Del

Børn, unge og industriarbejdernes efterkommere. Det er blandt fokusområderne for de fem projekter, der tilsammen har modtaget 1 million kr. fra Applaus Open Call.

Ny viden om publikum

Publikumsudviklingsprojektet Applaus igangsatte i efteråret 2018 et Open Call med det formål at understøtte nye publikumsudviklende projekter i scenekunstbranchen. Applaus Open Call modtog 53 ansøgninger, hvoraf fem er blevet udvalgt. De udvalgte projekter skal være med til at generere ny viden om, hvordan teatre og scenekunstaktører kan arbejde med deres publikum, og bliver igangsat i teatersæson 19/20.

”Det er fem rigtig spændende initiativer, og vi glæder os til at følge udviklingen og gennemførslen af dem. Projekterne afspejler publikumsudvikling fra forskellige vinkler, som både har potentiale til at generere nye publikummer og vil bidrage med en masse ny viden om publikums tilgang til teater, som vi glæder os til at dele med resten af branchen,” siger Lene Struck-Madsen – Projektleder for Applaus

De fem projekter er blevet udvalgt af en jury bestående af publikumsudviklingseksperter og scenekunstkyndige personer fra ind- og udland.

Applaus Open Call
Gul Kasse af GazArt. Foto: Carlos Calvo

Niels Andersen, der er jurymedlem og producer på Danish+ og tidl. teaterchef på Teatret Svalegangen, udtaler: ”Det har været en øjenåbner at læse de mange ansøgninger fra branchen. Vi er som jury blevet præsenteret for en bred vifte af idéer, om hvordan teatrene vil styrke kontakten til nye publikumsgrupper. De udvalgte projekter vil uden tvivl bidrage med ny viden om publikumsudviklingen samtidig med at Applaus også følger de valgte projekter, vil de gode resultatet også komme til at gavne resten af den danske scenekunstbranche.”

I udvælgelsen af projekterne er der blevet lagt vægt på, at de skulle have til formål at skabe kontakt til nye publikumsgrupper, ligge i forlængelse af det pågældende teaters formål og strategi, samt bidrage med ny viden om publikumsudvikling til resten af branchen.

Applaus Open Call
Tre børneteatre igangsætter projektet Dobbelt Kommunikation. Foto: Laila Skjerning

De fem udvalgte projekter er:

Teater Hund & Co., Teaterhuset Filuren og Filiorum: De tre børne- og ungdomsteatre vil sammen undersøge og gentænke den måde børneteatre kommunikerer deres forestillinger. Således at teatrene i stedet taler mere direkte til, og skaber teaterlyst hos, barnet selv – og ikke kun gennem de voksne.

Teater Grob: Skaber projektet ’Extended Universe’ – lokalforankret publikumsudvikling med fokus på unge, som en del af et nyskabende, europæisk teaterprojekt. Projektets formål er at gøre teater mere attraktivt og tilgængeligt for unge – med udspring lokalt på Nørrebro – og opbygge et mere mangfoldigt og bæredygtigt teaterpublikum for fremtiden. Projektet er foruden Applaus Open Call midler også EU-støttet og sker i samarbejde med tre europæiske teatre i England, Grækenland og Spanien.

Applaus Open Call
AMDUAT Hotel Pro Forma. Pressefoto.

Hotel Pro Forma: ’Fra Likes til Publikummer’. Projektet skal afdække uudnyttede potentialer, muligheder og metoder inden for digital PR, og skabe større synlighed og ny viden om kommunikationen med publikum.

GazArt: GazArt har modtaget midler til at foretage en mangefacetteret publikumsundersøgelse, der har til formål at hjælpe et lille projektstøttet teater med at undersøge, hvem publikum er, og hvordan man bedst muligt kommunikerer med dem, når man ikke, som de etablerede teatre, har teaterhus eller større administrativt personale. Projektet har potentiale til at danne grundlag for, hvordan projektstøttede teatre i hele branchen kan arbejde med publikumsundersøgelser.

Aalborg Teater: På Aalborg Teater vil man have industriarbejdernes efterkommere i teateret – dem der vælger en håndværksmæssig- eller teknisk uddannelse. De vil skabe konkrete handlingsplaner, både eksternt gennem kommunikation og internt, ved at skabe tiltrækningskraft overfor målgruppen.

LÆS OGSÅ: Aalborg Teater: “Vi tog fejl. De unge er mere interesserede i teater, end vi troede”

Applaus Open Call
Hair på Aalborg Teater. Foto: Allan Toft

Fakta om Applaus Open Call

Applaus Open Call støtter bæredygtige projekter, der er integreret i ansøgerens organisation og strategi, og som har til formål at skabe rum for nye læringsprocesser og etablere vedvarende relationer til nye eller eksisterende målgrupper. Der vil blive foretaget følgeforskning på alle de udvalgte projekter, så erfaringerne fra projekterne kan omsættes til viden og værktøjer, der kan komme resten af teaterbranchen til gode.

Juryen, der vurderede alle ansøgninger til Applaus Open Call bestod af:

  • Niels Andersen, Producer Danish+ og ENESTÅENDE 2017 og tidl. teaterchef på Teatret Svalegangen
  • Louise Ejgod Hansen, Lektor på Institut for Dramaturgi på Aarhus Universitet.
  • Anders Beyer, Direktør for Festspillene i Bergen.
  • Egil Bjørnsen, Daglig leder af Udviklingsplatformen for Scenekunst.
  • Lene Struck-Madsen, projektleder for Applaus.

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Publikumsudviklingsprojektet 
Applaus.

Læs mere om Applaus på www.applaus.nu

Fakta om Applaus
Applaus har til formål at understøtte den danske scenekunstbranche og hjælpe dem med at nå ud til en større og mere mangfoldig målgruppe. Applaus er finansieret af Kulturministeriet og forankret hos Udviklingsplatformen for Scenekunst.