Del

Hamlet

Det Nordiske Hus

Tórshavn

Shakespeares Hamlet har aldrig været opført på Færøerne, nu får forestillingen urpremiere som en site-specific oplevelse i Nordens Hus i Tórshavn, med ‘ervi’ (gravøl), salmesang og en rigtig præst. Skuespiller Kjartan Hansen, der til daglig er del af Aarhus Teaters ensemble, spiller hovedrollen som Hamlet. Han er med i projektet og fortæller her om, hvordan Hamlet bliver sat i samspil med den færøske kultur, og hvad der gør forestillingen relevant for det færøske folk i dag.

Skuespiller Kjartan Hansen bor til daglig i Aarhus, hvor han er del af Aarhus Teatrets faste ensemble. Nu sørger han sammen med en række færøske kollegaer for at Hamlet for første gang nogensinde får premiere i hjemlandet. 

Men hvorfor først nu? Hvorfor skal færingerne se Hamlet i dag, og hvordan bliver historien vinklet i forhold til den færøske kultur? 

Kjartan fortæller: 

”Vores Hamlet er på alle måder en moderne opsætning hvor tid og sted er udefineret. Færøerne er jo en del af et kongerige med en dronning og en kronprins så referencerne er der, men her har vi valgt at fokusere mere på temaer som kærlighed, familie, død og begravelse. Disse elementer er meget præsente i den færøske kultur. 

Hamlet er utallige gange blevet kaldt en svamp som, på godt og ondt, suger den samtid den bliver sat op i, til sig. Eviggyldige tematikker som svigt, had, kærlighed, sorg, magt osv. står i tydeligt relief. Det har jeg opdaget, at vores version også gør, teksten opsluger én. Hamlet gør nar af den guldbelagte dekadence som eksisterer i vesten, Hamlet er whistleblower og dagens lomme-psykologs klichéer er hurtige til at diagnosticere Hamlet med angst, ADHD eller borderline. 

Vores vinkel lægger op til at kunne tale direkte ind i den færøske kultur. For det første bliver stykket lavet site-specific. Det betyder, at vi bruger hele Nordens Hus. 170 tilskuere guides rundt mellem forskellige locations, hvor handlingen spilles. Dette giver publikum en unik mulighed for at opleve den arkitektoniske perle, som Nordens Hus er. 

Hamlet. Foto: Finnur Justinussen

For det andet begynder vi, hvor historien slutter – efter at Hamlet er død i Horatios arme. Død og begravelse og de nære familierelationer en er virkelig stor ting på Færøerne. Alle har været til en begravelse, alle har set et lig og man går stadig bag ligvognen i ‘ligfølge’ fra kirke til kirkegård. Det er kutyme at modkørende trafik holder til siden for et ligfølge, og at man slukker motoren og træder ud af bilen, indtil følget har passeret. Der inviteres til ‘ervi’ (gravøl) ofte i private hjem, men tit kan der forventes så mange folk, at der bliver lejet lokaler til formålet. Dette er måske unikt eller gammeldags, jeg ved det ikke, men for os giver denne kultur og de associationer, den medfører, et virkelig brugbart anslag til historien. 

Så, ja, du kommer til en begravelse, Hamlets begravelse. Der er salmesang og en rigtig præst, og du bliver dermed lidt tvunget i et genkendeligt ‘mindset’. Rundt omkring Nordens Hus er der anlagt kirkegård. Denne begravelse er arrangeret af Hamlets bedste ven, og eneste overlevende fra historien, Horatio, og for at hædre Hamlets minde har Horatio arrangeret en lille iscenesættelse af Hamlets liv til begravelsen. Skuespillerne indtager den lille scene i kapellet og langsomt udvikler det sig til at inddrage hele persongalleriet, og huset og publikum bliver pludselig en flue på væggen i Hamlets liv. Nordens Hus er stort, og vi bruger hver eneste krog på en måde, man aldrig har set før. Sámal Blak, scenograf, som laver operaopsætninger over hele verden, har løftet Nordens Hus ind i en dimension, som udvisker al tvivl om royal nærvær.

Jeg tror på, at anslaget med den unge Hamlets begravelse giver et forhold til historien som et familiedrama. Instruktøren Búi Dam har fokuseret meget på den kærlighed som knytter familiebåndene, især sorg via kærlighed, had via kærlighed osv. hvilket jeg oplever er selve brændstoffet i karaktererne. Der er også en ærlig råhed og kynisme i stykket, og hvis man ikke tager vare på den, kan man miste publikum. Hvordan kan en så vild historie udspille sig foran dine øjne, hvis ikke du mærker denne ærlighed? Det synes jeg nemlig, at kærligheden er et bedre kompas for, end tvivlen er, som man så tit forbinder med Hamlet. Min mening er, at tvivlen opstår, som så meget andet, ud af kærlighed.

Desuden har instruktøren skrevet stykket om til at foregå over 24 timer, og det sjove er, at vores anmeldere fra England, Shakespeare-eksperter og BBC-journalister har nævnt, at de aldrig har set Hamlet med denne dramaturgi, og i deres optik er vores Hamlet det 21. århundredes bedste opsætning og bedre end meget af det Shakespeare, de ser i Storbritannien og USA.”

Hamlet. Foto·: Finnur Justinussen

Hvorfor har Hamlet ikke været spillet på Færøerne før?

”Der er forskellige årsager til hvorfor Hamlet ikke har været spillet på Færøerne før. Delvis fordi det er et krævende stykke at tage fat i, både hvad angår medvirkende og ressourcer til iscenesættelse. Men også fordi den gamle færøske oversættelse var for litterær og simpelthen ikke spilbar. Hans Tórgarð, som spiller Polonius i vores opsætning, har oversat Hamlet på ny i en udgave, der er mere tro mod både sprog og metrik, og det sjove med det færøske sprog er, at det holder til at bevare både blankvers og poesien i teksten, uden at det føles kunstigt.” Første gang Shakespeare blev spillet på Færøerne var det forestillingen Stormen i 1964.

Hvorfor er hele holdet færinger?  

”Både skuespillere og hele det kunstneriske hold består af færøske kræfter. Årsagen til, at jeg nævner det, er, at med sine 50.000 indbyggere er det færøske teatermiljø givetvis begrænset, og derfor er det en bedrift i sig selv at samle et så stærkt hold, hvoraf flere er bosat og har karriere i udlandet. Dog spiller vi for over 5% af befolkningen hvilket svarer til ca. 300.000 i Danmark. 

Jeg mener, at det har stor betydning for det færøske teatermiljø, at man kommer ‘hjem’ for at spille en gang imellem. Da vi i 2010 stiftede Det Ferösche Compagnie var grundtanken at skabe en professionel platform for færøske artister og lave projekter, hvor alles erfaringer kan blomstre sammen. Det er nu snart 10 år siden, vi blev etableret, og hver gang vi har mødtes til et nyt projekt er alle fulde af inspiration og klar til at afprøve nye ting.”

Lyt til BBC-interview om Hamlet på Færøerne her

Projektet er et samarbejde mellem Det Ferösche Compagnie og Det Nordiske Hus og Nationalscenen.

Forestillingen opføres i en ny-oversættelse af Hans Tórgarð.