2019 står i queerhedens tegn, og det spejler sig på de tyske scener. Fra politisk kabaret fra Tysklands gyldne tyvere til muslimsk subkultur og queer-opera: Det er fyrigt og farverigt, når vi i denne måned stiller skarpt på fem forskelligartede forestillinger og performances, der metodemæssigt og tematisk tolker begrebet queer.

Alles Schwindel – Maxim Gorki, Berlin

Queer-teatret over dem alle er Maxim Gorki-teatret i Berlin. Her arbejder man aktivt for at bryde med vaneforestillinger om etnisk og kønslig identitet og lader hellere end gerne en kvinde spille konge eller en non binary-person indtage typiske manderoller. Med Alles Schwindel går ensemblet på opdagelse i tidligere tiders queer-tendenser og genfortolker 1920’ernes revyteater med en tempofyldt blanding af opera, musical og politisk kabaret. Alles Schwindel blev første gang opført på nippet til Hitlers magtovertagelse i 1931. Den var dengang en klassisk kærlighedshistorie mellem mand og kvinde, men er naturligvis blevet ”gorkificeret” og vendt på hovedet, når Berlins identitetspolitisk bevidste teater tager livtag med genren i en musikalsk og underholdende opførelse. I denne omgang spiller stykket kun én gang, og er man i den tyske hovedstad, bør man gribe chancen for en anderledes aften.

Alles Schwindel, 28 september, med engelske undertekster. Læs mere her

We Mokhtalefs: Ein performatives Magazin zu queerer muslimischer Subkultur – Theater Hamburg

I nordafrikanske lande betegnes mennesker, der opfatter sig selv som queer og befinder sig uden for den heteroseksuelle norm, ofte som ”Mokhtalef”, som betyder ”andre”. I mange af disse lande er det stadig forbudt at være homoseksuel. Det sætter Theater Hamburg fokus på i samarbejde med Queens Collective fra Marrakesch, når de i begyndelsen af oktober undersøger muslimske subkulturer og de undertrykkende vilkår, queer-personer ofte lever under. Kunstnere, intellektuelle og aktivister fra Libanon, Marokko, Pakistan og USA giver indsigt i muslimsk queer-tradition – blandt andet i den 30 minutter lange performance ALIF IS FOR AWAKENING: En historie om den pakistansk-amerikanske drag queen Faluda Islam og hendes udvikling til guerilla-kæmper. Dette er bare en af flere oplysende og perspektiverende udlægninger af en queerness, de færreste i den vestlige verden kender til.

We Mokhtalefs, 3.-5. oktober, på engelsk. Læs mere her

We Mokhtalefs. Foto: Yousef Iskandar

Melancholia. Eine queere Oper – Hebbel am Ufer, Berlin

Den spanske danser og koreograf Josep Caballero Garcia har gennem flere år arbejdet med queer-praksisser i en historisk og politisk kontekst. I sin nyeste danse-performance Melancholía griber han tilbage til den tyske barokkomponist Georg Friedrich Händel og hans opera Giulio Cesare in Egitto. Den ”begærende krop” er omdrejningspunktet i en opera-performance, der finder udtryk i både slam poetry, musik og eksperimenterende lyskoncepter. De barokke operaheltinder og deres erotiske image bliver for queer-kunstneren udgangspunktet for en undersøgelse af nye, kropslige repræsentationer af ikke-normative kønsidentiteter og stiller således spørgsmål ved Europas overleverede kulturelle arv på æstetisk vis.

Melancholia, 17. og 18. oktober, på engelsk. Læs mere her

Josep Caballero Garcías Melancholía. Foto: Simone Scardovelli

50 years of Stonewall: Queer Establishment – Theater Schaubühne

Som supplement til queer-teaterturene kan det være godt at perspektivere den sommetider forvirrende identitetspolitiske suppedas med lidt saglig viden og diskussion. På Teater Schaubühne afholdes i anledning af 50-året for det queer og homoseksuelle oprør i Stonewall, USA en paneldiskussion med fokus på det såkaldte ”queer establishment”. Homoseksuelle og transkønnede indtager i stadigt stigende grad ledende roller i politik, erhvervsliv og sociale institutioner. Er der ved at opstå en gruppe af indflydelsesrige queer-personer, der kan udfordre magteliten? Og vil disse mennesker føre en anderledes politik eller have en anden lederstil end den liberal-konservative, borgerlige mainstream? Disse problematikker kan man blive klogere på på teater Schaubühne i Berlin den 9. september i sidste del af diskussionsrækken Queer Commons – Queer Conflicts.

50 years of Stonewall, 9. september, på engelsk. Læs mere her

Orlando – Theater Schaubühne

Schaubühne har naturligvis også queerness på det kunstneriske program. Med nyfortolkningen af Virginia Woolfs roman Orlando fra 1928 lader den britiske instruktør Katie Mittchel sin hovedperson begive sig ud på en queer-rejse gennem forskellige tiders opfattelse af køn. Orlando forelsker sig under sit ophold ved Elisabeth d. I.’s hof i en russisk prinsesse, bliver Charles d. II.’s ambassadør i Konstantinopel og vender tilbage til Englands blomstrende oplysningssamfund som en kvinde. Her har han affærer med folk af alle køn og ender med at gifte sig med en mand. Forestillingen kombinerer stilfuldt scenespil med live video-frekvenser og er tro mod romanen, der foregreb nutidens kønsopløsende tendenser og satte spørgsmålstegn ved kulturelt betingede menneskeopfattelser. Katie Mittchel er en anerkendt instruktør i England og debuterer på Theater Shaubühne med denne moderne roman-adaption, som man ikke bør misse.

Orlando, 5., 7., 8., 11., 12. og 13. september, på engelsk. Læs mere her

Orlando, Schaubuhne Berlin, 2019. Pressefoto