3.2 mio. til Aarhus Teaters Læringsafdeling

<strong>3.2 mio.</strong> til Aarhus Teaters Læringsafdeling

Foto: Aarhus Teater

Flere børn og unge i Aarhus og Østjylland får nu mulighed for at møde teatret på scenen, bag scenen og i klasseværelset. Ikke blot som et afbræk fra undervisningen, men som en del af den. Det er resultatet af en ny fondsdonation på 1.6 mio. kr. fra Spar Nord Fonden til Aarhus Teaters lærings-afdeling – Aarhus Teater Læring (ATL).

Donationen vil både gå til videreførelse af forskningsprojektet “Ej blot til lyst”, der også støttes af Aarhus Kommune, og til udvikling af nye teaterpædagogiske tilbud til lærere og elever i grund- og ungdomsuddannelserne. Dermed er ATL teaterpædagogiske tilbud sikret frem til og med 2021.

Steffen Nørgaard, fondsdirektør i Spar Nord Fonden, fortæller om donationen til Aarhus Teater:

“Når Spar Nord Fonden vurderer og beslutter donationer, er der både følelser, fakta og fornemmelser på bordet i bestyrelseslokalet. Sådan var det også i forbindelse med Aarhus Teaters ansøgning til anden omgang af ”Ej blot til lyst” og teatrets øvrige teaterpædagogiske tilbud. Forskningsrapporten, der er udarbejdet med baggrund i de første tre år med ”Ej blot til lyst” fortalte os en væsentlig ting, som vi hæftede os meget ved – nemlig at 84 pct. af eleverne i 6. – 8. klasse på en af de deltagende skoler IKKE havde set en teaterforestilling sammen med familien.

I Spar Nord Fondens uddelingspolitik siger vi blandt andet, at vi meget gerne ser, at kulturelle oplevelser formidles så bredt som muligt – så også befolkningsgrupper, som normalt ikke beskæftiger sig med emnet, bliver tilgodeset OG at vi især lægger vægt på formidling til børn og unge.

Derfor støtter vi Aarhus Teater Læring, og vi har store forventninger til, at børnenes intense smagsprøver på et rigtigt teater med levende mennesker betyder, at de siger til forældrene: ”På tirsdag vil jeg gerne i teatret, vil I med?””

Direktør på Aarhus Teater, Allan Aagaard fortsætter:
“Det er med stor glæde og stolthed, at vi har modtaget en så betydelig donation fra Spar Nord Fonden. Vi har i de forløbne tre år udviklet et koncept for kompetenceudvikling af dansklærere, der ikke blot styrker børns læring, men også deres trivsel og dannelse.Det er ikke kun noget, vi selv påstår, det har Aarhus Universitets forskningsrapport fra april 2018 også konkluderet.

Havde Spar Nord Fonden ikke støttet os, samtidig med at vi fortsætter samarbejdet med Aarhus Kommune, var det ikke muligt at videreføre et så vigtigt projekt som Ej blot til lyst. Uden støtten ville vi ganske vist have kunnet holde status quo på alle de øvrige teaterpædagogiske tilbud til lærere og elever så som teater- og skriveværksteder, lærerkurser og undervisningsmaterialer.

Men nu får vi mulighed for at udvikle nye formater som sommerskole for børn, teaterforestilling på Aarhus Teater af og med børn og unge på scenen og præsentation- og formidlingskurser med udgangspunkt i skuespillerens værktøjer – alt sammen tilbud, som kan komme endnu flere børn og unge til gavn og glæde.”

7500 lærere og elever i teaterpædagogiske forløb

Aarhus Teater Læring har som afdeling eksisteret siden 2015. I løbet af perioden 2015-18 har ca. 6.500 elever og knap 1.000 lærere deltaget i teaterpædagogiske forløb på Aarhus Teater. Nogle forløb, fx kompetenceudviklende kurser for dansklærere i folkeskolen i Ej blot til lyst, strækker sig over 6 måneder, mens lærere og elevers besøg på et teaterværksted varer 3 timer. ATL tilbyder således en bred palet af tilbud, som typisk suppleres af et besøg til en af teatrets forestillinger.

Aarhus Teater Lærings leder, Morten Daugbjerg, fortæller:
“Aarhus Teater vil i den kommende aftaleperiode 2018-21 selv finansiere 1.9 mio. kr. til ATLs arbejde, hvilket jeg synes er flot og et udtryk for, at teatrets ledelse virkelig ser værdien af det arbejde, vi laver. Sammen med donationen fra Spar Nord Fonden på 1.6 mio. kr., 1.6 mio. kr. fra Aarhus Kommune til Ej blot til lyst, 80.000 kr. fra ULF i Aarhus – Undervisnings- og læringsforløb og 375.000 kr. fra de deltagende skoler i Ej blot til lyst, vil Aarhus Teater Læring have et samlet budget på knap 5.5 mio. kr. – svarende til ca. 1.8 mio. årligt. Pengene går primært til lønning af afdelingens 8 fast- og løsttilknyttede teaterpædagoger samt udarbejdelse og distribution af teaterpædagogiske materialer.”

Skoleudvikling + publikumsudvikling = offentlig merværdi

Direktør Allan Aagaard supplerer:
“Når Aarhus Teater bruger så relativt mange penge på vores læringsafdeling, skyldes det, at vi kan se, det virker – og det kan både skole- og forskerverdenen og de private fonde heldigvis også. Vi har skoler, der ønsker at blive skrevet på venteliste til Ej blot til lyst, selvom det forudsætter en betydelig egenfinansiering og vikartimer. Vi har lærere, der står på venteliste til fx vores lærerkursus til Den Uendelige Historie, der for længst er udsolgt, og de 7.500 børnebilletter til vores skoleforestillinger kl. 12 til Den Uendelige Historie er også revet væk. Børn og Unge i Aarhus Kommune kan se værdien af Ej blot til lyst i forhold til magistratens egen vision. Forskningen har skabt evidens for projektets positive effekt og vil fortsat samarbejde med ATL om fri forskning. Og nu har Spar Nord Fonden meldt sig på banen. Det er særdeles positivt.

Aarhus Teater er jo dybest set ikke sat i verden for at lave skoleudvikling; vi har skabt ATL med henblik på at sikre, at også de kommende generationer vil gå i teatret, og netop publikumsudvikling er et af de centrale opdrag, vi har som landsdelsscene. Men ved at skoler og kulturinstitutioner forener kræfterne, kan vi opnå resultater, der langt overstiger, hvad vi hver især kunne have skabt. Og dermed er det min påstand, at den slags samarbejder kan være en model for, hvordan vi kan udnytte vores fælles offentlige midler endnu bedre.”

Kilde: Pressemeddelelse

Du kan læse meget mere om Aarhus Teater Lærings teaterpædagogiske tilbud på hjemmesiden www.aarhusteater.dk/at-laering/atl/

Her finder du også Aarhus Universitets forskningsrapport om 'Ej blot til lyst' fra april 2018: ”Skolen i lære på teatret. Mod krop og drama i danskfaget”, skrevet af følgeforsker Ida Krøgholt.

Del artiklen

'3.2 mio. til Aarhus Teaters Læringsafdeling'

Facebook