Del

Tête af Louise Alenius forlænges på SMK, hendes værk Rite of Nothing kan opleves i en fornyet udgave i Cisternerne, og så modtager Alenius Danmarks største pris indenfor klassisk musik.

Komponist, sangerinde og billedkunstner Louise Alenius er igen aktuel og det både med en videreudvikling af hendes prisvindende værk Rite of Nothing, der bliver til en digital, musikalsk og scenografisk oplevelse, ekstra performances med Tête på SMK samt som modtager af Danmarks største pris indenfor klassisk musik, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat.

“Som partiturkomponist arbejder man ofte helt alene, indtil noderne er trykt og prøverne starter. Hver gang jeg afslutter et nyt værk, slår det mig, at jeg potentielt er den eneste person i verden, der vil kunne lide musikken. Jeg har efterhånden vænnet mig til tanken, men det er vidunderligt at opdage at andre får noget ud af det, jeg laver. Jeg er lykkelig og meget beæret over at modtage denne historiske hæderspris. Tak!” udtaler Louise Alenius Boserup i en pressemeddelelse. 

Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat tildeles som en særlig anerkendelse af kunstnernes virke og som en opbakning og støtte til den enkelte kunstners fremtidige arbejde. Hæderspriserne bliver overrakt i forbindelse med koncert i Den Sorte Diamant den 20. november.

Louise Alenius Tête
Louise Alenius. Foto: Justin Hummerston

Tête er en imponerende 3D udgave af kunstnerens eget hoved udformet i træ, og som fungerer som et amfiteater, hvor kunstnerende performer for kun én person ad gangen. Værket blev lanceret på Eighteen Gallery i april, hvorefter det blev opsat i SMKs smukke bygning. Udstillingen af værket er nu blevet forlænget ligesom nye performances vil blive opført. 

Læs også: En sær idé bliver et virkningsfuldt kunstværk

Sidst men ikke mindst er Alenius aktuel med en ny fortolkning af hendes innovative og stedsspecifikke korværk Rite of Nothing i Cisternerne. Værket blev lanceret i 2018 under Bloom Festivalen i samarbejde med koret Korage, hvor det vakte stor opsigt med sit utraditionelle og banebrydende format.

I sin fem-hjertede anmeldelse skrev Politiken blandt andet: 
“Komponist Louise Alenius udfordrede grænsen mellem musik og tilhører med sit nye spirituelle korværk, opført i kulden under Søndermarken”

Nu skubbes grænserne yderligere med videreudviklingen af værket til den digitale musikalske og scenografiske oplevelse: Rite of Nothing – Imprint of Voices.