Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

Dramatiker Tamara von Werthern: “En del af problemet er vores kanon, der primært består af klassikere skrevet af mænd”

Den danske dramaturg Sandra Buch og den tysk/engelske dramatiker Tamara von Werthern er to af kvinderne bag det internationale dramatik-initiativ The Fizzy Sherbet Podcast, der promoverer værker af kvinder.

The Fizzy Sherbet Podcast udkommer hver mandag med et nyt stykke dramatik, et interview med dramatikeren og en perspektiverende diskussion med en special guest. Sandra Buch tog en snak med Tamara von Werthern om projektet og tankerne bag.

Fortæl om tankerne bag The Fizzy Sherbet Podcast?

Der er flere ting, vi er optaget af, og som er grunden til, at vi startede The Fizzy Sherbet Podcast, men den vigtigste er ligestilling. 

Med Fizzy Sherbet, som oprindelig startede som readings i London, ønskede vi at forbedre den eksisterende ratio mellem kvinder og mænd i teaterbranchen. Da vi etablerede Fizzy Sherbet i 2016 var tallene for roller i UK noget lignede 1/3 til kvinder, mens der var 2/3 til mænd. Der var altså tale om, at 1/3 jobs blev tilbudt kvinder, mens 2/3 blev tilbudt mænd. Men problemet var, at der var mange, mange flere kvinder med interesse i teater. Kvinder som ønsker at arbejde med teater. Så der var ikke balance i det.

Det var meget sværere som kvinde at få arbejde og få en mulighed i branchen. Dine chancer som kvinde var simpelthen lavere. En del af problemet var – og er fortsat – vores kanon, der primært består af klassikere skrevet af mænd. Men hvad vi så mere eller mindre tilfældigt opdagede var, at ved at invitere kvindelige dramatikere og bringe deres stykker på banen, blev disse tal vendt rundt.

cid:C8D663AE-BBD3-43B4-8925-36E023A09209@home

Når vi castede til de stykker, vi skulle reade (vi viste syv stykker per reading) og udregnede, hvor mange skuespillere, vi behøvede, var situationen den modsatte: Vi behøvede 1/3 mænd og 2/3 kvinder. Altså det modsatte af, hvad vi så ude i resten af branchen.

Vi har senere tænkt over hvordan det kan være, og vi tror, det hænger sammen med, at der er en ubevidst bias på spil, når du skriver. Hvis du er kvinde, skriver du mere eller mindre automatisk gennemsnitligt flere kvindelige roller, og hvis du er mand, skriver du gennemsnitligt flere mandlige roller. Så ved at støtte op om kvindelige dramatikere, støtter man automatisk også resten af branchen, fordi det vil skabe jobs for de mange kvindelige skuespillere, som mangler jobmuligheder. Potentielt vil det også skabe jobs og muligheder for flere kvindelige instruktører, der føler sig tiltrukket af denne type dramatik med flere kvindelige roller. 

Nu bliver jeg nysgerrig efter at høre, om I opdagede andre kendetegn ved dramatik skrevet af kvinder?  

Nej, egentligt ikke, men flere mandlige publikummer kom efter vores readings i London over til os, og var overraskede over, at stykkerne ikke specielt handlede om den kvindelige oplevelse, men at de handlede om alt muligt.  

Fortæl lidt om baggrunden for at gå fra readings i London til en podcast?  

Fizzy Sherbet som podcast er i virkeligheden et resultat af pandemien. For det første lukkede alle teatrene ned, så det med at gå digitalt var et godt alternativ. Herudover fik vi pludselig også tid til at lægge mere arbejde i Fizzy Sherbet. Pludselig havde vi en tom kalender. Det var også skræmmende.

Med lock down hørte vi, at flere kvinder i branchen fik lagt deres projekter ned, og de skubbede ikke nødvendigvis på for at få nye aftaler i hus. I et bredere perspektiv blev vi bekymrede over dette, og betænkelige ved om situationen generelt ville forværre kvinders arbejde i branchen i UK – men også i andre lande. En hvilken som helst økonomisk nedtur vil altid først ramme kvinder, før den rammer mænd, fordi kvinder sædvanligvis er i lavere betalte jobs og de fleste steder i verden også har ansvaret for børnepasningen.

Vi var og er bekymrede for, at kvinder efter pandemien vil vende tilbage til en branche, som er endnu mere i knæ økonomisk end før pandemien. Måske vil kvinder blive de første til at blive tvunget ud af branchen, fordi de simpelthen ikke har råd til at arbejde i en branche, der allerede i forvejen betalte virkelig dårligt.

Ved at fortsætte arbejdet med Fizzy Sherbet som podcast kunne vi fortsætte med at skabe professionelle muligheder for kvinder i branchen, selvom teatrene var lukkede. For det med at få en mulighed giver dig tillid. Det giver dig tillid, at nogen tror på dit arbejde, og det kan være lige netop den oplevelse, der kan få tingene til at rulle for dig. Men du bliver nødt til at få det moment, få den mulighed. Fizzy Sherbet Podcast er kvinder, der støtter op om kvinder i teaterbranchen og skubber hinanden frem ad i en svær tid. 

