Del

Moderne dans er fedt, men hvem er kompagnierne bag?
ISCENE har spurgt fire af Danmarks vidt forskellige dansekompagnier om, hvad de vil med deres danseforestillinger. Mød Dansk Danseteater.

Forener de klassiske kunstarter med nutidige temaer og moderne dans

Dansk Danseteater vil videreføre visionen om at forene de klassiske kunstarter med de moderne. De holder til på Takkelloftet på Operaen i København og er i dag Danmarks største og mest prisbelønnede moderne dansekompagni sammensat af håndplukkede dansere fra hele verden.

Dobbeltforestillingen Krash & Chopin danser (2018-2019) er et typisk eksempel, der spænder fra poetiske, bløde bevægelser til tonerne af Chopins intime klavermusik til vilde og energiske bevægelser med latinamerikanske rytmer i værket Krash.

Kompagniets kunstneriske leder Pontus Lidberg fortæller:

”For mig er det vitalt, at den moderne dans beskæftiger sig med nutidens og fremtidens samfundsproblematikker. Blandt andet researcher jeg i øjeblikket til et nyt markant projekt om konsekvenserne ved kunstig intelligens, som, jeg mener, er et væsentligt emne, vi som moderne mennesker i den grad skal lære at forholde os til. For vores moderne liv handler i høj grad om at forsøge at udfylde noget, der mangler i vores indre liv, med noget udefrakommende for at få os til at føle os som komplette mennesker. Moderne kunst og det, vi forsøger med Dansk Danseteaters værker, er at sætte livet i perspektiv ved at tale til det moderne menneskes følelsesliv – i et moderne koreografisk sprog. Måden, vi gør det på, er lige så varieret som de kunstnere, der skaber værkerne, men fælles for forestillingerne er, at vi bl.a. sætter bevægelse på temaer, problematikker og følelser, som det kan være svært at sætte ord på.”