Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ I Pagten mødes nisser og socialrealisme i skøn forening

Kan man tage en tv-julekalender i 24 afsnit og korte den ned til knap to timers familieteaterforestilling? Åbenbart! Pagten på Aarhus Teater fungerer i hvert fald glimrende.

Teaterversionen af DR-julekalenderen Pagten, der er dramatiseret i samarbejde mellem instruktør Line Paulsen og Aarhus Teaters chefdramaturg Hanne Lund Joensen, er et mix mellem det magiske og det realistiske. 

På teatret er fokus på historien om drengen Malthe (Frederik Mansø), der sammen med sin konsensussøgende mor (Nanna Bøttcher) og sin musikelskende, rulleskøjtekørende lillesøster Karla (Anne Laybourn) bor i den lille jyske by Thyregod. 

Malthe er outsideren, der er yndlingsmobbeoffer for klassens populære dreng, Rune. Og det gør ikke noget bedre, at hans lillesøster er lidt sær, og hans mor gør rent på skolen.

Klassisk eventyr med lidt tvists

En dag møder Malthe en skovnisse. Anne Plauborgs Lyda er temmelig overrasket over, at menneskedrengen kan se hende. Og derfor er hun sikker på, at han er særligt udvalgt til at hjælpe nisserne med at finde en forsvunden pagt, der skal beskytte såvel mennesker som nisser mod isheksen Iselin. 

»Magien bor indeni,« siger Lyda til sin skeptiske far (Anders Baggesen), der ikke just mener, at Malthe ligner den modige person, der skal være mennesker og nissers redningsmand.

På mange måder er Pagten opbygget som et eventyr. Der er de gode og de onde. Der er udfordringer, bedrag og tre prøver, som skal løses. Og der er magi og overnaturlige væsner. Men på utraditionel vis er eventyret pakket ind i dansk socialrealisme med skilsmissefamilieproblemer, folkeskolehierarkier og mobning.

“Pagten” Aarhus Teater 2019

Dog er der – som i eventyrene – en del hurtige skift og valg, som ikke behøver yderligere begrundelse end som så. Han der før var ond, kan godt pludselig blive god. Og den opgave, der synes uløselig, kan godt pludselig næsten løse sig selv. Sådan er det bare i Line Paulsens iscenesættelse. Og børnene i salen accepterer det, så vi andre bør nok følge trop.

Fællessang for børn og voksne

Pagten er en musikalsk fortælling. Norske Aslak Hartberg står bag titelnummeret, som mange børn sikkert har lyttet til, siden julekalenderen blev sendt første gang på DR i 2009. Men på teatret spiller også Grundtvigs salmer en vigtig rolle.

Grundtvig kom fra Thyregod. Og det var netop ham, der i sin tid indgik kærlighedspagten mellem mennesker og nisser. Desuden er hans julesange stadig nogle af de mest populære, hvilket vi på Aarhus Teater opdager, både når den nye klasselærer Helle (Anna-Sofie Fredslund) hiver harmonikaen frem og på bedste 70’er-manér synger for eleverne. Og når teaternissen opfordrer til fællessang, hvor både voksne og børn i teatersalen synger med på Dejlig er den himmel blå.

LÆS OGSÅ: Snefald på Odense Teater er en rigtig julehistorie med fokus på tilgivelse

Matilde Passer er skøn som teaternissen, der indleder, afslutter og på mange måder bærer historien frem. Både med sin fortælling og sin varme, fyldige sangstemme. 

Pagten, Aarhus Teater 2019. Foto: Emilia Therese

Som en børnetegning af en nisse er hun iført smækbukser, røde knæstrømper, stribet trøje og naturligvis rød nissehue. Hun har en særlig form for kropssprog, der er skabt af hendes let overdrevne mimik og særegne dvælende måde at betone hvert enkelt ord på, som var hver enkelt stavelse uendelig vigtig. Med sit indforståede smil og de barnligt røde kinder, skaber hun et intimt rum, hvor hvert barn i salen kan mærke, at hun er der kun for deres skyld.

Scenografien i Pagten skaber magien

Hvor nogle af de senere års familieforestillinger på Aarhus Teater som Narnia (2017) og Den uendelige historie (2018) i sig selv har været eventyrlige, så er det i Pagten i høj grad gennem scenografien og brugen af effekter, at magien skabes.

Husscenografen David Gehrt står bag scenografi som kostumer. Hvor menneskenes kostumer er neutralt hverdagstøj, skovnisserne med deres spidse, behårede ører og flagrende gevandter er temmelig søde, ligner ravnene, der er nissernes hjælpere i skoven, mest af alt lidt pudsige udgaver af Batman. 

Heldigvis er scenografien både effektfuld og vellykket. Fra den naturtro teatersal på Thyregod skole over den dystre skov med de uendeligt høje træer til den magiske verden, hvor omgivelserne mest af alt ligner et kæmpestort papirklip. Det er især i samspillet med Anders Kjems’ lyssætning, at det hele vækkes til live. 

Pagten, Aarhus Teater 2019. Foto: Emilia Therese

De hvide snekrystallignende figurer skifter farve og udtryk i takt med Lyda og Malthes oplevelser i den magiske verden, hvor de skal løse tre opgaver, for at få kortet, som kan vise dem vej til den forsvundne pagt. Og når den ondskabsfulde isheks Iselin (Marie Marschner) dukker op for første gang, er hun ledsaget af et dramatisk orgie af lys, lyd og røg, som spontant får en lang række af børnene i salen til at bryde ud i gråd.

Alt i alt er Pagten på Aarhus Teater en spændende familieforestilling, hvor store som små er godt underholdt. Fortællingen har lidt af det hele: Eventyr, venskab, kærlighed og mod – både til at handle og til at skille sig ud. Og det er faktisk nogle fine budskaber. Når 24 tv-afsnit skal omskabes til teater, så må man uundgåeligt hakke en hæl og klippe en tå, men resultatet fungerer fuldt ud.

Se trailer til Pagten her:

Læs mere om forestillingen her

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og anmelder på ISCENE. Har Kulturmor.dk. Teaterkritiker for Jyllands-Posten, tidligere for Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...