Den hyldede tyske teaterinstruktør og dramatiker Falk Richter skal være professor ved Den Danske Scenekunstskoles nye kandidatuddannelse i scenekunst. Det varsler politisk bevidste tider for dansk teater.
“Falk Richter er en meget moderne og spændende instruktør og dramatiker, som vi oplever matcher godt med de studerendes behov og det, vi gerne vil udvikle på uddannelsen. Han har arbejdet med et bredt spektrum af både klassiske og moderne tekster og både med skuespillere, dansere og koreografer. Vi glæder os enormt meget til, at han skal være med til at udvikle kandidatuddannelsen i scenekunst”.
Sådan lyder det fra Mads Thygesen, rektor ved Den Danske Scenekunstskole og en af hovedaktørerne bag den nyoprettede kandidatuddannelse i scenekunst, som optager sine første elever til opstart i august 2019. De studerende på kandidatuddannelsen kan forvente politisk og kunstnerisk udsyn, når Falk Richter påbegynder en femårig periode som professor og medudvikler af studieretningen, som skal uddanne scenekunstnere inden for blandt andet skuespil, instruktion, dans, lys, lyd og scenografi. I sin master class på Den Danske Scenekunstskole vil Richters fokus være på de studerendes egne idéer, og hvordan disse kan udvikles i grænsefeltet mellem manuskriptskrivning, performance, dans, videokunst, musik og research i en aktuel kulturel og politik kontekst.
Og man må sige, at Falk Richter er velbevandret ud i netop dette. Som en af de vigtigste stemmer i den tyske teaterverden har den 50-årige instruktør siden 1994 været at finde både ved ind- og udlandets største scener, hvor han med egne og andres tekster konstant tager pulsen på tidens sociale og politiske brydninger – når altså ikke han får pulsen hos diverse samfundsaktører til at stige. I nyere tid har han særligt vakt opsigt med den højrefløjskritiske forestilling Fear fra 2015, som måtte se sig sagsøgt af op til flere “krænkede” politikere, der blev portrætteret i stykket. Sidste år instruerede han nobelprisvinder Elfriede Jelineks omtalte stykke om Donald Trump, og netop nu er han aktuel med Europa – en forestilling om et kontinent i opbrud og udvikling, højrepopulisme og dens modstrømninger. Ja, Richter ser sig selv som en kunstner med en stærk forpligtelse til politiske og sociale diskurser – ”det er mit mål at videregive dette kunstneriske koncept til en generation af unge teatermagere”, udtaler instruktøren, som selv søgte stillingen ved Den Danske Scenekunstskole, på dens hjemmeside.
Kandidatuddannelsen i Performing Arts, som har til formål at uddanne originale scenekunstnere, der kan udvikle scenekunsten og finde nye udtryksformer, er den første af sin slags i Danmark. Falk Richters rolle som professor ved uddannelsen indebærer udviklingen af dens internationale profil, og hans workshops vil da også blive afholdt i København, New York, Hamborg og Berlin.
“Missionen var at finde en, der kunne bidrage med et højt kunstnerisk niveau og et stærkt, internationalt netværk”, fortæller Mads Thygesen.
“Kandidatuddannelsen skal blandt andet basere sig på kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Og mange af Falks forestillinger er baseret på research og tæt dialog mellem ham, skuespillere, forskere, sociologer. Han arbejder på en måde, som vi tænker kan være inspirerende og bidrage med en kunsterisk indsigt for de studerende. Og så åbner han op for et stort netværk af undervisere, som han kan trække med ind på uddannelsen foruden, at de studerende kan komme i praktik på de forestillinger, han laver i udlandet. Det betyder, at de får nogle muligheder, som de ikke tidligere har haft”.
Det bliver spændende at se, hvilke instruktører, skuespillere og scenografer, der om et par år bliver spyttet ud af Den Danske Scenekunstskoles Master of Performing Arts. Med Falk Richter ved roret er der i hvert fald udsigt til et kuld af politisk og socialt orienterede scenekunstnere deutscher Stil med alt, hvad det indebærer af kunstneriske formeksperimenter, analytisk tilgang og et bredt udsyn både hvad angår samfundet og scenekunsten.
Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Goethe-institut Dänemark.