Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

Dansk Danseteater glæder sig til et “overdådigt program” i næste sæson, mens de får det bedste ud af den nuværende

“Der skal to til en tango, og det gælder også for moderne dans,” siger Pontus Lidberg, kunstnerisk leder for Dansk Danseteater, om udfordringerne med restriktioner og umulige afstandskrav.

Hvordan forholder I jer til den nuværende, meget usikre situation, hvor I ikke ved, hvornår I kan åbne igen?

Vi står i en særdeles udfordrende situation, fordi vi er nødt til at producere forestillinger, som kan være klar i februar, marts og april uden klarhed om, hvorvidt de kan blive realiseret. 

Vi kan ikke aflyse forestillinger med mindre regeringen har meldt noget ud omkring yderligere forlængelser af de gældende restriktioner. Det gør det umuligt at planlægge blot nogle uger frem.  

Gennemfører I prøver på planlagte forestillinger eller er der helt lukket hos jer?

Vores dansere øver stadig, men er underlagt en del restriktioner. Administrationen og øvrigt personale arbejder så vidt muligt hjemmefra.

Kan man overhovedet gennemføre prøver med de nuværende afstandskrav på to meter?

Det er desværre yderst vanskeligt, når man arbejder med dans. Men vi har fået tilladelse til at lave en række undtagelser i forbindelse med to meter-reglen, som gør det muligt for danserne at øve. Men det betyder også, at vi har lavet et meget stramt skema for testning af vores dansere. Vi vil selvfølgelig ikke tage nogle chancer, og vi gør alt, hvad vi kan, for at sikre vores medarbejderes sikkerhed.    

sirene dansk danseteater
Sirene, Dansk Danseteater. Foto: Paul Kolnik

Er det muligt at lave scenekunst nu uden at alle restriktionerne påvirker kunsten for drastisk?

Det er klart, at restriktionerne mildest talt er udfordrende, når man driver et danseteater. Der skal to til en tango, og det gælder også for moderne dans. Men de største problemer er relateret til de mere langsigtede perspektiver som følge af nedlukningen – heriblandt betydelige tab af indtægter, en dramatisk nedgang i forestillinger grundet de mange aflysninger, nedgang i publikumsantal osv.    

Hvordan forbereder I jer til en sæson, som er så usikker?

Vi har et overdådigt program linet op til sæson 21/22 – og vi glæder os til at fejre Dansk Danseteaters 40 års jubilæum. Sæsonens program bliver, uden at løfte sløret alt for meget, et overflødighedshorn af spændende co-produktioner. Håbet er, at vi kan gennemføre det meste.

I indeværende sæson er vi forberedte på flere forskellige scenarier. I øjeblikket turnerer vi med About Miss Julie og Sirene, som meget vel kan blive aflyst såfremt restriktionerne forlænges. Det vil helt sikkert være katastrofalt, især hvad angår tabet af indtægter.

Sirene er inspireret af en passage fra Odysseen og får premiere i København på Teater Republique i slutningen af april, og hvis alt går vel, så kan vi gennemføre den som planlagt.

SIREN from Danish Dance Theatre on Vimeo.

Ser I på alternative muligheder til de planlagte forestillinger som fx andre digitale løsninger?

I nogen grad, ja. Intet kan erstatte live-interaktionen mellem publikum og performer, men digitale løsninger kan være et godt supplement.

Vi havde planlagt at live streame premiere på Two Lions and a Castle, men fordi der blev indført yderligere restriktioner kort forinden og afstandskravet blev sænket, var vi desværre nødsaget til at aflyse.

Under den første nedlukning producerede vi korte dansefilm til sociale medier, digitale art talks på Instagram mv. I øjeblikket arbejder vi på en række mini dox film, som forhåbentlig bliver tilgængelige til foråret. 

Planlægger I en ny LIVE streaming eller visning af Two Lions and a Castle online? 

Two Lions and a Castle får ny premiere på Takkelloftet 3. juni 2021, og vi kigger pt. på, om vi eventuelt kan forlænge spilleperioden. Det er muligt, at vi også laver en streamet version online.

Udfordringen er, at forestillingen får sin fysiske premiere til juni, hvilket gør det vanskeligt at lægge forestillingen ud digitalt – helt gratis. Vi foretrækker derfor at lave et digitalt event til en overkommelig pris, men med et begrænset antal billetter. 

Seneste

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede på Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede på Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og...

Navnenyt – Anna Lawaetz er ny seniorforsker på Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek har udnævnt Anna Lawaetz til seniorforsker...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og anmelder på ISCENE. Har Kulturmor.dk. Teaterkritiker for Jyllands-Posten, tidligere for Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede på Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og den slidsomme vej tilbage til en form for nomalitet. Sophie Zinkernagels smertende rå tekst forløses...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i perioden 2025-2028. To andre teatre får støttemidler fra en anden pulje, et teater tages helt...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og reaktualiserer fra 7. marts den græske myte om kong Odysseus som performancekoncert på AFUK Scene....