Populært lige nu

Den Jyske Opera drømmer om mere opera til flere

Interview med Anne Barslev

Open call – Kristján Ingimarsson Company & The Hangar People

Ansøgningsfrist: 15. december 2024
Annonce

★★☆☆☆☆ Ambitiøs ungdomsforestilling taber fokus i jagten på lykkebegrebet

Kan man indfange lykke? Ungdomsforestillingen Bang Bang Happy Man sætter spot på et hyper-aktuelt tema, om hvad lykke er og skal kunne, men fortaber sig i prætentiøse sceneløsninger og fortænkte tekster, der synes meget lidt kommunikative til et ungt publikum.

Annonce

På et lykkehjuls-lignende drejepodie, flyder det med tomme papkasser, plastikpistoler og krigsførende cowboy- og indianerfigurer, mens en gylden Palomino pony i bamsestørrelse XL stirrer ud over moradset.     

Pludselig er der liv under rodet, da tre guldklædte figurer finder vej til scene-hjulet. Her er en cowboy med guldflæser og akustisk guitarspil, en superhelt med flagrende kappe og en kvinde med frihedsgudinde-krone. Alle er klædt i guld fra top til tå og kalder på lykken, som var det et levende væsen. Joy! Lykke! Happiness! råber de ud i luften. Men her er ingen svar, og så går jagten på lykke i gang.

Bang Bang Happy Man Husets Teater
Bang Bang Happy Man, Husets Teater. Foto: Henrik Ohsten Rasmussen

Scenen er et rundt podie, der ligger ned og drejer – måske den amerikanske tro på at lykken og det lækre liv kan vindes som lykkehjuls-præmie. For vi er i Amerika, hvor drømme om lykke og frihed raser lystigt, og alle vil have en bid af kagen. Superhelten forsøger at afgrænse lykke som en tilstand, der starter nu (knips) og slutter nu (knips). Mens kvinden hopper op på bamse-ponyen, tilføjer den et horn i panden, et par vinger og en blå paryk i forsøget på at lette med sin enhjørning.

Hun balancerer på dens ryg, og føres frem et par runder på det drejende podie, før hun falder af, så måske er lykken ikke en svær balancegang på en bizar-drømmehest?

Annonce

Ideen med at søge lykken i alle dens former og forsøge at indkredse, hvad den er og indebærer, kan sagtens være relevant for et ungt publikum – spørgsmålet er bare, om de unge tager imod, når det serveres i en så abstrakt indpakning som her?

Bang Bang Happy Man, Husets Teater. Foto: Henrik Ohsten Rasmussen

Nu skal alt jo ikke nødvendigvis forklares og fortælles ud fra en aristotelisk dramaturgi, og nutidens unge er da om nogen med på at gå i dialog med fragmenterede fortællebidder – men der er lovlig meget kamikaze-kaos over den tumultariske fortælle-mosaik, som forsøger at sammenholde de mange snakke-synge optrin af lyd, retorisk tale, rekvisitter med referencer til USA og fysisk teater. Her er fx metafor-tunge taler om bisonkvæg tilføjet tempodrænende Wikipedia-info om kilo græsindtag og kilometer i timen. Ord-battler om de vildeste drømmescenarier med ønsker om tjenere, hjemmebar og slotte. Krigsoptrin med blinkende sirener og nøgne kæmpe-bryster i miniature-BH vist på Ipad, snak om afladningsritualer i den amerikanske ørken og en gentagende af- og påmontering af en guldbeklædt Mickey Mouse-maske med ditto gyngende underlivsbevægelser og dyrebrøl i forvrænget mikrofon-lyd. Der er muligvis en tematisk tråd i de mange optrin, men den er dælme svær at finde, og hvor skal en 13-årig placere retoriske fraser som: ”Bliver du opstemt af et højt arbejdspres? Er du villig til at blive så resultatorienteret som overhoved muligt? Eller er du en som ser kreative løsninger, hvor andre ser undertrykkelse?”

Ingen tvivl om, at ambitionen om at formidle ungdomsteater af høj kvalitet er tilstede fra gruppen Graense-Loes, og der er bestemt alt mulig grund til at vedblive med at eksperimentere med formater og fortællestrukturer for de unge. Spørgsmålet er bare, hvornår det bliver så fortænkt, prætentiøst og verdensfjernt, at man taber sit publikum?

Seneste

To scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...

Nye bestyrelsesmedlemmer hos Performing Arts Platform

Efter et Open Call med ansøgninger fra 30 kvalificerede...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

To scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...

Nye bestyrelsesmedlemmer hos Performing Arts Platform

Efter et Open Call med ansøgninger fra 30 kvalificerede...

The Julekalender rykker østpå

De Nattergales The Julekalender, der i disse dage spiller...
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

To scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det to-årige kunstneriske karriereprogram Den Unge Kunstneriske Elite. De udvalgte kunstnere er alle handlekraftige, aktivistiske og...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede dramaserie Borgen til en ny musical, når egnsteatret markerer DR’s 100-års jubilæum på Slagelse Teater efteråret...

Nye bestyrelsesmedlemmer hos Performing Arts Platform

Efter et Open Call med ansøgninger fra 30 kvalificerede kandidater, har bestyrelsen for Performing Arts Platform i Aarhus udvalgt tre profiler, der hver især...