Del

En ny undersøgelse udarbejdet af Dansk Teater og Applaus viser, at danskerne føler sig trygge ved at vende tilbage til teatret. Men køber de også billetter? ISCENE tog temperaturen på danskernes vilje til billetkøb. 

Brancheorganisationen Dansk Teater og publikumsudviklingsprojektet Applaus har undersøgt danskernes holdninger og forventninger til teatrenes genåbninger, og undersøgelsen viser, at danskerne på trods af COVID-19 savner teatrene. Faktisk har hele 85% af danskerne uændret lyst til at gå i teatret, og 8% har endda fået mere lyst til at gå i teatret. Kun 7% af danskerne er decideret utrygge ved tanken om at vende tilbage til teatret.

Foruden danskernes lyst til at vende tilbage til teatersalen, viser undersøgelsen, noget overraskende, at det særligt er yngre borgere i alderen 18 – 35 år, der i højere grad ønsker tiltag, der beskytter publikum mod COVID-19-smitte.

Det er essentiel viden, som kan være med til at gøre genåbning lettere for både publikum og teatrene, som Dansk Teaters direktør, Peter Mark Lundberg, siger: 

”For os viser dette samarbejde med Applaus vigtigheden af, at løbende analyser af publikums adfærd er vigtig. Ellers fægter vi i blinde. Og denne undersøgelse kommer på det helt rigtige tidspunkt.  Men glæden har også en bagside for, hvordan skal det økonomisk hænge sammen, hvis vi fx kun må sælge hvert anden sæde? Dansk teater er jo normalt ikke kendt for at være en fantasiløs branche, men her slipper idérigdommen altså op. Der skal simpelthen økonomisk hjælp til for, at vi har råd til at åbne op.”

Trods udfordringer på den økonomiske front, er der optimisme at spore, når man ser på teatrenes forsalg. For danskerne handler på deres ønsker og køber rent faktisk billetter. 

Kitt Blædel, der er kommunikationsansvarlig på Teaterbilletter.dk, fortæller: ”I marts og april havde vi stort set intet salg, kun London Toast Theater gav lidt afkast i periode. Men til den kommende sæson ligger forsalget i første halvdel af maj på 45% af sidste års omsætning. Det er svært at svare på, om kunderne har købt til små eller store teatre, det er ret forestillingsafhængigt, hvad der er købt til. Fx er der solgt en del billetter til Husets Teater Det Store Stilehæfte og Folketeatrets Robin Hood.”

På Aarhus Teater er der ligeledes optimisme at spore i forhold til næste sæson, som på åbningsdagen startede med et rekordsalg, der oversteg, hvad der tidligere var været. Siden er det stilnet lidt af, ”Men sammenlignet med tidligere sæsoner sælger vi nu 50-60 % af, hvad i plejer i samme periode,” fortæller Aarhus Teaters direktør Allan Aagaard og uddyber: ”Jeg tror, det hænger sammen med, at folk godt ved, at teatret ikke er åbent endnu, folk er stadig bekymrede selvom mange sulter efter scenekunst. Jeg er ikke så bekymret nu, som jeg var lige da vi lukkede ned. Vi har aldrig haft et stort forsalg, generelt køber folk billetter i sidste øjeblik. Det, som sætter begrænsningen lige nu, er, hvor mange billetter, vi må sætte i salg.”.

På Teater Grob, kender de til tendensen og konstitueret daglig leder Maja Ries fortæller: ”Vi har valgt at gå forsigtigt ud og har kun åbnet for et begrænset antal pladser til hver forestilling. Vi har pt ikke solgt så meget, som vi plejer, men vi har heller ikke lavet en masse PR på den nye sæson, som vi ellers gør. Vi venter til juni, hvor vi ved lidt mere om hvilke begrænsninger, vi skal forholde os til, så tallene er svære at sammenligne.” 

På Det kongelige Teater oplever de også en stigende interesse i, at publikum vil sikre sig billetter til den nye sæson. Også her er der en begrænsning på billetsalg, hvilket betyder, at der kun er åbent for salget af forestillinger, hvis man tegner et sæsonkort, og binder sig for min. 5 forskellige forestillinger i en sæson.

Hos landets Teaterforeninger ser det ligeledes godt ud i forhold til publikumsinteresse, hvor der ligefrem kan spores en fremgang, som formand for Danmarks Teaterforeninger, Lars Salling, fortæller: 

” En del af landet teaterforeninger har i de sidste uger åbnet for billetsalget til forestillingerne i den kommende sæson, hvor de første forestillinger typisk starter i slutningen af september. Og generelt er tendensen, at salget ligger på samme niveau som samme tidspunkt sidste år – enkelte foreninger har endog konstateret en fremgang på omkring 10% i forhold til sidste år.

”Salget går rigtig godt” siger man hos Vestsjællands Teaterkreds i Slagelse, hvor der på nuværende tidspunkt er solgt over 5.000 billetter, hvilket er mere end sidste år på samme tidspunkt og samme positive udvikling i forsalget ser man hos teaterforeningerne i Assens, Roskilde og Høje Taastrup. Teaterforeningen i Vejle holder nogenlunde status quo med et forsalg på 7.500 billetter. 

Som undersøgelsen pegede på, er der altså både interesse og handling fra publikum i forhold  at få teaterlivet tilbage til normale tilstande.  

Hvordan de økonomiske udfordringer bliver håndteret, må vi håbe, der kommer en løsning på snart. 

Om undersøgelsen

Dataindsamlingen er foretaget af Kantar Gallup for Dansk Teater og applaus. Undersøgelsen er gennemført i perioden 14.-17. maj 2020 og er baseret på GallupForum webinterview med 1.020 repræsentativt udvalgte vælgere landet over på 18 år eller derover.

Dansk Teater
Dansk Teater er branche- og arbejdsgiverorganisation for de professionelt producerende teatre og scenekunstkompagnier i hele Danmark. Dansk Teater er den samlende aktør for den danske scenekunstbranche.

Applaus
Applaus er et nationalt publikumsudviklingsprojekt, der har til formål at hjælpe de danske teatre med at nå ud til en større og mere mangfoldig målgruppe. Applaus er finansieret af Kulturministeriet og forankret hos Udviklingsplatformen for Scenekunst.