Populært lige nu

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche og mine kollegaer. Dem jeg har gået i skole med, dem jeg har arbejdet med,...

Endnu et stort tab for den danske dansescene

Flytningen af danseuddannelsen fra København til Holstebro blev - trods heftige protester fra såvel studerende og undervisere som dansemiljøet i Danmark - en realitet...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud af Bæredygtig Scenekunst NU. Det bliver den første organisation i Danmark, der arbejder på tværs...
Annoncespot_imgspot_img

Oplev opera om ensomhed fra din egen Corona-sikrede boks

Med afsæt i komponisten Schumanns musikalske univers har Den Jyske Opera skabt ekkokammeroperaen I går og i morgen. Forestillingen vises i en lagerhal på Aarhus havn, hvor publikum ser med fra hver sin boks.

I går og i morgen er et psykologisk drama om ensomhed og forestillingen bruger tidens corona-restriktioner aktivt:

”Det er interessant at undersøge, hvordan man kan lave ’analog kunst’ i en tid, hvor det analoge har været nærmest umuligt. Det er en speciel situation, og vi bruger coronatidens udfordringer aktivt, men lige så vigtigt er det at dele følelsen af ensomhed med publikum ved at forstærke den i de fysiske rammer.” siger Philipp Kochheim, instruktør og forfatter bag forestillingen.

Konceptet er udviklet til at håndtere coronatidens mange restriktioner. Publikum sidder i hver sin boks opbygget i flere etager rundt om scenen, hvor der er direkte udsyn til scenen, men man sidder afskærmet fra sidemanden. Samtidig er restriktionerne også gjort til en aktiv del af publikumsoplevelsen. Publikums placering i bokse bliver nemlig et led i at forstærke følelserne, temaerne og stemningen fra forestillingen. Der vil være plads til godt 100 personer pr. aften, når forestillingsdørene åbner til august. 

Forestillingen kredser om en kvindes ensomhed. Her har tiden stået stille længe i den unavngivne kvindes hjem. Det samme har hendes liv, efter hun blev forladt af sin mand. Men forlod han hende i sidste uge? For ét år siden? Ti? Tredive? Skuespiller Connie Tronbjerg skildrer sammen med sangerne Estrid Molt Ipsen, Bolette Bruno Hansen, Annette Dahl og Birgitte Skarby Riddell de forskellige livs- og psykologiske stadier i håndteringen af en personlig katastrofe. Sangere og skuespiller akkompagneres af pianist Søren Rastogi, der også står for den musikalske ledelse. 

Læs mere om forestillingen her

Seneste

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud...

★★★★☆☆ Amager Revyen – kærlig lokalkolorit og kæk kant i lagkagerevy 

Amager Revyen, der holder til på Teater Plays lille...
Annonce
Annonce

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

★★★★☆☆ Nikio og den store samurai – spændende fortælling i poetisk-filmisk iscenesættelse

I Jesper Bræstrup Karlsens Nikio og den store samurai er der ikke noget, piger ikke kan. Uanset hvad normerne foreskriver. Netop det, og den...

Bæredygtigt Kulturliv NU – fra scenekunstbranchen til hele kulturlivet

Den nye organisation Bæredygtigt Kulturliv NU er groet ud af Bæredygtig Scenekunst NU. Det bliver den første organisation i Danmark, der arbejder på tværs...