Del

Det Frie Felts Festival
12.-16. marts 2019
A-salen (Det Kongelige Teater), KoncertKirken på Blågårdsplads og Hofteatret ved Christiansborg Ridebane.

På Det Frie Felts Festival kan du opleve scenekunst, der tør eksperimentere og udfordre gængse formater og indholdsformidling. Her er skæve historier, ny teknologi, dans, performance og overraskende locations, når forestillingerne opføres i gader, stræder og små kældre.

Det Frie Felts Festival tilbyder en unik mulighed for at opleve scenekunst, der tør eksperimentere, overraske og tage chancer. Og i år er ingen undtagelse, hvor det eksperimenterende er i fokus.

Programmet i år byder på et bredt udsnit af eksperimenterende scenekunst. Der er fx forestillingen Cirkelfærd, som er en krydsning af performance, analoge visuals og ritualistisk musik, hvor lyd, lys og skygge skaber sanselige illusioner, som en film udført og opført i øjeblikket og som spiller på Det Kongelige Teater. Solo-performancen Mermaid of the Hypersea med temaer om queer og transformation undersøger havfruen som diva og queer-ikon, og i forestillingen Home af Naja Lee Jensen kan kun én tilskuer komme ind pr. forestilling.

Skipet vol. 6 af De Utvalgte. Pressefoto.

Det frie felts scenekunst er unikt og ofte grobund for det mere etablerede teaters kommende udtryk, når de lader sig inspirere af de nye former og tendenser. Som Erik Pold, der er den ene halvdel af ledelsen på Det Frie Felts Festival, selv siger:

”Danmark er et lille land med et stort teaterlandskab, men der er en tendens til, at meget teater bliver produceret på samme måde og af den årsag også ligner lidt hinanden. I det frie scenekunstfelt oplever vi flere scenekunstnere, som går markant anderledes til værks, der er en eksperimenterende grundpræmis allerede i måden, der produceres på, og der er virkelig mange gode scenekunstnere i det frie felt i Danmark.”

Men det frie felt bliver ofte overset fra regeingen side, når der skal laves nye visioner, som ledelsen af Det Frie Felts Festival, Erik Pold og Gritt Uldall-Jessen forklarer:

”Vi har med stor interesse fulgt med i debatten om den aktuelle scenekunstreform og kulturministerens udspil. Det endte ikke med at blive den store reform, der var lagt op til, men istedet er der tale om nogle små justeringer og flytten rundt på nogle midler. Vi bemærker her fra Det Frie Felts Festival, at der fortsat ikke er taget hånd om at finde en løsning på den manglende åbne scene i København.”

Hvad fremtiden indebærer er stadigt uvist, men man må håbe regeringen forbarmer sig, for der er brug for en eksperimenterende grobund til at udvikle fremtidens scenekunst.

FAKTA
Året program for Det Frie Felts Festival HER
 
Det Frie Felts Festival 2019 finder sted den 12.-16. marts i A-salen (Det Kongelige Teater), KoncertKirken på Blågårdsplads og Hofteatret ved Christiansborg Ridebane.
 
10 aktuelle værker fra det frie felt er udvalgt til festivalen, som samlet giver et stærkt her og nu-billede af, hvad der rører sig i den eksperimenterende og internationalt orienterede del af den danske scenekunst.
 
Årets program er tilrettelagt af et kuratorteam bestående af den internationalt anerkendte koreograf og performer Mette Ingvartsen, dramatiker og dramaturg Gritt Uldall-Jessen, og iscenesætter og performer Erik Pold. De to sidstnævnte udgør også festivalens ledelse.
 
Festivalen åbner i år med en Danmarkspremiere på en særudgave af den internationale gæsteforestilling ”Skipet vol. 06” af den norske scenekunstgruppe De Utvalgte, som skabes specifikt til Hofteatret.
 
Plads til vidensdeling og networking
Der vil også være en oplagt mulighed for vidensdeling og networking, når arrangørerne inviterer til et internationalt seminar fredag den 15. marts 2019 kl. 10.00-14.00 om aktuelle strategier inden for internationale festivaler og produktionshuse, som arbejder med det frie felt. Seminaret har udgangspunkt i, hvordan en række tyske teatre, festivaler og platforme arbejder. Her vil der være oplæg af kurator Martin Hammer (Wiesbaden Biennale), kunstnerisk leder Franziska Werner (Sophiensaele, Berlin), kunstnerisk leder Haiko Pfost (Impulse Theater Festival, Düsseldorf) og Thomas Fabian Eder (Performing Arts Programm, Berlin) samt De Utvalgte(No) og Koreograf, performer Mette Ingvartsen. Det finder sted på Udviklingsplatformen for Scenekunst, Otto Busses Vej 5A, Byg. 048, 2450 København SV.