Tamara von Werthern

Kan du sige noget om Fizzy Sherbet Podcast som et internationalt eller globalt initiativ?

Vores team består af medlemmer med et mix af kulturer og nationale identiteter bag sig. Vi er et hold af teaterkvinder, der har en fod i flere kulturer og lande, og konkret arbejder vi fra forskellige lande, selvom vi alle har krydset London på et tidspunkt. Du, Sandra, er jo en del af teamet og sidder i Danmark, og så er der mig. Jeg er fra Tyskland men bosat i England, og så er der Lily McLeish, som er Englænder, opvokset i Tyskland og nu er bosat i München, og sådan har de andre i teamet baggrund i flere kulturer såsom Australien, Hong Kong og Kroatien. Vi anser ikke international-promovering som noget, der nødvendigvis behøver at komme på et senere tidspunkt i ens karriere. Vi er i forvejen splittet mellem familie, venner og relationer i forskellige lande, så hvorfor skulle det teater, vi laver, og det publikum, vi har, ikke også være det!

Podcasten er produceret af os teammedlemmer i fællesskab fra hvert vores land. Noget, der kan lade sig gøre, fordi vi er gået digitalt. Det kunne vi slet ikke i samme grad før, da vi lavede readings i London. 

LÆS OGSÅ: Kvindestemmer fra hele verden  – International teaterpodcast fokuserer på ny dramatik af kvinder

Kan du fortælle om, hvilke stykker teamet leder efter? 

Vi modtager korte stykker (10-15 minutter) fra alle kvindelige dramatikere, der kunne være nysgerrige på at indgå i internationalt projekt som vores, og som gerne vil give sig selv den mulighed. Der er ingen bestemte temaer eller begrænsninger – ud over længden selvfølgelig, men det er klart, at vi ikke kan producere alle tekster, vi modtager, så der er en udvælgelse.

Vi er optaget af at promovere spændende stemmer, kvinder som har forskellige oplevelser og forskellige ting at sige. Vi kører med open call og man kan løbende indsende stykker til os. Vi ønsker at tage temperaturen på, hvordan det er at være menneske i verden lige nu. Vi er nysgerrige på at vide, hvordan der er dér, hvor du er netop nu, og på, hvem er du.

Vi er et læserpanel bestående af Fizzy Sherbets team og kvindelige instruktører, som har henvendt sig med en interesse i at læse og instruere til podcasten. Når vi vælger stykkerne, læser vi for at opdage tekster, der taler til os, og som vi finder virkelig interessante og spændende. Der er ingen opskrift på det, og nogle stykker taler til nogle instruktører i læserpanelet, mens andre stykker taler til andre instruktører. Det er på den måde, udvælgelsen finder sted.

Der er ingen bestemte temaer eller begrænsninger i forhold til, hvad vi accepterer, dels fordi vi ønsker at blive overrasket, dels fordi podcasten er et sted, hvor dramatikerne kan skrive det, der er virkelig vigtigt for dem. Det er en scene hvorpå dramatikere kan stå. De bliver givet en scene, hvorfra deres stemmer kan blive hørt. I mange andre sammenhænge og projekter skal dramatikere skrive med afsæt i en bestillingsopgave eller et brief, givet af andre. Det er ikke tilfældet her. Her kan de indsende de tekster, som de har skrevet uafhængigt af andres interesser. 

Sandra Therese Buch. Foto: Martin Dam Kristensen.

Hvad kan man opleve, hvis man downloader en Fizzy Sherbet episode? 

Hver episode er omkring en time lang. I løbet af den time kan man høre ny novelle-dramatik, efterfulgt af en omkring 20 minutters venskabelig snak med dramatikere om stykket, hendes arbejde med teksten, proces og inspirationskilder, samt en halv times interview med en special guest, hvor vi går på opdagelse i nogle af de temaer, stykket beskæftiger sig med. Vi beder dramatikeren foreslå en gæst, som har noget rigtig interessant at fortælle om det, hun har skrevet om. 

Her til sidst, hvem henvender I jer til med denne podcast?

Vi håber, at dramatikere vil bruge podcasten til at lytte til hinandens stykker og blive inspireret af hinanden. Opleve, hvad der bliver skrevet om og hvordan. Opleve, hvad der er muligt og hvordan du kan fortælle historier på forskellige måder. Men vi henvender os også til instruktører og andre, som er interesserede i at opleve ny samtidsdramatik og møde og opdage nye dramatikere.  

Med tiden vil vi have bygget et arkiv af kvindelige dramatikere, medvirkende skuespillere og kvindelige instruktører, så vi håber også at blive en database og et netværk bestående af teaterkunstnere med passion for samtidsdramatik.  

Læs mere om The Fizzy Sherbet Podcast her.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Sandra Theresa Buch
Sandra Theresa Buch
er uddannet dramaturg og arbejder som ansvarlig for linjen i dramatisk skrivekunst på Den Danske Scenekunstskole.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...