Populært lige nu

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche og mine kollegaer. Dem jeg har gået i skole med, dem jeg har arbejdet med,...

Endnu et stort tab for den danske dansescene

Flytningen af danseuddannelsen fra København til Holstebro blev - trods heftige protester fra såvel studerende og undervisere som dansemiljøet i Danmark - en realitet...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud af Bæredygtig Scenekunst NU. Det bliver den første organisation i Danmark, der arbejder på tværs...
Annoncespot_imgspot_img

Ka’ du li’ (moderne) dans? – Dansekompagniet Corpus

Moderne dans er fedt, men hvem er kompagnierne bag? ISCENE har spurgt fire af Danmarks vidt forskellige dansekompagnier om, hvad de vil med deres danseforestillinger. Mød Dansekompagniet Corpus.

Kontroversielt, eksperimenterende og under den Kongelige Ballet

De fik en Reumertpris, da de dansede med invaliderede danske soldater på ryggen i den kontroversielle forestilling I Føling (2014), der satte fokus på Danmarks deltagelse i krigen i Afghanistan. De bragte seks asylansøgere på scenen i Uropa (2016) og undersøgte, om oprør er muligt i moderne tid med vampyrfortællingen The Vampire Revolution (2018). Alt sammen forestillinger skabt i samarbejde med dansk teaters enfant terrible-instruktør Christian Lollike – for Corpus er kendt for at inddrage andre kunstnere og byder både billedkunstnere, performere og teaterinstruktører ind i deres arbejde.

Kompagniets kunstneriske leder Tim Matiakis fortæller:

”Jeg er overbevist om, at kroppen kan noget helt særligt, som logik og kognition ikke altid er i stand til at oversætte. Jeg vil gerne, at man skal blive fysisk berørt af vores forestillinger. Vi har alle en krop, og den, vil jeg, skal stå i centrum for vores forestillinger, og jeg vil tillade, at kroppens udtryksmuligheder undersøges, rammesættes og kommunikeres så direkte som muligt til vores publikum. Jeg vil simpelthen bevæge publikum gennem kroppens uendelige muligheder for bevægelse. Jeg ønsker, at koreografens og dansernes forskellige kroppe, fysiske og mentale muligheder kommer i spil og er med til at skabe en fælles fysisk stærk og nærværende forestilling, der rammer forbi smag og behag, og sætter sig dybere i publikums egne kroppe og er med til at skabe unikke oplevelser for dem.”

Seneste

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud...

★★★★☆☆ Amager Revyen – kærlig lokalkolorit og kæk kant i lagkagerevy 

Amager Revyen, der holder til på Teater Plays lille...
Annonce
Cille Melgaard
Cille Melgaard
Er Cand.mag. i Dramaturgi med speciale i virkelighedsfremstillinger i teatret og på de sociale medier.
Annonce

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

★★★★☆☆ Nikio og den store samurai – spændende fortælling i poetisk-filmisk iscenesættelse

I Jesper Bræstrup Karlsens Nikio og den store samurai er der ikke noget, piger ikke kan. Uanset hvad normerne foreskriver. Netop det, og den...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud af Bæredygtig Scenekunst NU. Det bliver den første organisation i Danmark, der arbejder på tværs...