”Det er som at være i et akvarium, fyldt med lyd”

- Særlig surround-teknik lader publikum komme helt tæt på dansens univers

<strong>”Det er som at være i et akvarium</strong>, fyldt med lyd”

DEAD AWAKE af WE GO. Foto: Frida Nygaard Gregersen

Rie Hammer:

Rie Hammer er chefredaktør af ISCENE.dk og tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1.

Dead Awake
Pakhus 11
fra 6. - 14. jul 2018

Dead Awake
Pakhus 11
fra 6. - 14. jul 2018

”Forestil dig, du er i et rum fyldt med lyd, som vand i et akvarium”, sådan skriver dansekompagniet We Go selv om deres nyeste dansekoncert Dead Awake.

Forestillingen har været fire år undervejs og bruger en helt særlige surround-lydteknik, der bygger på principperne fra den klassiske elektroakustiske musiktradition kaldet akusmatik, som lader lyden folde sig ud med svimlende lydeffekter. I Dead Awake er lydens vibrationer sat sammen med dansernes bevægelser, så når danserne bevæger sig tæt på publikum, kan de små lyde kravle helt ind i øret, mens tilskuerne samtidigt mærker varmen fra dansernes kroppe og lydbølgernes vibrationer, og dermed får en langt større sanseoplevelse af dansen.

DEAD AWAKE
DEAD AWAKE af WE GO. Foto: Frida Nygaard Gregersen

Forestillingen foregår ikke i en almindelig teatersal, men spilles i et gammelt pakhus, hvor otte danserne er iført trådløse højtalere, mens publikum sidder midt i rummet, i små øer, og salen er bygget op som et akusmonium. Et akusmonium er en koncertsal indrettet med et system af højtalere. Her omgives publikum af 24 trådløse- og otte stationære højtalere, der er afbalanceret i forhold til salens akustik med henblik på at kunne tilbyde tilskueren en række svimlende effektive lydeffekter. Danserne understøtter forestillingens lydunivers ved at styre lyden fra den enkelte højtaler på forskellige måder fx ved at dæmpe højtaleren med kroppen eller gulvet og åbne og lukke for lyden som en trompetist bruger sin dæmper, eller simpelthen ved at dreje højtalerne imod og væk fra publikum i forskellig afstand og hastigheder og derved ændre lydbølgernes bevægelser. Eksempelvis kan en danser forsvinde ud i en mørk afkrog af rummet bærende på en lyd, hvorefter lyden flyver op i loftet som en raket.

Forestillingens tema er også funderet i den særlige teknik, som kompagniet selv fortæller:

”Det overordnede tema forholder sig til at besjæle et ellers “dødt” medie, altså den fastlagte elektroniske komposition af musikken, der i sin natur er fuldstændig forudbestemt. Danserne har, gennem deres bevægelser med de mange trådløse højtalere, mulighed for at ændre og manipulere lyden og dermed musikkens fastlagte forløb og tilføjer på den måde nyt liv til det ellers “stendøde”. Deraf kommer titlen Dead Awake”.

Dead Awake præsenteres under Copenhagen Jazz Festival i dobbeltprogram, hvor man også kan opleve bl.a. Bjørn Svin (11. juli 2018), Jørgen Teller (10. juli 2018) og Mike Sheridan (14. juli 2018).

FAKTA
Akusmatisk koncert- og danseforestilling
Termen Akusmatik opstod i 1950’erne, hvor den elektroakustiske musikpioner Pierre Schaeffer som den første brugte den til at beskrive oplevelsen af en koncert udelukkende for højtalere. En akusmatisk koncert foregår i et akusmonium; en koncertsal indrettet med et system af højtalere, der omgiver publikum og er afbalanceret i forhold til salens akustik. Selvom musikken er komponeret og afspilles i bare to kanaler, som et helt almindeligt stereoformat, opnår man i akusmoniet svimlende lydeffekter, der leder en til at tro, at hver enkelt højtaler spiller sin egen stemme. Hemmeligheden består i at lyden diffuseres af en diffusør, der som en dirigent sender lyden manuelt ud i forskellige grupper af højtalere med en mixerpult som sit instrument. Diffusøren koreograferer lyden, så at sige.

OM WEGO
Kompagniet WE GO har eksisteret siden 2004, og indtil 2014 har vi altid arbejdet med et blandet ensemble af musikere og dansere på scenen. Med koncertforestillingen DEAD AWAKE, har musikerne måttet vige pladsen for et rent elektronisk setup. Processen med at komponere musikken til forestillingen har et koreografisk udgangspunkt. Det vil sige, at musikken er blevet skabt ud fra tanker om, hvordan den kan bevæge sig i rummet. Ved at løsrive musikken fra sin kilde, altså musikerens live fremførelse, kan musikken opleves som en selvstændig enhed.
Når danserne bevæger sig rundt omkring beskueren med de trådløse højtalere skabes en anderledes levende lyd- og danseoplevelse, og afhængigt din placering i rummet ses dansernes formationer og bevægelser fra et nyt og ganske individuelt perspektiv. Unisone fraser og symmetriske linjer kan pludselig ses som noget helt andet, og håbet er, at der vil opstå et aspekt af empati og forståelse mellem publikum, når de observerer, hvordan de andre oplever en tilstand, man netop selv har erfaret.

Del artiklen

'”Det er som at være i et akvarium, fyldt med lyd”'

Facebook