Moderne dans er fedt, men hvem er kompagnierne bag? ISCENE har spurgt fire af Danmarks vidt forskellige dansekompagnier om, hvad de vil med deres danseforestillinger. Mød Dansekompagniet Corpus.
Kontroversielt, eksperimenterende og under den Kongelige Ballet
De fik en Reumertpris, da de dansede med invaliderede danske soldater på ryggen i den kontroversielle forestilling I Føling (2014), der satte fokus på Danmarks deltagelse i krigen i Afghanistan. De bragte seks asylansøgere på scenen i Uropa (2016) og undersøgte, om oprør er muligt i moderne tid med vampyrfortællingen The Vampire Revolution (2018). Alt sammen forestillinger skabt i samarbejde med dansk teaters enfant terrible-instruktør Christian Lollike – for Corpus er kendt for at inddrage andre kunstnere og byder både billedkunstnere, performere og teaterinstruktører ind i deres arbejde.
Kompagniets kunstneriske leder Tim Matiakis fortæller:
”Jeg er overbevist om, at kroppen kan noget helt særligt, som logik og kognition ikke altid er i stand til at oversætte. Jeg vil gerne, at man skal blive fysisk berørt af vores forestillinger. Vi har alle en krop, og den, vil jeg, skal stå i centrum for vores forestillinger, og jeg vil tillade, at kroppens udtryksmuligheder undersøges, rammesættes og kommunikeres så direkte som muligt til vores publikum. Jeg vil simpelthen bevæge publikum gennem kroppens uendelige muligheder for bevægelse. Jeg ønsker, at koreografens og dansernes forskellige kroppe, fysiske og mentale muligheder kommer i spil og er med til at skabe en fælles fysisk stærk og nærværende forestilling, der rammer forbi smag og behag, og sætter sig dybere i publikums egne kroppe og er med til at skabe unikke oplevelser for dem.”