Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Reform sætter ressourcesvage uden for teaterporten

I går aftes blev der indgået forlig om regeringens nye scenekunstaftale. I den forbindelse skriver direktør for Dansk Teater, Louise Stenstrup, følgende.

”Det er positivt, at der etableres nogle regionale kraftcentre rundt i landet, som har bevist, at de kan løfte opgaver af både regional og national karakter, ligesom det også er positivt, at man har mindsket besparelserne af de københavnske teatre, så hovedstaden også kan fastholde et regionalt kraftcenter med et teaterudbud af høj kvalitet. På samme måde er det positivt, at man styrker en række egnsteatre, hvor egnsteaterrefusionsprocenten siden 2008 har været faldende fra 50% til 36%. Det er derfor en tiltrængt saltvandsindsprøjtning. Nu er det så vigtigt, at saltvandsindsprøjtningen bliver permanent og ikke udløber med puljen i 2022”, siger direktør i Dansk Teater, Louise Stenstrup, som dog påpeger, at løftet af en række egnsteatre samt de regionale teatre samtidig udhules af de besparelser, der gennemføres på formidlingsordningen.

”Med den ene hånd giver man en række teatre en økonomisk saltvandsindsprøjtning, mens man med den anden hånd beskærer deres tilskud fra formidlingsordningen. Det er en ny form for nulsumsspil, som har karakter af, at man hælder vand ind i det ene øre, som løber ud af det andet, og som i høj grad vil ramme voksenteatres mulighed for at få nye publikumsgrupper i teatret”, siger Louise Stenstrup.

”Reformen har derfor også en social slagside, hvor flere af de ressourcesvage publikumsgrupper vil blive sat uden for teaterporten. Formidlingsordningen anvender teatrene til at holde priserne for billetterne nede, som allerede i dag for mange er dyre. Med besparelserne på formidlingsordningen vil teateroplevelser i endnu højere grad i fremtiden komme til at afhænge af pengepungens størrelse, og det har konsekvenser for visse gruppers muligheder for at komme i teatret. Særligt nu, hvor besparelserne på formidlingsordningen bliver endnu større på voksenteaterområdet. Det er dog positivt, at man med besparelserne freder teatrenes muligheder for at give rabat på børne- og ungebilletterne. Det er helt afgørende for at sikre, at børn og unge kan få adgang til teateroplevelser, og det har været et af Dansk Teaters stærkeste fokusområder”, siger direktør Louise Stenstrup, som også påpeger, at det vil fremme køb og salg af børneteater, at Kulturministeriet, som det anføres i aftalen, arbejder på en omlægning og forenkling af refusionsordningen, som vil gøre det nemmere og ikke mindst sikre, at flere institutioner kan anvende ordningen”.

”Særligt problematisk er det dog, at reformen slet ikke tilgodeser projektteatre, som i høj grad står for udviklingen af teater og i mange tilfælde er børne- og ungeteatre. De er i dag alene afhængige af puljemidler og har derfor meget usikre økonomiske rammer. Mange af de anerkendte børne- og ungeteatre, som Danmark endda er internationalt kendte for, risikerer nu at komme under yderligere pres, hvilket i sidste ende kan føre til, at teaterudbuddet til børn og unge bliver mindre. At sikre projektteatrene mere stabile rammevilkår stod derfor også som noget af det øverste på Dansk Teaters ønskeliste”, siger Louise Stenstrup.

Læs mere om Dansk Teater her

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...