Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Sargun Oshana: De stærkeste momenter opstår, når publikum gør oprør

I denne udgave af ISCENEs podcast Instruktøren har ordet fortæller instruktør på Aarhus Teater, Sargun Oshana, om kreativt magtmisbrug, om at slippe teaterkonventionerne og om at presse publikum til det yderste.

Sargun Oshana er netop nu aktuel med forestillingen Audition, der også er Sarguns sidste forestilling som husinstruktør på Aarhus Teater. I ugens podcast kan du høre meget mere om forestillingen og Oshanas arbejde som instruktør.

Sargun Oshana
Sargun Oshana i Audition på Aarhus Teater. Foto: Anna Marín 

Om Sargun Oshana

35-årige Sargun Oshana er irakisk flygtning, der som barn kom til Danmark i 1992. Han blev uddannet som skuespiller fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 2012, og blev sidenhen uddannet som sceneinstruktør fra Den Danske Scenekunstskole i København i 2016.

Han fik sin debut som instruktør på Teaterhøjskolen Rødkilde i 2013 og har siden skabt mere end 30 forestillinger og 3 lydværker. Sargun arbejder med populærkultur og har bl.a. skabt succesfulde iscenesættelser af digter Caspar Erics tekster og site-specific forestillinger på homobarer i Aarhus og København.

I 2018 modtog han Teaterkatten og er blandt de nominerede til Årets Reumert til prisen som Årets Instruktør for sin iscenesættelse af Sarah Kanes 4:48 Psychosis på Studio-scenen på Aarhus Teater.

Læs også: De nominerede til Årets Reumert 2019 er…

Han bor til daglig i Aarhus, hvor han de sidste to år har været fast husinstruktør på Aarhus Teater. Han har sammen med scenografmakkeren David Gehrt drevet Studio-scenen. Her malede de blackbox-scenen hvid og ville skabe nye totalteateroplevelser, hvor publikum var et aktivt scenisk element i fortællingen.

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...