Det danske teaterkollektiv Livingstones Kabinets varemærke er forestillinger, der er præget af et uprætentiøst og ligefremt menneskesyn. Med musikteaterperformancen The Einstein of Sex bryder de atter grænser, denne gang ikke bare kunstnerisk men også fysisk, når de gæster Berlin torsdag d. 27 juni.

Anledningen for at Livingstones Kabinet, som er ledet af instruktør Nina Kareis og komponist Pete Livingstone, på torsdag tager turen til Belin, er queer-festivalen med den lidet mundrette titel ALMS – ARCHIVES, LIBRARIES, MUSEUMS AND SPECIAL COLLECTIONS. Fra den 27.-29. juni samles LGBT og queer-eksperter – og alle andre, der måtte være interesserede – for at diskutere fortid, nutid og fremtid i et queersk lys. Med foredrag, workshops, kunst og teater-performances fejrer ALMS 100-året for Institut für Sexualwissenschaft (institut for seksualvidenskab), som blev grundlagt af den homosexuelle læge og sexolog Magnus Hirschfeld. Instituttet blev sidenhen ødelagt af nazisterne, og i dag befinder kulturinstituttet og museet Haus der Kulturen der Welt sig på selv samme sted.

The Morning After Love på Queer-festivalen på Hebbel am Ufer. © Candice Nembhard

The Einstein of Sex havde premiere i 2015 og er også en hyldest til Magnus Hirschfeld – en musikalsk doku-performance om en gruppe af seksualforskere, der kæmpede for homoseksuelles og transseksuelles rettigheder. Med ALMS lander forestillingen med perfekt timing i Berlin, som er kendt for sin åbenhed over for alle seksuelle orienteringer. Og ALMS er da heller ikke den eneste kulturbegivenhed, der fejrer seksualinstituttets runde fødselsdag. Netop nu finder festivalen The Present Is Not Enough -Performing Queer Histories and Futures sted på Hebbel am Ufer-teatret. Her kan man blive klogere på de narrativer, der har formet forståelsen af begrebet ”queer” i dag samt opleve musik, danse og teater-performances, der undersøger, fortolker og formidler personlige erfaringer med at være homoseksuel under til tider svære omstændigheder. Et eksempel er den sydafrikanske danser, koreograf og aktivist Mamely Nyamzas danseperformance Black Privilege om hendes liv som sort, lesbisk mor i Sydafrika.

Queer-festivalen på Hebbel am Ufer. Foto: Yazeed

Ordet ”queer” betød oprindeligt ”mærkelig” eller, mere positivt, ”særlig” men bruges i dag om mennesker, der ikke opfatter sig selv som heteroseksuelle eller ciskønnet. Betegnelsen er dog i lige så høj grad udtryk for en åben verdens- og livsanskuelse, i hvilken kønsroller er til forhandling, og hvor grænserne for normalitet er flydende. Det er lige noget for Berlins kunstnerisk nysgerrige undergrundsscene, og queer-tendenserne er ikke overraskende sivet ind i den tyske teater- og performancekunst. ALMS og The Present Is Not Enough-festivalerne er en manifestation heraf men langt fra de eneste eksempler på Berlins store mængder af scenekunst, der har kastet sig over det tidstypiske tema. ISCENE følge op på tendensen med en længere artikel i august og et nærmere kig på The Einstein of Sex. Når man ikke at fange den danske forestilling i Berlin i denne uge, har man chancen igen, når den vises under World Priden i 2021 i København og Malmö.

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Goethe-institut Dänemark.