Kan alle se performance?

Interview med Ellen Friis og Henrik Vestergaard fra Live Art Danmark og Christine Fentz fra Secret Hotel

<strong>Kan alle se</strong> performance?

Vandringsforelæsning om myrer af Secret Hotel. Foto: Martin Dam Kristensen

Anne Liisberg:

Anne Liisberg har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner.

Billedserie

Her kan du blandt andet se performance:
Warehouse9 (København)
BoraBora (Aarhus)
Cantable 2 (Vordingborg)
Teaterøen (København)
Carte Blanche (Viborg)

 

Festivals bl.a.:
Det Frie Felt Festival (København)
Metropolis (København)

Billedserie

Her kan du blandt andet se performance:
Warehouse9 (København)
BoraBora (Aarhus)
Cantable 2 (Vordingborg)
Teaterøen (København)
Carte Blanche (Viborg)

 

Festivals bl.a.:
Det Frie Felt Festival (København)
Metropolis (København)

Performance-feltet dækker mange forskellige udtryksformer fra billedkunst og scenekunst til forskning og publikumsinddragelse. Feltet er småt i Danmark, og for mange er det ukendt land. Men her er masser af stof for de mange, mener tre af Danmarks førende aktører inden for feltet. Kom med bag om dansk performance her.

Ellen Friis og Henrik Vestergaard fra Live Art Danmark og Christine Fentz fra Secret Hotel peger på hver deres måde at lave noget på sammen i nuet, da jeg spørger dem, hvad performancegenren kan i forhold til publikum sammenlignet med andre scene-genrer.

”Performance er en live-undersøgelse med et åbent udfald. Kunstformen peger på ‘kunst’ som proces. I de fleste andre kunstformer er processen – undersøgelsen – afsluttet og fastlåst i værket, når det bliver offentliggjort,” siger Live Art Denmark. Christine Fentz kalder i stedet performanceoplevelsen for ‘Nu-hed’, som bl.a. handler om at lege bevidst med fiktionskontrakten, fx at blande spillere og publikum og forskellige genrer.

Vandringsforelæsning om myrer af Secret Hotel. Collage af Mette Llustra Damsgaard

I det aktuelle værk Vandringsforelæsning om myrer mixer Secret Hotel således scener, lydlandskaber, foredrag, dufte og smagsprøver til en sansemættet totaloplevelse, som publikum bevæger sig igennem. I værket oplever de på egen krop, hvordan myrens verden lyder, lugter og smager, og hvordan insektets hjerne og sociale strukturer er skruet sammen. ”Det enkelte projekt afgør, hvilke udtryksformer vi arbejder med,” siger Christine, men det centrale i Secret Hotels virke er at ”give folk mulighed for at forbinde eller genforbinde sig med den naturlige verden, livsverden, eller naturen om du vil.”

Også Live Art Denmark låner ”strategier, værker og teknikker uanset hvilket felt, de stammer fra, bl.a. gastronomi, virtual reality, rollespil, musical, performancekunst og teater”. Ellen Friis og Henrik Vestergaard lægger vægt på ”at trække kunsten ned på jorden og vise, at den er et redskab, alle kan betjene sig af ”. De nævner samarbejdspartneren Sibylle Peters’ performance Børnebanken som et eksempel på den tankegang, der samtidig har et aktivistisk perspektiv. I Børnebanken grundlægger de deltagende børn deres egen bank og udvikler en ny gangbar valuta, der kan bruges i byens butikker, mens performancen står på. Med denne type performance ønsker Live Art Denmark at få deltagerne til at tænke over samfundets strukturer og på hvilke af dem, vi kan ændre. ”Når selv børn kan udvikle en bank, hvorfor skal en voksen så finde sig i Danske Bank og Nordeas fiksfakserier,” spørger de og fortsætter: ”Vores arbejde med værker for, med og af børn har en lang pegefinger, der er rettet mod de voksne. Den påpeger: Se hvor nemt, det er. Selv børn kan.”

Børnebanken af Live Art Danmark. Foto: Ellen Friis

Performancegenren kan af udenforstående opfattes som en lukket klub for folk med særlige præferencer, så vi spørger, hvem de to grupper spiller for. Live Art Danmark “ønsker at inddrage alle grupper og folk i alle aldre. Nogle værker kan kræve en kort forklaring, men det er jo ikke anderledes end teater og billedkunst,” siger de, men erkender, at der for mange mennesker er langt ned til de små scener og gallerier, hvor performance typisk finder sted. Derfor består en stor del af Live Art Danmarks arbejde i at vise værkerne i andre og mere offentlige rum, hvor folk kommer i forvejen.

Christine Fentz forstår, at man som tilskuer kan opleve, ”at de optrædende så at sige står med ryggen til én uden at ænse én”, hvis man ser en hardcore formundersøgende performance uden at have andet end børneteater og musicals i bagagen. ”Men hvis man bliver klædt lidt på, så kan en novice sagtens have en god oplevelse af selv relativt svære eller mere krævende værker,” mener hun og præciserer det, hun ser som udfordringen: ”Overordnet lærer vi gennem skole og generel socialisering, at vi skal forstå alt det, som vi præsenteres for i det kunstneriske og kulturelle felt. Bortset fra musik, hvor vi godt ved, at vi gerne ‘bare’ må opleve. Hvis vi kunne lære børn, unge og andre kommende teatergængere, at de først og fremmest skal opleve og ikke partout behøver også at forstå – så ville færre frustrationer måske opstå? Det, der kan siges at være et af kendetegnene ved det brede felt af performance, er deltagelse og inddragelse, og i det øjeblik man deltager, er ”forståelse” i klassisk, analytisk forstand underordnet.”

Liveart.dk
~ Live Art Danmark blev grundlagt i 2004 af Henrik Vestergaard, der er cand.mag. i Teatervidenskab, og Ellen Friis, der er uddannet fra Kunsthochschule Berlin i bl.a. performancekunst og interdisciplinære kunststrategier for det offentlige rum.
~ Live Art Danmark har base i København, men laver projekter i hele landet og i udlandet.
~ Live Art Danmark har organiseret 11 internationale festivaler for børn og voksne og over 40 andre events, samtalekøkkener, bogudgivelser, videoserier, symposier mm.
~ Gennemgående temaer for Live Art Danmark er bl.a.: Hvordan kan man inddrage publikum som medskabere og kritikere af værker? Hvordan er børns rolle i samfundet og de voksnes forventninger til dem?
~ Live Art Danmark modtager driftsstøtte fra Statens Kunstfond.

Secret Hotel
~ Secret Hotel blev grundlagt i 1999 af instruktør og dramaturg Christine Fentz og dramaturg Synne Behrndt.
~ Secret Hotel har base i Aarhus og driver desuden et mindre recidency-center i Mols Bjerge.
~ Secret Hotel har turneret i Danmark og udlandet siden 2008 og arrangerer gæstespil, kunstnerophold og workshops og kuraterer og producerer for danske og internationale kunstnere.
~ Gennemgående temaer for Secret Hotel er publikumsinddragende scenekunstoplevelser, der er umiddelbart sanselige – nærværende – og på samme tid stimulerende for intellektet.
~ Det meste af Secret Hotels arbejde er støttet af Statens Kunstfond.

Del artiklen

'Kan alle se performance?'

Facebook