Hver uge giver ISCENEs journalister et blik på ugen, der gik i dansk teater – med få afstikkere til udlandet. I denne uge er det skribent Anne Liisberg, som fører pennen.

Scenekunstfestivalen CPH Stage afrundede i søndags sit program, der i år særligt udmærkede sig med et flot og stort internationalt program, der virkelig slog dørene op til verden. Fra de hjemlige scener bød festivalen mest på fine, mindre forestillinger. Lad os håbe at flere store, danske forestillinger atter finder vej til festivalen næste år, da både stort og småt er dele af den særlige festivalstemning med høj kvalitet, CPH Stage er kendt for.  

Festivalen kulminerede de senere års tradition tro med prisfesten Årets Reumert, der dermed måske blev afholdt for sidste gang. I 2018 foretog Bikubenfonden nemlig en evaluering af prisen holdt op mod fondens nye strategi, hvis scenekunstneriske fokus er på det nyskabende og eksperimenterende. Både branche og publikum deltog i evalueringen, der konkluderede, at prisen blev opfattet som et kvalitetsstempel og af publikum også som nyskabende. Branchen opfattede den derimod som ”bagudskuende, indforstået og konservativ”. Bikubenfonden besluttede på baggrund af evalueringen at trække sig fra prisen med ønsket om, at andre aktører ville tage over. Reumertjuryen, der udpeger nominerede og vindere, fortsatte således deres arbejde i sæson 2018/19, så prisen kunne uddeles i år, men ikke længere med Bikubenfonden som afsender.

Desværre er det dags dato ikke lykkedes at finde en ny sponsor, men prisfesten blev stablet på benene af en arbejdsgruppe med deltagelse af Dansk Teater, CPH Stage, ISCENE og Have Kommunikation. Og det blev trods mangel på pris- og produktionspenge et fint show, hvor den veloplagte vært Ditte Hansen dirigerede slagets gang i det, hun kaldte en ”Gør det selv-Reumert”. Mange gode og mestendels ulønnede kræfter bidrog til at realisere aftenen og less kan bestemt være more – men det giver sig selv, at det var en engangsforestilling. Danmarks mest prestigefulde scenekunstpris skal ikke afholdes i et lukket rum for branchen men være et vindue for og til scenekunsten tilgængelig på tv eller streaming for alle de mange, mange interesserede tilskuere over hele landet.

I det lys var det trods den gode stemning og branchens samlede opbakning ærgerligt, at der på aftenen ikke lød så meget som et enkelt høfligt tak fra branchen til Bikubenfonden, der i 20 år har synliggjort og stimuleret interessen for de ekstraordinære præstationer, de mest bemærkelsesværdige scenekunstnere og de største scenekunstneriske oplevelser ved at hædre dem med Årets Reumert. En bemærkelsesværdig, mangeårig og generøs indsats for dansk scenekunst. Et fundament som også dette års prisfest hvilede på, og som arbejdsgruppen bag fortsat arbejder på at finde finansiering til at bære videre. Herfra skal der lyde en STOR TAK til Bikubenfonden for indsatsen, vi håber, det bliver muligt at løfte arven.  

Årets Reumert kom i sin nedbarberede 2019-udgave til at handle rigtig meget om det, det handler om. Nemlig nærvær, som skuespilchef Morten Kirkskov fremhævede det i sin tak for prisen Årets Skuespil, Den kroniske uskyld. Nød lærer nøgen kvinde at spinde, og ”når man trykker på Nationalmuseets Kedsomhedsknap, begynder nogen at spille teater”, som Kasper Holten påpegede i sin tak for Årets Opera, Drot og Marsk. 2019-udgaven fik også fremhævet bredden i feltet fra en stortalende Charlotte Munksgaard (Årets Kvindelige Ensemblerolle) til en tavs, burkaklædt Madame Nielsen (Årets Performer), fra gamle kendinge som Søren Sætter-Lassen (Årets mandlige hovedrolle) til nye stjerneskud som Sargun Oshana (Årets instruktør) og grønlandske Klaus Geisler (Årets Mandlige Ensemblerolle), der dybt rørt fortalte, at ”hele den grønlandske befolkning venter spændt derhjemme”.

Scenekunsten kan skabe nærvær, intensitet og fortællinger. Vi har brug for scenekunsten og scenekunsten har brug for en pris som Årets Reumert, der kan hædre, synliggøre og udvikle kunstarten og dens udøvere.

Tillykke til alle nominerede og vindere og til de otte unge talenter, der også blev prisbelønnet.