Populært lige nu

Nathalie Mellbye: ”Vi skal eksperimentere endnu mere radikalt med, hvad scenekunst kan være” 

Efteråret byder på mange nye tiltag fra flere nytiltrådte teaterchefer over hele landet. Under temaet Nye chefer – nye visioner tager ISCENE pulsen på, hvad der...

Bikubenfonden søger en senior udviklingspartner

Ansøgningsfrist: 6. december 2023
Annoncespot_imgspot_img

Ka’ du li’ (moderne) dans? – Dansekompagniet Corpus

Moderne dans er fedt, men hvem er kompagnierne bag? ISCENE har spurgt fire af Danmarks vidt forskellige dansekompagnier om, hvad de vil med deres danseforestillinger. Mød Dansekompagniet Corpus.

Kontroversielt, eksperimenterende og under den Kongelige Ballet

De fik en Reumertpris, da de dansede med invaliderede danske soldater på ryggen i den kontroversielle forestilling I Føling (2014), der satte fokus på Danmarks deltagelse i krigen i Afghanistan. De bragte seks asylansøgere på scenen i Uropa (2016) og undersøgte, om oprør er muligt i moderne tid med vampyrfortællingen The Vampire Revolution (2018). Alt sammen forestillinger skabt i samarbejde med dansk teaters enfant terrible-instruktør Christian Lollike – for Corpus er kendt for at inddrage andre kunstnere og byder både billedkunstnere, performere og teaterinstruktører ind i deres arbejde.

Kompagniets kunstneriske leder Tim Matiakis fortæller:

”Jeg er overbevist om, at kroppen kan noget helt særligt, som logik og kognition ikke altid er i stand til at oversætte. Jeg vil gerne, at man skal blive fysisk berørt af vores forestillinger. Vi har alle en krop, og den, vil jeg, skal stå i centrum for vores forestillinger, og jeg vil tillade, at kroppens udtryksmuligheder undersøges, rammesættes og kommunikeres så direkte som muligt til vores publikum. Jeg vil simpelthen bevæge publikum gennem kroppens uendelige muligheder for bevægelse. Jeg ønsker, at koreografens og dansernes forskellige kroppe, fysiske og mentale muligheder kommer i spil og er med til at skabe en fælles fysisk stærk og nærværende forestilling, der rammer forbi smag og behag, og sætter sig dybere i publikums egne kroppe og er med til at skabe unikke oplevelser for dem.”

Seneste

★★★★★☆ Nina er sjov – queer standup med nærvær og blæret punch

Det Kongelige Teater og Blaagaard Teater er gået sammen...

★★★★☆☆ 90-årsfødselsdagen – særdeles underholdende genrehybrid

Nytårsklassikeren 90-årsfødselsdagen bliver på Odsherred Teater genskabt til en...

Nyhedsbrev

Annoncespot_imgspot_img

Udforsk videre

★★★★★☆ Nina er sjov – queer standup med nærvær og blæret punch

Det Kongelige Teater og Blaagaard Teater er gået sammen...

★★★★☆☆ 90-årsfødselsdagen – særdeles underholdende genrehybrid

Nytårsklassikeren 90-årsfødselsdagen bliver på Odsherred Teater genskabt til en...

Dramatikken findes

Holdet på Dramatikkens Hus har sendt denne replik til...
Annonce
Cille Melgaard
Cille Melgaard
Er Cand.mag. i Dramaturgi med speciale i virkelighedsfremstillinger i teatret og på de sociale medier.
Annonce

★★★★★☆ Nina er sjov – queer standup med nærvær og blæret punch

Det Kongelige Teater og Blaagaard Teater er gået sammen om at producere standup-forestillingen Nina er sjov. Og Nina Rask er ikke bare virkelig sjov,...

★★★★☆☆ 90-årsfødselsdagen – særdeles underholdende genrehybrid

Nytårsklassikeren 90-årsfødselsdagen bliver på Odsherred Teater genskabt til en forrygende udgave af en juleforestilling, der både vækker genkendelsens glæde og samtidig folder sig ud...