Er det ikke nu, at scenekunsten skal rykke på mere live-streamet teater? spørger ISCENEs chefredaktør i denne kommentar.
Scenekunsten er i rivende udvikling og rykker såvel på scenerne som digitalt. For selvom teatrene er i gang, er det stadig med halveret publikumsantal og fortsatte aflysninger. I Sverige er restriktionerne for teatrene endnu skrappere. Her er det stadig kun tilladt med max. 50 publikummer pr forestilling. Det har bl.a. fået Malmø Opera til at installere ny lydteknik og bevægelige kameraer i salen, så publikum kan nyde forestillingerne live-streamet og i høj, teknisk kvalitet. Lige nu kan man fx. opleve musicalen Funny Girl formidlet med blik på forestillingsoplevelsen.
Det, der var sat i verden som en nødløsning for teatrets COVID-19 nedlukning, har vist sig at være en publikumssucces. Folk køber billetter – og det er publikum fra både Sverige og Danmark. Teknikken har ikke været voldsom dyr, så kunne man forestille sig, at de store teatre i Danmark måske kunne følge trop?
Forestil jer, at det blev muligt at se teater fra hele landet i høj kvalitet. Ikke i stedet for at komme i salen – for den oplevelse kan live-streaming aldrig erstatte – men for at kunne følge mere med, blive oplyst og få inspiration. Og mon ikke der kunne opdyrkes et nyt publikum her, som kunne komme ind i salen siden hen?
På Vendsyssel Teater har de så småt forsøgt sig, da de i et samarbejde med region Nordjylland og TV2-Nord live-streamede forestillingen Kiksekartellet til patienter på de nordjyske hospitaler. Men det kunne da have være fedt, hvis vi andre kunne se med også. Og tænk så, hvis teatrene – altså de store, der har råd til udstyret – ville invitere de mange mindre og mere eksperimenterende grupper ind og lade dem livestreame forestillinger også. Tænk hvilket vindue det kunne være til omverdenen og hvor mange flere folk, som kunne få lov at se hvor meget fængende scenekunst, der findes.