Går turen til Tyskland i vinterferien, er der masser af vild, politisk og sjov scenekunst at fordybe sig i. Køns- og kulturpolitik præger også her i begyndelsen af den nye teatersæson de tyske scener med adskillige “#MeToo-dramaer” og forestillinger, der forholder sig til Tysklands fremadstormende højrefløj. Følgende fem forestillinger forholder sig forskelligt til disse temaer men har til fælles, at de ikke holder sig tilbage fra at tage pulsen på tidens tikkende bomber.

Schnee weiss, Schauspiel Köln, 20. og 21. februar

MeToo-bevægelsen er rullet som en lavine gennem den vestlige verden, og om end den ikke begyndte i de snefagre lande, kan selv de østrigske skipister ikke sige sig fri for gammelt smuds, der efter års fortielse er blevet trukket frem i det skarpe alpelys. I 2017 stod den tidligere professionelle skiløber Nicola Werdenigg frem og røbede, hvordan hun og flere af hendes kvindelige kolleger blev udsat for magtmisbrug og overgreb i 1970’ernes skiinternater, træningslejre og under skikonkurrencer. Det har hendes landskvinde og nobelprisvinder Elfriede Jelinek nu skrevet et teaterstykke om. Jelinek har i sine lovpriste tekster ofte helliget sig Østrigs nationale skyld efter 2. verdenskrig – og så er hun mangeårig kvinderettighedsforkæmper. I Schnee Weiss får hun således anledning til at forene to af sine hjertesager, når hun spidder sit lands “hellige ko” – skisporten, og på bedste Jelinek-stil fabulerer over historiske og moderne kvindebilleder, vores moralske selvforståelse, straf og skyld i et associativt og kulturkritisk bjerg af en tekst. OBS: For tyskkyndige.

Læs mere her

Tyske anbefalinger

Papa liebt dich, Maxim Gorki Theater, Berlin, 10. februar.

Er man til teater med politisk tæft, er Maxim Gorki Theater i Berlin altid et besøg værd – også med hensyn til den prisbelønnede, Jerusalem-fødte instruktør Sivan Ben-Yishais nye stykke Papa liebt dich. Her ser ni aldrende kvinder tilbage på deres liv med et kønspolitisk blik: Moderskab, affærer og frigørelse fra patriarkalske mønstre bliver undersøgt i et nyt lys foranlediget af vor tids debat om køn og kvinders roller i samfundet. Forestillingen er sidste del af en generationsportrætterende trilogi af Ben-Yishai (kan dog sagtens stå alene) og er blevet rost for at bringe perspektiv og en dybde ind i #MeToo-debatten, som yngre feminister til tider ikke formår. Med fart over feltet og eksperimenteren med former kan man forvente en typisk “Gorki-aften” i Berlins mest debatskabende byteater. Med engelske undertekster.

Læs mere her

Tyske anbefalinger
Papa liebt dich. Foto: Esra Rotthoff

Das Blaue Wunder, Staatsschauspiel Dresden, 11., 15. & 24. februar

Tysklands højrenationalistiske parti Alternative für Deutschland har erklæret landets “multikulturelle” teatre krig: Teatre, som afspejler det mangfoldige samfund med alt, hvad det indeholder af flygtninge, migranter, queerness og forskelligartede livsformer. Forestillinger, der ikke, som AfD gerne så, afspejler og fordrer en “klassisk, tysk kulturidentitet”. Nu går Dresdens statsteater til aggressivt modangreb med forestillingen Das Blaue Wunder, der er baseret på faktiske udtalelser og partiskrifter fra AfD’s kulturprogram. Hvad ville der ske, hvis Tysklands “Nye Højre” kom til magten, og deres ideologi om en ensartet, tysk kultur og en nultolerancepolitik mod flygtninge blev til virkelighed? Hvem gør modstand, og hvad skal der gøres for at bekæmpe AfD?, spørger stykket og retter pilen direkte mod Dresdens borgere, som i de senere år har måttet være vidner til, at deres by er blevet bagtapet for den højreekstreme bevægelse Pegida. Das Blaue Wunder har allerede før sin premiere d. 26 januar skabt furora og er et højaktuelt indblik i den tyske kulturdebat. Med engelske undertekster.

Læs mere her

DAS LANGE NACHSPIEL EINER KURZEN MITTEILUNG, monsun.theater, Hamborg, 22., 23. og 24. februar

Tre mænd og en kvinde på en billardbar – venskaber, kærlighedsaffærer og ægteskab. Den velkendte blackbox-scene er sat for et klassisk mellemmenneskeligt drama, hvor relationerne bliver sat på prøve, da fire mennesker, der kender hinanden særdeles godt, samles for at drikke tæt. Johan er gift med Luise. Luise har en affære med John. Sion er forelsket i Luise. Og John annoncerer, at han overvejer at rejse væk. Væk fra de fire gamle venners fælles arena og den tilværelse, de har bygget op med hinanden som vidner. Denne nyskrevne perle af en tekst af den hollandske dramatiker Magne van der Berg er snap, sjov og dramatisk. Bygget op som korte dialoger på kryds og tværs mellem de fire vel-timede skuspillere er denne undergrundsforestilling et godt alternativ til den mere eksperimenterende og politisk antændte tyske teaterkunst, der præger de store scener. Til de, der holder af et klassisk og varmblodet relationsdrama med stof til eftertanke, kan den varmt anbefales som opvarmning til en våd aften i Reeperbahn. OBS: For tyskkyndige.

Læs mere her

Tyske anbefalinger
Das lange Nachspiel einer kurzen Mitteilung. Foto: Johanna Hasse.

OPEN SPACES, dansefestival: Tanzfabrik 11. februar – 15. marts

Februar er måneden, hvor Berlins eksperimenterende performancekunstnere befolker undergrundsscenerne i festivalen OPEN SPACES og byder op til modig og moderne dans med de typisk abstrakte tematikker, der ofte kendetegner genren. Lever vi i en digital utopi – eller snarere en dystopisk virkelighed styret af Facebook og Google?, spørger koreografen David Brandstätter i en kropslig eksplosion i “Feeding back”. I “Entangled Phrases” udforsker tre dansere, hvordan man kan bruge sin stemme til at generere bevægelse og responderer på et “frygtens samfund” gennem sensitivitet og sammenhold. Festivalen løb af stablen for første gang i 2014 og har siden udviklet sig til et månedlangt event, i år med hele 16 produktioner, der giver et levende indblik i, hvad der rører sig i Berlins aldrig stillestående danse- og performancemiljø.

Læs mere her

Feeding back. Foto: Julia Turban


Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Goethe-institut Dänemark.

I et helt år dækker ISCENE den mest aktuelle, radikale, provokerende, kunstnerisk nyskabende og vedkommende scenekunst fra Tyskland. Læs mere om initiativet her