Populært lige nu

Dansk Samtidscirkus stifter ny brancheforening

Den nystiftede brancheforening Dansk Samtidscirkus vil blandt andet arbejde for ligestilling af cirkus som scenekunstform og udbrede kendskabet til de nyere cirkusgenrer.  Cirkus har været...

Open call til Dramatiker Væksthus

Ansøgningsfrist 1. juli 2023

Esther Lee Wilkinson bliver huskoreograf på Odense Teater

Koreograf Esther Lee Wilkinson tiltræder i de kommende to sæsoner i en nyoprettet stilling som huskoreograf på Odense Teater. Odense Teater, ønsker et større fokus...
Annoncespot_imgspot_img

Sargun Oshana: De stærkeste momenter opstår, når publikum gør oprør

I denne udgave af ISCENEs podcast Instruktøren har ordet fortæller instruktør på Aarhus Teater, Sargun Oshana, om kreativt magtmisbrug, om at slippe teaterkonventionerne og om at presse publikum til det yderste.

Sargun Oshana er netop nu aktuel med forestillingen Audition, der også er Sarguns sidste forestilling som husinstruktør på Aarhus Teater. I ugens podcast kan du høre meget mere om forestillingen og Oshanas arbejde som instruktør.

Sargun Oshana
Sargun Oshana i Audition på Aarhus Teater. Foto: Anna Marín 

Om Sargun Oshana

35-årige Sargun Oshana er irakisk flygtning, der som barn kom til Danmark i 1992. Han blev uddannet som skuespiller fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 2012, og blev sidenhen uddannet som sceneinstruktør fra Den Danske Scenekunstskole i København i 2016.

Han fik sin debut som instruktør på Teaterhøjskolen Rødkilde i 2013 og har siden skabt mere end 30 forestillinger og 3 lydværker. Sargun arbejder med populærkultur og har bl.a. skabt succesfulde iscenesættelser af digter Caspar Erics tekster og site-specific forestillinger på homobarer i Aarhus og København.

I 2018 modtog han Teaterkatten og er blandt de nominerede til Årets Reumert til prisen som Årets Instruktør for sin iscenesættelse af Sarah Kanes 4:48 Psychosis på Studio-scenen på Aarhus Teater.

Læs også: De nominerede til Årets Reumert 2019 er…

Han bor til daglig i Aarhus, hvor han de sidste to år har været fast husinstruktør på Aarhus Teater. Han har sammen med scenografmakkeren David Gehrt drevet Studio-scenen. Her malede de blackbox-scenen hvid og ville skabe nye totalteateroplevelser, hvor publikum var et aktivt scenisk element i fortællingen.

Seneste

To festivaler for børn i pinsen og den kommende uge

Pinse-weekenden bliver startskuddet på to festivaler for børnefamilierne. Først...

Vejrudsigt for scenekunsten: Det er vigtigt at tage den akavede samtale

Som optakt til Living on the edge – IETM...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

To festivaler for børn i pinsen og den kommende uge

Pinse-weekenden bliver startskuddet på to festivaler for børnefamilierne. Først...

Vejrudsigt for scenekunsten: Det er vigtigt at tage den akavede samtale

Som optakt til Living on the edge – IETM...

Tårnby Park Performance Festival 2023 – med kunsten som vejviser

Siden den første festival i 2021 har Tårnby Park...

Aveny-T er sikret økonomisk endnu et år

Aveny-T tildeles 3,5 millioner kroner af de 320 millioner...
Annonce
Annonce

★★★★☆☆ Til de lyse morgener – på bittersød udflugt med festens rus og melankoliens tomhed

Til de lyse morgener føles som lige dele teater og polterabend. Som en del af konceptet Udflugten tager Aarhus Teater publikum med på en...

To festivaler for børn i pinsen og den kommende uge

Pinse-weekenden bliver startskuddet på to festivaler for børnefamilierne. Først fylder Passage mini festivalen lystgården Flynderupgård ved Espergærde og derefter byder Teater ZeBU og Børnekulturhus...

Vejrudsigt for scenekunsten: Det er vigtigt at tage den akavede samtale

Som optakt til Living on the edge – IETM Aarhus 2023 var temaet for denne uges morgenbriefing hos Performing Arts Platform forholdet mellem Danmark,...