Hver uge giver ISCENEs journalister et blik på ugen, der gik i dansk teater – med få afstikkere til udlandet. I denne uge er det skribent Anne Liisberg, som fører pennen.

Dampen er så småt ved at gå af premierekanonen, men også denne uge bød på et hav af premierer landet rundt. I sidste uge var der stjerneregn over Tommy Kenters svanesang som mælkemanden Tevye i Spillemand på en tagryg på Det Ny Teater og Katrine Wiedemanns Cyrano de Bergerac på Det Kongelige Teater. Information fandt forestillingen ”gumpetung” (betalingsmur), mens resten af anmelderkorpset lod sig forføre. I denne uge var det især Folketeatrets turnéforestilling Jordens Indre med en fabelagtig Iben Hjejle og Republiques musikalske finanskrønike Lehman Brothers, der blev hypet fra alle sider. Lad mig også slå et slag for den mere stilfærdige Pigen med bomberne om vores terrorangst, der havde premiere på Mungo Park, men forhåbentlig kommer rundt til familier og unge mennesker over hele landet. 

Ugens navne

Scenekunstfestivalen CPH Stage udvidede i denne uge sin bestyrelse med administrerende direktør i Roskilde Festival-Gruppen, Signe Lopdrup, og teaterleder af Randers Egnsteater, Peter Westphael. Udvidelsen sker samtidig med en organisationsændring, og udtrykker et ambitiøst ønske om at udvikle festivalen. Valget af Signe Lopdrup peger på et forfriskende mod til at kigge ud over scenekunstens rækker, mens valget af Peter Westphael er et lige så stærkt fingerpeg om at trække kræfter uden for hovedstaden med. Han siger selv: ”At jeg er blevet inviteret med, ser jeg som et signal om, at festivalen gerne vil række længere ud i landet og dermed manifestere sig som den nationale begivenhed, det er. Det synes jeg, er positivt.”

Operachef ved Malmö Opera Michael Bojesen blev i ugens løb genudpeget som formand Statens Kunstfond af kulturminister Joy Mogensen. Hun fremhæver, at Michael Bojesen ”har vist, at han kan forme Statens Kunstfond på en ny måde, og arbejder ihærdigt for, at kunsten skal være relevant og nærværende for flere i hverdagen”. Vi ønsker Michael Bojesen tillykke med det vigtige og svære job. Strukturelt er fonden udtænkt i en anden tid, der ikke matcher et nutidigt kunstmiljø, hvor især vækstlag og mindre scener, der er uundværlige for scenekunstens udvikling, kæmper om de få midler. Måske der ikke bare skal formes, men disruptes og kastes op i luften?

Michael Bojesen var indtil 2016 chef for CPH Opera Festival, og festivalen får nu igen ny chef, da hans efterfølger Peter Lodahl har fået nyt job som musikalsk chef for Copenhagen Phil. Ny festivaldirektør bliver engelske Amy Lane, der kommer fra en chefstilling i The Royal Opera, Covent Garden. Amy Lane bliver både første kvinde og første udlænding på posten, og festivalbestyrelsen har da også netop vægtet Amy Lanes internationale netværk. Den nye direktør vil fastholde festivalens fokus på fængslende historiefortælling og på at præsentere opera i byrummet. 

I vores egen medieverden fejrede kulturredaktør Lene Kryger, der også er medlem af Reumertjuryen, 25 års jubilæum på Fyens Stiftstidende. I en tid, hvor kulturjournalistikken nedprioriteres på de gamle dagblade og hos DR, er der mere end nogensinde grund til at kippe med flaget for en garvet kulturjournalist, der vidende og engageret formidler scenekunsten.

Publikum i fokus og ups i ministeriet

Publikumsudviklings-projektet APPLAUS, der arbejder for at integrere publikumsudvikling i dansk scenekunst, kunne fortælle, at de i november søsætter en landsdækkende publikumsundersøgelse. Undersøgelsen skal skabe viden om scenekunstpublikummet, så teatrene kan arbejde mere strategisk og vidensbaseret med publikumsinddragelse. Læs mere om undersøgelsen, før den kommer til dit teater. 

Kulturministeren kom galt af sted med et tweet om ændringer i omprioriteringsbidraget, der som bekendt er en årlig 2 % besparelse, som bl.a. en række kunst- og kulturinstitutioner er underlagt. Tweetet var nok tænkt som en god nyhed. I stedet blev det udlagt som talmanipulation, og noget var der om snakken. Dels var der regnet kreativt, så størrelsen på den fremtidige besparelsesprocent kunne misforstås, dels nævnte ministeren 11 områder, der skulle fritages for bidraget. Reelt drejer det sig kun om to områder, herunder de kunstneriske uddannelser – og hurra for det. De ni øvrige var i forvejen fritaget. Læs en hurtig gennemgang af forløbet hos Mandag Morgen, og følg ellers debatten. Finanslovsforhandlingerne er netop gået i gang, så det er nu, man kan påvirke en ny regering, der foreløbig ikke ser ud til at have kulturområdet som hjertesag.