Det blev en uge med smil og tårer. Statens Kunstfond delte støttemidler ud, og få fik tilsagn, mens flere fik afslag, nogle fik priser og anmelderne var uenige om kvaliteten af Den store Gatsby.
Projektstøttemidler
Så oprandt dagen, hvor de frie scenekunstnere fik svar fra Statens Kunstfond om, hvem der får støttemidler.
Ud af 286 ansøgninger fik 87 tilsagn og 199 afslag. Det er mange projekter, der ikke bliver realiseret, og som en kollega sagde: ”De river jo tæppet væk under hele vækstlaget!”.
Hvad der rives ned og bygges op er svært at spå om, men hvordan de sparsomme midler bedst slår til, er nok et evigt hovedbrud for udvalgets medlemmer.
Igen i år gik de største donationer til de mere etablerede kunstnere, kompagnier og grupper, der igennem en årrække har leveret nyskabende, aktuel og vedkommende scenekunst af højeste kvalitet – og selvfølgelig skal de have midler.
Spørgsmålet er bare, om hele støttestrukturen snart skal gentænkes, så scenekunstnere, der i den grad flytter grænser og fornyer kunstarten ikke skal overleve på skiftende udvalgs nåde og goodwill.
Kunne det ikke være muligt at finde en mere smidig form for projekter og grupper, der ikke nødvendigvis er bundet op af mursten og geografi, alligevel kan få faste midler a la egnsteatre og landsdelsscener?
Se hvem der har fået midler her
Lauritzen-prisen
Store pengedonationer blev også delt ud, da Lauritzen Fonden uddelte priser for i alt 780.000 kr.
Prisuddelingen blev afholdt på Folketeatret i København, hvor skuespillerne Maria Rossing og Preben Kristensen modtog Lauritzen-prisen på hver 250.000 kr.
Kunstnerkollektivet Sort Samvittighed løb med Lauritzen Fondens Visionspris, der gives til en gruppe, ”som har haft modet til at turde satse, sprænge rammer og have en stærk kunstnerisk vision”, mens skuespiller Maria Rich fik Lauritzens Wauw-pris, som gives for en overraskende præstation. Årets Backstage-pris gik til scenograf Maja Ravn for at have ”bidraget ekstraordinært på en produktion”, og årets Believe in you-priser gik til de unge skuespillertalenter Alba August og Nicolai Jørgensen.
LÆS OGSÅ: Her er modtagerne af Lauritzen-prisen 2019
Den store Gatsby deler anmeldere
På scenerne i hele landet er der gang i nye forestillinger. Ugen bød bl.a. på to litterære klassikere, som blev genoplivet på scenen. På Aarhus Teater blev Svend Åge Madsens romanforlæg Se Dagens lys modtaget lidt afdæmpet med 3-4 stjerners-anmeldelser og en fremhævelse af det gode ensemblespil og pastelflotte æstetik, mens der var større uenighed omkring kvaliteten af Odense Teaters fortolkning af Den store Gatsby. Morten Hede på JP var ikke synderligt begejstret og gav tre stjerner med ordlyden: ”Den store Gatsby er enten for teatralsk eller ikke teatralsk nok, og vi ender derfor med et halvdårligt stykke skuespil.” Politiken var på samme niveau, mens Børsens anmelder Lars Wallenberg var svært begejstret for Den store Gatsby og gav 5 ud af 6 stjerner med begrundelsen ”grusom god forførelse…”.

LÆS OGSÅ: Se dagens lys – glade pastelfarver med dunkle undertoner i Aarhus
Ja så forskelligt kan ugen tage sig ud alt efter øjnene, der ser, og hvem der får priser og tilsagn eller afslag på samme.
LÆS OGSÅ:Den store Gatsby – hvad pokker vil den sige os i dag?