Del

Det Kongelige Teater lokker i den kommende sæson med twistede klassikere, moderne musikteater, musicals og bogforlæg bag flere operaer – der er rigeligt af spændende tiltag og ISCENE kaster her et blik på, hvad der er i vente. 

Så blev proppen sprunget og Det Kongelige Teaters nye sæson skudt i gang for fuld musik – om man så må sige. For musikken spiller en fremtrædende rolle i den ny sæson, der favner bredt og inspirerende med musical, musikteater, bogforlæg til operaforestillinger og en lang række klassikere.

Lad os starte med en af de store nye satsninger, som er musicalen West Side Story, der indtager operaens store scene til foråret i Thomas Bendixens instruktion. Forestillingen opføres på dansk, med Det Kongelige Kapel i orkestergraven og 30 medvirkende på scenen, så der er ingen tvivl om, at der satses på at skabe det helt store musicaludtræk. For nogle vil det måske blive et gensyn med musicalen, for det er kun to år siden, at musicalen sidst spillede på danske scener, da Aarhus Teater sammen med Aalborg Teater fortolkede forestillingen i Rune David Grues instruktion, mens teaterchef Kasper Holten i selv samme sæson instruerede forestillingen på Malmø Opera. Nu kommer musicalen så til København, og det bliver spændende at se hvilke nye greb, der åbnes op for i forårets fortolkning. 

Bag Det Kongelige Teaters anden store musiksatsning står også Thomas Bendixen, der sammen med teaterdirektør Morten Kirkskov skaber musikforestillingen Jeg er jo lige her der er et samarbejde med Aarhus Teater. Også her er der et rigt bagkatalog af vellykkede Anne Linnet-fortolkninger at læne sig op ad, bl.a. teaterkoncerten fra Aalborg Teater 2012 med den enslydende titel Jeg er jo lige her og kunstnerkollektivets Sort Samvittigheds Hvid Magi (2011). Helt hvordan forestillingen vil folde sig ud må gemmes til premieren, men programmet lover ”en sjælfuld og musikalsk rejse ind i Anne Linnets verden af passion, køn og kærlighed”. 

Spændende bliver det også at følge operaens sæson, hvor flere bogforlæg har fundet vej til scenen. Fx debuterer forfatteren Kim Leine som operalibrettist, når han med afsæt i Knut Hamsuns Pan undersøger mandens substans i et gæstespil fra SaltoMortale. Imens får forfatteren Jane Tellers ungdomsroman Intet et musikalsk operaliv i instruktør Martin Lyngbos fortolkning med mere end hundrede unge musiktalenter med i produktionen. 

Der er selvfølgelig også en lang række operaklassikere på programmet, bl.a. Puccinis Madame Butterfly, Mozarts Tryllefløjten, et gensyn med Cosi van tutte og Carl Nielsens Maskarade. Heldigvis er der også plads til helt nye satsninger, som fx urpremieren på den danske kompositionsmusiks innovative stemme Line Tjørnhøjs opera Luft. Her følger vi historien om en ung kvinde, der stræber efter at frigøre sig fra en familie præget af vold og misbrug, og hovedkarakteren er skrevet specifikt til sopranen Sofie Elkjær Jensen. Mini-operaen La Voix Humane tager livtag med det gængse operaformat og lokker i programmet med at være”…en intim oplevelse i et særligt performanceformat”. Bag forestillingen står instruktør Kamilla Wargo Brekling og sopran Sine Bundgaard, som sammen forløser fortællingen om en kvinde i sorg, og lader publikum komme helt tæt på hendes inderste, skrøbelige psyke, når hun igennem forestillingen taler i telefon med sin forhenværende elsker. 

Tilbage i Skuespilhuset er der færre små satsninger, men større klassikere på programmet og en lang række nye forestillinger, der kan forestilles at byde på store skuespilpræstationer. Her er bl.a. Esben Smed som Hamlet i Shakespeares Hamlet – prinsen af Danmark, Sicilia Gadborg Høegh i hovedrollen som Nora i Ibsens Et Dukkehjem, Kirsten Olesen alene på scenen som Goebbels sekretær i Et tysk liv og Karen-Lise Mynster som Mutter Courage i Brechts Mutter Courage og hendes børn som heldigvis får liv igen efter Covid19 lukkede landet og lagde forestillingen ned kort efter premieren i foråret. Der er selvfølgelig meget mere på programmet – ikke mindst hele balletten, som alt sammen kan ses på Det Kongelige Teaters hjemmeside

Nu er bare at håbe, at Corona kan lægges i graven, så vi andre kan få livet tilbage i selvsyn med scenekunsten og dens magiske univers – det tegner i al fald lovende med sæsonens program. 

Læs også om Aarhus Teaters nye sæson i interviewet med direktør for Aarhus Teater Trine Holm Thomsen her.