Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Før vi forsvinder – sødt og stilfærdigt krisedrama om det menneskeliges kraft

Før vi forsvinder spejler poetisk og fysisk-finurligt den lille historie i den store, når klimakrise og kærlighedstab mødes i Out of Balanz’s blanding af komik, krop og kulturelle referencer.

Balder er blevet forladt af Eva og har forskanset sig i sin lejlighed, hvor kun det filosofiske pizzabud Sean kigger forbi som et pust fra verden udenfor. Balder har svært ved at tænke på Eva eller få skrevet den der sms til hende, så hans tanker bevæger sig med afsæt i George, den sidste og nu uddøde snegl af sin art, over menneskehedens udbredelse og udnyttelse af kloden til nutidens klimakrise. 

Den lille krise i den store

Den (lille) personlige eksistenskrise spejler sig altså i de store kriser, der fylder meget i manges bevidsthed, i kompagniet Out of Balanz’s fysisk-finurlige og tragikomiske forestilling, der spiller få dage hos co-producent Teater V, inden den går på turné. 

teater v Før vi forsvinder Out of Balanz
Før vi forsvinder, Out of Balanz. Foto: Jan Vesala

Det fungerer langt hen ad vejen ganske fint, om end formens fragmenterede fabuleren sætter lidt rigeligt med fritsejlende både i katastrofesøen for min smag. Kejtede Balder har minder om atommarch med sine fodformede forældre, men springer også ind i en rolle med erindringer om en amerikansk barndom, hvor områdets attraktion var atomprøvesprængninger – og sådan har danskere og amerikanere selvfølgelig hver sin nøglefortælling om netop det indgreb i klodens ressourcer. 

Så måske skal jeg blot overgive mig til en fortællestruktur, der forbinder det små med det store, det meste med alt i nedslag, der veksler mellem Eva og Balders kærlighedshistorie, Seans refleksioner over sin irske bedstemor, linedance og amerikanske mannequiner, der iklædt stof af alle slags smelter ved mødet med bombens varme. Der tales en del, men sproget er hele tiden også til stede som et fysisk lag, der løber som en understrøm af poetisk refleksion i den på sin vis banale historie om Eva, Balder og menneskehedens mulige undergang. 

Et hav af referencer

Kroppen er hele tiden til stede som den ordløse og mangetydige påmindelse om, at mennesket er et fysisk væsen, og at den fysiske verden også taler til os. Scenerne kan være potente, når trioen løber stadigt hastigere til Talking Heads Road to Nowhere i en mimen af den eksponentielt stigende angst og krise. Scenerne kan være skrøbelige, når trioen hopper som frøer, truet af ændringer i biosfæren, eller når Eva/kvinden graciøst glidende svømmer vertikalt over Balders lille telt. Scenerne kan være klovnende akrobatiske, når Sean vil hjælpe Balder op og de ender rullende rundt i hinandens arme. 

teater v Før vi forsvinder Out of Balanz
Før vi forsvinder, Out of Balanz. Foto: Jan Vesala

Der er en fin, humoristisk lethed i tonen, der giver en lidt skæv, men absolut ikke dum kontrast til de tunge emner, og som nok især repræsenterer en tro på, at mennesket kan gøre det bedre. Det ildevarslende lurer dog i Rumpistols soundtrack, der forener viften af lyde med popkultur, og i den autoritative voice-over, der bliver ganske meta-agtig ved at være lagt i munden på vor tids ultimative historiefortæller, Lars Mikkelsen. Sådan leges der uden at gøre et større nummer ud af det med et hav af referencer, der forener særligt den danske og den amerikanske kultur – med et twist af irske, bedstemoderlige bonmots. 

Før vi forsvinder er sød og stilfærdig i sin lidt flimrende montagestruktur, der måske netop rammer det særligt menneskelige, som ofte unddrager sig sproget. 

Læs mere om forestillingen her.

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...