Populært lige nu

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret i Maribo, der har inviteret den gale Familien Addams indenfor i en billedskøn og topmusikalsk...

Kære branche, vi har et fundamentalt problem!

Jeg vil gerne sige undskyld. Undskyld til min branche og mine kollegaer. Dem jeg har gået i skole med, dem jeg har arbejdet med,...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Cirkus Saragossa – Billedsmukt børneteater med for meget på hjerte

Det sprudler af flotte farver og godt humør i Camilla Hübbes gendigtning af sin egen fortælling om cirkusfamilien Saragossa, der skal slå sig ned i Lilleby. 

Det er sjældent, man ser så billedflot en forestilling for børn, som Teatret Maskens smukke fortolkning af Camilla Hübbes børnebogsklassiker Cirkus Saragossa

Annonce

Fremmede er ikke velkomne

Forestillingen bygger på første bind i serien, som handler om drengen Elvis (Troels Ullerup Kortegaard), der sammen med sin familie flytter til Lilleby, efter de har solgt deres cirkus. 

Cirkus Saragossa Teatret Masken
Cirkus Saragossa, Teatret Masken. Foto: Ingrid Riis​.

Fremmede er dog ikke velkomne i Lilleby, og da slet ikke når de ser anderledes ud end fastboerne. Familien må derfor kæmpe for at falde til – og det gør de så med charme, sødme og godt humør.  

Bedstemor Lola (Ragnhild Kaarsgaard), savner cirkus og forskanser sig mut i den medbragte kanon, mor Mercedes (Susanne Storm) med det snoede overskæg holder humøret højt, spankulerer stolt omkring på de høje, bolchefarvede hæle og får job i den lokale frisør, mens Elvis balancerer på havens stakit og spejder efter en ven.

LÆS OGSÅ: Gnisten og pakkefabrikken – børneteater om at leve livet

Ham finder han i nabodrengen Finn-fem fejl (August Issac Carter) – en bogligt begavet dreng, der mobbes af byens bølle og savner en støtte. Finn er pænt presset af drillerierne og får Elvis til at lave et livsfarligt linedanser-stunt hen over byens torv og tage. Et stunt, han håber vil imponere bøllen, så han stopper mobningen. Elvis overlever og bøllen bakker bort – men er Finn egentlig en fin ven, når han presser Elvis til et livsfarligt nummer for egen vindings skyld?

Lidt for mange emner

Historien springer videre til de voksnes rækker, hvor Finns far slår sig løs med slagord på ophængte bannere i kampen for at slippe af med de nytilflyttede naboer. Heldigvis ender det hele godt, for mor-Saragossa er smuk og drøn-charmerende, og Finns far er fin nok, så de to falder for hinanden.

Cirkus Saragossa Teatret Masken
Cirkus Saragossa, Teatret Masken. Foto: Ingrid Riis​.

Ambitionerne i iscenesættelsen er høje, så historien kommer også lige omkring Elvis’ fars død i en trapezulykke, og en halvt afsluttet sætning, der ikke følges til dørs, indikerer, at også Finns mor er død? Der er noget om cirkusfamiliens manglende læsefærdigheder, der blandt andet førte til, at deres onkel blev franarret dem af et andet cirkus, da de ikke kunne læse kontrakten. 

Det er vildt mange temaer og karakterer at bringe i spil – især hvis vi skal nå at komme i dybden med dem i løbet af de 45 minutter, forestillingen varer. Det er faktisk er umuligt projekt, så det bliver lidt uklart, hvad de egentligt vil fortælle. Handler det om venskab? Mobning og fremmedhad? Tab, sorg og sammenhold? Eller en familie, der skal finde ro og falde til? Der er mange vægtige temaer og alle kunne være spændende at forfølge. Projektet kommer ikke helt i mål denne gang, hvilket er ærgerligt, for der er masser af fine elementer i forestillingen.

Cirkus Saragossa Teatret Masken
Cirkus Saragossa, Teatret Masken. Foto: Ingrid Riis​.

Farvesprudlende univers 

Susanne Storms humørsprudlende mor er et livsstykke af god energi. Ragnhild Kaarsgaards bedstemor er lattervækkende skøn med sit kanon-stunt og Troels Ullerup Kortegaards charmerende og søde linedanser Elvis er en fornøjelse at følge – de er vitterligt en skøn og sjov cirkusfamilie. 

Marianne Nilssons sansemættede og farvesprudlende scenografi med kostumer, der tydeligt tegner personerne, skaber et flot og fængende univers. Her er Familien Finn iklædt identisk grå-brunt tøj, mens Saragossa’erne kontrastrigt stråler i farver, gøgl og kanonkonge-kedeldragt. Det er en helstøbt verden, der sammen med lys og LED-bagskærmens farvemættede stemningsskift lader os opleve historien med sanserne. Det fungerer faktisk fremragende.

Så selvom historien stritter, er der en klar sammenhæng i scenografi og universet, som er en stor fornøjelse at se på. 

Læs mere her.

Seneste

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk...

★★★★★☆ Arven – fremragende ensemblespil i stærkt repertoirevalg

Arven på Det Kongelige Teater er magisk teater, man...

Askepot-musical med helt nye sange af Rasmus Seebach

Et af historiens allerstørste kærlighedseventyr iføres nye klæder, når...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer er chefredaktør af ISCENE.dk og tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon K med den energifræsende, morsomme og poetiske LIBERTY, der fletter bidder fra hans forestillinger til...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger død over sin mor, er på Det Kongelige Teater blevet til en scenisk tung, men...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk forestilling for hele familien. I Starchitects leger fem børn med papkasser på børneværelset og drømmer...