Del

Tyskland lukker atter ned på grund af stigende smittetal. Det betyder også endnu engang lukning af hele det tyske teaterliv. ISCENES skribent i Berlin giver et oprids af situationen.

“Endelig kan vi give kunstnerne det, vi lovede dem. Jeg er så imponeret over den dedikation og professionalisme, festival-holdet har udvist, og jeg er glad for, at de endelig får chancen for at vise deres arbejde under disse svære omstændigheder”.

Ordene – udtalt af den kunstneriske leder af Berlins engelsksprogede teater, Daniel Brunet – faldt blot to dage før, han atter måtte lukke dørene for publikum som følge af regeringens Corona-restriktioner. Festivalen Expo, som allerede én gang er blevet aflyst, må nu igen se sig slået af virussen. Og den er bare én blandt mange kunstneriske projekter, de tyske teatre havde glædet sig til at tage hul på i november. 

Onsdag blev nyheden, mange havde gruet for, officiel: Tyskland lukker atter ned, omend ikke i så stort et omfang, som det var tilfældet tidligere på året. For nylig blev det højeste antal nye smittede siden marts registreret – 15.000 mennesker på bare én dag. Og det er for mange, understregede kansler Angela Merkel i en online pressekonference onsdag aften. Skoler, butikker og børnehaver får fortsat lov at holde åbent. Men restauranter, barer, caféer samt alt offentligt kulturliv må ligge brak i hele november. Den bitre pille er svær at sluge for de tyske teatre, som netop havde slået dørene op med diverse festivaler og forestillinger på efterårsprogrammet. 

En “hård ørefigen” – sådan beskrev teaterkritikeren Georg Kasch i en kommentar på scenekunstmediet Nachtkritik.de beslutningen om at inkludere teatrene i nedlukningen. Indtil nu er der ikke registreret én eneste smittekæde, der er udsprunget i et tysk teater. Og disse har da også slået knuder på sig selv for at indordne sig Corona-restriktionerne. Og ikke blot det: Både under den første nedlukning og henover sommeren har de tyske teatre vist sig ekstremt hittepåsomme, ja nærmest ukuelige, i deres kamp for kunsten. Online-stykker og nye formater, udendørs forestillinger og festivaler i samklang med hygeijnereglerne. 

Men nu er scenekunsten altså sat på pause igen, i det mindste indtil december. Hvordan det tyske teater denne gang vil møde krisen, vil vinteren vise. Forhåbentlig holder Daniel Brunet fast i ordene, han udtalte for bare et par dage siden: “The show must go on”.