Sommer er festivaltid – også på scenekunstens område. Men hvad skal vi egentlig med alle de festivaler? Tidligere kultur- og fritidsborgmester, Pia Allerslev, der står i spidsen for CPH Stages bestyrelse, fortæller her om, hvad det unikke ved festivaler er.
Der findes for tiden en del forskellige teaterfestivaler i Danmark. Hvad bidrager festivalformatet med helt generelt?
”En festival giver os alle mulighed for at få mange oplevelser på kort tid. Derudover giver det jo heldigvis også mere opmærksomhed, når der er mange forestillinger, aktiviteter og mennesker samlet på samme tid og sted. Og så er der den ekstra fordel, at hele branchen bliver samlet, og derfor – udover at være der for os andre – også kan få mulighed for at samles som branche; udveksle tanker, idéer, udfordringer og få taget alle de vigtige diskussioner, der måske ikke altid bliver tid til i en travl hverdag.”
Hvad er formålet med CPH Stage – her er de fleste forestillinger jo spillet før, så hvad er det festivalformatet kan i denne udgave?
”Formålet med CPH Stage er at vise så mange af de bedste forestillinger fra Danmark og udlandet som muligt. En del af forestillingerne har jo ikke spillet i København før, da de kommer fra andre dele af landet og udlandet. CPH Stage er en national festival – og altså ikke bare for københavnerne – og vi oplever heldigvis, at flere og flere publikummer fra hele landet har opdaget os. Og hvis man er en ganske almindelig teatergænger, som jeg selv, så er der altid mange forestillinger, man ikke lige nåede at få set – som der så er rig mulighed for at få oplevet under festivalen. Der kommer mange rigtig gode forestillinger fra resten af landet, som nu bliver tilgængelige både for det københavnske publikum – og for alle andre, der bruger CPH Stage som en mulighed for skønne teateroplevelser.”
Der er en del andre aktiviteter end forestillinger på CPH Stage – er der noget, du især vil fremhæve som en væsentlig del af festivalens karakter?
”En væsentlig del af CPH Stages formål er at gøre teater tilgængelig for alle og få fat i nye/andre publikumsgrupper, der måske ikke så naturligt vælger teateret. Og her er jeg især stolt af de forskellige formidlings- og tilgængelighedstiltag, vi har lavet de seneste år: tekstning for ikke-dansktalende/hørehæmmede, mærkning for handicappede, samarbejde med Ensomme Gamles Værn, vores pilotprojekt med at få udsatte borgere på Frederiksberg i teatret. Meget af det foregår under festivalen, men vi er også en udviklings- og testplatform, der arbejder for at mange af disse initiativer kan spredes til resten af landet – over resten af sæsonen. Det bedste eksempel her er vores tekstningsapp, som nu bliver brugt mange steder i løbet af året.”
CPH Stage satser på flere fronter på internationalt samarbejde – både ved at invitere internationale forestillinger hertil, men også ved at være mødested for danske og internationale scenekunstaktører – hvad betyder det for dansk teater?
”En anden væsentlig del af vores formål er at sikre, at den danske scenekunst får de bedste muligheder for udvikling – både gennem godt branchesamarbejde, men også ved at hente internationale aktører til Danmark – både med forestillinger, men også i form af indkøbere, anmeldere og andre med relevans for scenekunsten. Det internationale samarbejde er vigtigt for stadig at sikre udvikling og stadig højere kvalitet, og vi oplever, at der er en stor interesse fra udlandet for dansk scenekunst og skuespillere – og vi får også rigtig god feedback fra vores danske aktører i forhold til de samarbejder og den idé-udveksling, der bliver etableret under festivalen.”
Der tales en del om krise i dansk teater, bl.a. har kulturminisister Mette Bock netop afholdt en høring for revision af lovgivningen på området, hvor et af målene er at øge publikumsinteressen – særligt blandt børn og unge. Deler du opfattelsen af, at dansk scenekunst er i krise? Og i så fald på hvilke parametre?
”Nej, jeg synes faktisk ikke, man kan tale om krise i dansk teater. Det var vel egentlig også det, der blev konklusionen på den netop overståede konference i Odense, som indgik i kulturministerens høringsproces. Men vi kan og skal selvfølgelig blive bedre til at få alt det fantastiske teater, der findes og produceres i hele landet ud til borgerne. Og her er vi så tilbage ved ét af CPH Stages formål – nemlig at gøre det mere tilgængeligt for flere at komme i teatret. Her skal vi alle løfte – både teatrene, ministeren, festivalerne – og alle andre fra branchen. Teater er for alle… og som ét af vores slogans igen i år slår fast… NEVER NOT RELEVANT.”
Hvad betyder det for dig at være en del af CPH Stage?
”Jeg har været så privilegeret at have fulgt CPH Stage, fra festivallederen og de 4 små storbyteatre, der grundlagde festivalen (Husets Teater, Teater Sort/Hvid, Teater GROB og Teater V, red.), første gang bankede på min dør, da jeg sad som kulturborgmester i København. Jeg har set, hvordan en håndfuld meget ihærdige, stædige og arbejdsomme mennesker fik etableret en festival, der ikke bare har været med til at samle branchen, men også har gjort scenekunst til noget, der er for os alle. Og som tilmed havde og har et klart ønske om at skabe endnu mere kvalitet og udvikling i scenekunsten i Danmark. Så uanset om jeg ser på det fra det personlige, det politiske eller det kunstneriske, så er jeg SÅ stolt over at være en del af festivalen – og meget imponeret over, hvor meget der er sket på bare 5-6 år… og vi er langt fra færdige.”