munden, når ruten i det bølgede landskab på Syddjurs skulle planlægges.
Festivalen bød i år på både de etablerede og de nye i branchen. Her var for eksempel det erfarne og anerkendte Gruppe 38, der spillede deres nyeste og visuelt skønne Huset der blev til en prik – eller du kunne opleve nye bud på dansk børneteater fra for eksempel Teater Klumpen, der med forestillingen Stresspølsen – en fysisk teaterforestilling om stress er strøget fra vækstlagsfestivalen Quonga i Aarhus og videre til den professionelle børneteaterfestival.
Nye forestillinger fra denne teatersæson lokkede, men man kunne selvfølgelig også gribe muligheden for at fange eller gense tidligere års succeser. Min søn på seks år insisterede da også på, at vi skulle gense Syddjurs Egnsteaters fortælling om Kæmpen som ikke havde hjerte i livet. Med to skuespillere og en minimal scenografi blev det norske folkeeventyr fortalt med en eminent sans for timing og en evne til at springe troværdigt og virkningsfuldt mellem skuespil og dukketeater.
Teater om store drømme
Fredagen bød blandt andet på forestillingen Fucking Åmål af Hils din mor og Teater Vestvolden. Historien er som sådan velkendt og en versionering af den svenske kultfilm af samme navn fra 1998, men forestillingen formåede at give en særlig kropslighed og nutidigt nærvær til fortællingen om frustrationerne ved at bo i en lille ”lorteby” – krydret med en fin fortælling om en spirende kærlighed mellem to piger, der længes væk.
I et lidt større udstyrsstykke præsenterede BaggårdTeatret Knud Romers ABC i en sansemættet og virkelig fin forestilling, der poetisk og let involverede publikum i en leg med alfabetet.
Og i en kirke midt i byen inviterede Teatertasken os i Skibby krøniken med på en teatervandring, hvor vi både blev klogere på reformationen og fik en spændende historie om middelalderens og nutidens tanker om kirkens rolle i samfundet.
På festivalpladsen midt i Ebeltoft stod et stort telt, som var et tilløbsstykke for især de mindste gæster. Med øjne og mund forrest samt to store baller bagerste, startede oplevelsen allerede inden selve forestillingen gik i gang. Hvid Støj Sceneproduktion havde med forestillingen Senses of Cities skabt en interaktiv udstilling og forestilling, der opfordrede publikum til at dufte, lytte, røre og smage. Den interaktive del blev opfulgt af en forestillingen om et forældrepar og en lille pige, der oplever verden gennem sanserne, mens hun har meget ondt i maven. Hvad historien ender med, skal ikke fortælles her – men jeg kan afsløre, at det ikke duftede særlig godt, og at vi sluttede turen med at forlade teltet gennem to store lyserøde baller til stor morskab for de yngste i publikumsgruppen.
En vellykket festival
Ebeltoft og Rønde fungerede fint som festivalens centrum, men faktisk var der teateroplevelser i hele Syddjurs Kommune i dagene fra d. 15.-22. april. De mange forskellige forestillinger opførtes i alt 642 gange i løbet af ugen, og der var 25.546 gratis billetter, som kommunens borgere og tilrejsende teaterinteresserede kunne deles om. 18.268 billetter endte med at blive delt ud, men mange publikummer mødte også op og kom ind til forestillingerne uden billet, så det reelle besøgstal ligger en del højere, oplyser Aprilfestivalens sekretariat her efter afslutningen.
Til næste år flytter festivalen til Hjørring Kommune, hvor der igen kan opleves non-stop scenekunst for børn og unge i dagene 31. marts – 7. april (uge 14).
Så du kan godt sætte kryds i kalenderen og begynde at glæde dig!