Hver uge giver ISCENEs journalister et blik på ugen, der gik i dansk teater – med få afstikkere til udlandet. I denne uge er det skribent Anne Liisberg, som fører pennen.
Klummen har lidt svært ved at komme i ugentligt gear efter påskefrokosten og kaster denne gang derfor blikket ikke bare én, men et par uger tilbage på nogle af de større teatres præsentationer af næste sæson, der blandt andet bærer præg af samarbejder på tværs af landet mellemstore og mindre scener. En tendens, der måske til dels udspringer af økonomisk smalhans, men som ikke desto mindre har bragt os fantastiske forestillinger og er et slagkraftigt eksempel på, hvad vi kan sammen, når vi gør det.
Man skal holde øje med Aarhus Teater i disse år, hvor teaterdirektør Trine Holm Thomsen med sikker hånd har moderniseret landsdelsscenen og vist vejen med egne produktioner, men også med stærke samarbejder med bl.a. Husets Teater og Teater Sort/Hvid. Således også i kommende sæson, hvor samarbejdet med sidstnævnte bl.a. giver os en genopsætning af den omdiskuterede Black Madonna, en ny doku-fiktion om Kinas imperiebyggeri og en sceneudgave af Goethes denungewertherslidelser. Dertil byder Aarhus Teater bl.a. på musikforestillingen Lazarus, David Bowies svanesang, et par vandreforestillinger, ny huskunstner Nanna Cecilie Bang med punkpoetiske tendenser, ny- og gammelklassikere og en sceneversion af verdens måske-bedste julekalender Pagten.
Læs også: Reportage fra Reumertsalon om Black Madonna
Aalborg Teater har også Goethes ungdomsklassiker på repertoiret blandt en imponerende række af klassikere og samarbejder med bl.a. Betty Nansen Teatret om Orlando, der spillede på Frederiksberg i denne sæson og om allestedsnærværende instruktør Simon Bobergs bearbejdning af Aischylos’ De asylsøgende kvinder. På Odense Teater satses der på de stærke personinstruktører; Nicolei Faber med Den store Gatsby, Jacob Schjødt med Den mystiske sag om hunden i natten og teaterdirektør Jens August Wille selv med Helligtrekongersaften. Måske et lidt mere sikkert program fra Odense næste år end i denne sæson, hvor der er blevet satset stort. Men om ikke andet dukker David Bowie også op her i gæsteforestillingen A space in the Spark med Black Box Theatre & Dance Holstebro.
På Østerbro Teater har man en svær opgave på Gasværksscenen, hvor der skal sælges virkelig mange billetter. Det forsøges i næste sæson løst med Sigurd Barrett til børnene, La Boheme til feinschmeckerne og en sceneversion af tv-programmet Vild med dans til alle os andre. Det sidste vakte ikke jubel alle steder, men af alle de mange adaptioner af tv- og film til scener, vi har set de seneste år, er dansedramaet vel ikke den dårligste idé? Det har klart dramatisk – og dramaturgisk – potentiale, så jeg dømmer ikke forestillingen ude, før det sidste par har danset. På søsterscenen Republique satser teaterdirektør Emmet Feigenberg på sin succesrige ensemblemodel fra bl.a. Det Røde Rum på Det Kongelige Teater. På Republique bliver det i næste sæson Signe Egholm, Anders Budde Christensen, Johannes Lilleøre og Henrik Lykkegaard, der skal samarbejde med instruktørerne Peter Langdal, Lucas Svensson og teaterkollektivet Hotel Proforma. Det bliver interessant at følge.
På Nørrebro Teater er svenske Lucas Svensson også på spil med et stort cast i en modernisering af Vladimir Majakovskijs komedie Mysterium Buff. Franz Kafkas Amerika og Charles Dickens Et juleeventyr kommer også på scenen på Nørrebro, der således fortsætter tidligere sæsoners strategi med at omskabe kendte forfatterskaber og værker til scenen. Folketeatret, der via sin turnévirksomhed når ud i hele landet, kommer som altid også kunstnerisk vidt omkring fra notorisk dystre Lars Noréns Natten er dagens mor til et drama om jordskælvs-forskeren Inge Lehmann og hele to populærmusikforestillinger, Tilløkke Otto om baggårdspumaen Brandenburg, og Så længe mit hjerte slår, der genrebestemmes som en Giro 413-musical om knuste hjerter. På Betty Nansen Teatret står direktør Elisa Kragerup selv for instruktionen af August Strindbergs Leg med ild og Shakespeares En skærsommernats Drøm, men det bliver også spændende at se teatrets samarbejder med Mammutteatret om nyskrevne Jan Sonnergaard er ikke død, og med Fix & Foxy om veterandramaet My Deer Hunter.
Klummen kunne fortsætte, men må nøjes med disse stikprøver, så spring selv ud på nettet og tjek teatrene ud. Vi skal jo lige omkring valgkampene også:
Flere partier varslede i ugens løb en udløbsdato på det forkætrede omprioriteringsbidrag, også kendt som den årlige besparelse på 2 %, men ud over dette luftige løfte var det småt med kulturpolitiske fixpunkter i både den nationale og den europæiske valgkamp. ”I en tid, hvor de værdier, vores samfund bygger på, er under pres både fra national og international side, er det nødvendigt med stærke kunst- og kulturinstitutioner”, sagde Louise Stenstrup, direktør Dansk Teater til ISCENE i denne uge. Lad os håbe, at vores politikere også får øje på den vinkel i den lange valgkamp.