I dag starter CPH Opera Festival, der i år kan fejre 10 års fødselsdag. Festligheden giver genlyd i programmet, der byder på både nyfortolkende og traditionel opera og en folkelig, storslået og gratis operafest i Kødbyen. Men der er også en masse på programmet for branchen, når festivalen sammen med Travers inviterer til en række faglige samtaler og arrangementer om opera og musikdramatik.
Mens publikum lytter til fandenivoldske russiske klange i Københavns kanaler, intimkoncerter med store stjerner eller synger fælles morgensang, så samles branchen omkring arbejdet med opera og musikdramatik for at dele viden og refleksioner. Efter festivalens forestillinger kan de interesserede møde komponister og musikere i samtale om alternative måder at skabe musik, opera og musikdramatik på i samtalen ‘Når opera komponeres kollektivt’, eller få et smugkig ind i et operaværks skaberproces, når komponist Signe Lykke mødes med det musikalske hold til en workshop.
Der er også debat på programmet om klassikeren DON JUAN, der opsættes som totalteater, for hvordan kan man genfortolke en klassiker og aktualisere en gammel fortælling? Det er CPH Opera Festival og Sort/Hvid, der sammen har skabt en ny version er Don Juan, hvor kvindebedåreren er død, og hans liv fejres med Mozarts opera som vanvidsfest. I panelet sidder Christian Lollike, Dorothea Hartmann, Katrine Wiedemann og Freja Friberg Lyme.
Brancheprogrammet arrangeres i samarbejde med Travers – et to-årigt program, der fremmer det tværkunstneriske felt ved at skabe muligheder for at skærpe og udfordre feltet. Sammen med CPH Opera Festival vil de skabe rum for, at branchen kan inspirere hinanden gennem dialog om operaens og musikdramatikkens position i samtiden og fremtiden.