Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Zweig-opsætning på Aarhus Teater sætter fuldt fokus på talenterne

Der er tale om en helt særlig debut, når Aarhus Teater fredag har premiere på Kærlighedens Forrykte Former baseret på noveller af den østrigske forfatter Stefan Zweig. Både opsætningens to dramatikere, to instruktører og en af skuespillerne er studerende på Den Danske Scenekunstskole. Det er aldrig set før på teatret.

Det er et ønske om at styrke talentudviklingen inden for dansk scenekunst, der har ført til samarbejdet mellem Aarhus Teater og Den Danske Scenekunstskole, hvor dramatiker-, instruktør- og skuespilstuderende sammen med tre skuespillere fra teatrets ensemble sætter en professionel produktion op på Stiklingen. 

Kærlighedens Forrykte Former

Kærlighedens Forrykte Former er den samlende titel på to enakts-fortællinger baseret på noveller skrevet af den østrigske mellemkrigstidsforfatter Stefan Zweig. Og arbejdet med opsætningen af Zweigs tekster er givende for de studerende på flere måder, fortæller linjeansvarlig for dramatisk skrivekunst på DDSKS, Sandra Theresa Buch. Blandt andet fordi de i processen møder den virkelighed, de skal ud at arbejde i efter studierne.

Sandra Theresa Buch. Foto: Martin Dam Kristensen.

”Det mimer de arbejdsopgaver, de får på den anden side af studierne, så det her er en måde at ruste dem. En dramatikers arbejde består overvejende af bestillingsopgaver. Desuden er der nogle helt lavpraktiske læringer i at arbejde i et professionelt projekt som det her. At tage imod noter, at skrive om, at overholde deadlines,” forklarer hun og tilføjer:

”Men der er også andre gevinster ved at stå over for garvede kræfter. På uddannelsen arbejder de studerende sammen med andre studerende og udvikler sig sammen. Det er også en god læring. Men når instruktør- og dramatikerstuderende står over for garvede skuespillere, bliver der gået til bidet på en anden måde. Instruktørerne møder en anden form for professionel arbejdsånd, og dramatikerne kan få et nyt blik på deres egne tekster, fordi de replikker, de har skrevet, bliver grebet med spillernes mangeårige erfaring.”

kærlighedens forrykte former aarhus teater
‘Brændende Hemmelighed’ er den ene af de to enaktere i Kærlighedens forrykte former, Aarhus Teater. Foto: Rumle Skafte.

Gevinst for de studerende

Udover at arbejde tæt sammen med professionelle kræfter – både på scenen og i Aarhus Teaters dramaturgiat – er det også en gevinst for de studerende på dramatiker- og instruktørlinjerne at arbejde tæt sammen med hinanden gennem et langt forløb. Det sker sjældent under uddannelsen, fordi de to linjer fysisk er placeret i henholdsvis Aarhus og København, siger Sandra Theresa Buch:

”Den lange proces giver et stærkere samarbejde mellem de to faggrupper, og det bliver allerbedst gjort på denne måde, hvor de arbejder med en professionel produktion og skal lære hinandens processer at kende. Det er klart noget, vi gerne vil gøre mere af.”

LÆS OGSÅ: Kvindestemmer fra hele verden

Den positive oplevelse af processen bliver delt af Josephine Eusebius, den ene af de to dramatikerstuderende bag opsætningen:

”Jeg har haft et virkelig godt samarbejde med både teater og instruktør. Det er min oplevelse, at den nye generation af instruktører er meget interesserede i at indgå i en dialog med dramatikere som en stærk medspillende part. Mit og Sullivans samarbejde er fortsat ind i prøveforløbet, hvor jeg har været en del af dialogen med skuespillerne om analysen af teksten.”

“Man kan tale mere frit om teksten”

Ifølge Josephine Eusebius har det været en fordel, at det netop har drejet sig om dramatiseringer af noveller, frem for originaltekster skrevet af de to dramatikere, fordi der er tale om et undervisningssamarbejde, hvor hun og hendes medstuderende er under ekstra pres, da de skal levere på et professionelt teaters præmisser.

Josephine Eusebius. Foto: Martin Dam Kristensen.

”Man kan tale mere frit om teksten, fordi det er en remediering, så det bliver ikke lige så personligt. Vi har haft et fælles udgangspunkt, hvor vi sammen har skullet lære Zweigs univers at kende. Det giver en stor frihed i dialogen om teksten.”

For de studerende dramatikere og instruktører bliver Kærlighedens Forrykte Former ikke kun den første professionelle produktion, men også den første gang, deres arbejde skal bedømmes af teaterkritikere. Det er dog ikke noget, der bekymrer Josephine Eusebius:

”Jeg er ikke nervøs for det. Under hele processen er vi blevet holdt godt i hånden af vores vejleder på skolen, så det er en tryg måde at møde virkeligheden på. Det er en form for udslusning ud i det virkelige liv, efter at man har været i fred for omverden i den første del af skoleforløbet. Og det er fint, for så det ikke bliver så stor en afgrund, der venter, når man er færdig,” siger hun.

Læs mere om Kærlighedens Forrykte Former her.

aarhus teater at logo

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Aarhus Teater med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

‘Kærlighedens Forrykte Former’ har premiere på Aarhus Teater fredag den 6. november. Forestillingens to enaktere er baseret på Stefan Zweigs noveller ‘Brændende kærlighed’ og ‘Følelsernes forvirring’ og er instrueret af Anna Karín Einarsdóttir og Sullivan Lloyd Nordrum. Johanne Petrine Reynberg og Josephine Eusebius har dramatiseret. 

På scenen, udarbejdet af husscenograf David Gehrt, står tre skuespillere fra Aarhus Teaters ensemble – Nanna Bøttcher, Kjartan Hansen og Frederik Mansø, samt Ane Stensgaard Juul, der er studerende på skuespillerskolen i Aarhus.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Jens Østergaard
Jens Østergaard
Uddannet journalist fra Journalisthøjskolen i Aarhus. Tidligere magasinredaktør på bl.a. Where2go og BilMagasinet og radiojournalist på P4, men arbejder i dag primært som kommunikationsspecialist.
Annonce

Scenekunstens Årsmøde 2024 sætter fokus på fremtidens scenekunst

Mandag den 3. juni afholdes Scenekunstens Årsmøde som en del af programmet for CPH Stage 2024. I år er temaet Scenekunstens fremtid og mødet...