Del

Gennem et halvt år har 30 aktører fra scenekunstbranchen fulgt Applaus-webinaret Publikumsudvikling og segmentering. I dag afslutter de undervisningsforløbet og kan kalde sig selv for fremtidens publikumsudviklere.


Hver anden onsdag siden september har 30 medarbejdere fra landets institutionsteatre og aktører fra det frie felt troligt siddet klar på Zoom, når undervisningen i publikumsudvikling og segmentering startede. I den anden ende af skærmen har underviser Søren Friis Møller, der har en ph.d. i ledelse på kulturområdet, siddet klar til at undervise. Forskellige typer af segmenteringsformer, kommunikationsstrategier, procesdesign og forretningsudvikling er blot nogle af de emner, der har været på programmet, skriver APPLAUS i dag i en pressemeddelelse.

Med udgangspunkt i eget projekt

På kurset har deltagerne fået redskaber til at kunne analysere et publikumspotentiale med henblik på selv at kunne designe et projekt med publikumsudvikling i fokus. Kursusdeltagerne har således arbejdet med deres egne publikumsudviklingsprojekter gennem hele forløbet: Fra et publikumsudviklingsprojekts spæde start med en analytisk tilgang til nuværende publikum – til tilrettelæggelse, implementering og afsluttende evaluering af projektet. 

Denne arbejdsform har ifølge kursusdeltager Kenneth Gall, der til daglig er administrativ leder og producent på Teater Hund & Co, givet anledning til at pendulere mellem praksis og refleksion: “Man har fået virkelig meget stof til 1. salen, men tilrettelagt sådan, at man aktiverer det i konkrete opgaver i sin egen praksis.”

Også to medarbejdere fra Team Teatret i Herning har fulgt onlinekurset, og det har ført dem på nye veje: ”Vi har jo tilegnet os en masse viden og er blevet inspireret til at gå forskellige veje og tænke i publikumsudvikling,” fortæller Mads Würtz Gammelmark, kommunikationsansvarlig på Team Teatret.

Et velfungerende forum

Undervejs i forløbet har kursusdeltagerne fået mulighed for løbende at reflektere over deres egen case sammen med kolleger fra branchen, der ligeledes arbejder aktivt med publikumsudvikling.

“Jeg synes, at mine kolleger på tværs af landet fortjener stor ros, fordi vi har fået skabt et forum, hvor vi kan gøre hinanden bedre. Vi har fået skabt et forum, hvor man godt må stille de dumme spørgsmål,” udtaler Mads Würtz Gammelmark.

Også Kenneth Gall ser sparringen med de andre kursusdeltagerne som en stor gevinst: “Når nogen siger noget, så spejler man det jo i sin egen virkelighed og man bliver løftet positivt af at høre om alt det fede, der er i gang… Vi kunne have bragt det til andre højder, hvis vi havde været samlet, men jeg synes, at Søren har formået at skabe et rum, hvor han hele tiden har sagt byd ind, brug chatten, spørg endelig, vi skal have en dialog i gang. Han har virkelig formået at gøre det relevant og gøre det vedkommende i de sessions der”.

En fremtid med publikumsudvikling

Nu er deltagerne nået til kursets afslutning og kan med rette kalde sig for publikumsudviklere. Men hvad så nu? Er der stadig publikumsudvikling på programmet?

“Der er slet ingen tvivl om, at publikumsudvikling fortsat vil være en del af Team Teatrets arbejdsindsats og jeg tør godt at sige, at det vil fylde mere, end det har gjort tidligere,” siger Mads Würtz Gammelmark. Han og hans kollega skal nu præsentere for resten af teatret, hvad de har arbejdet med og hvad de tænker, der kan arbejdes videre med.

For Kenneth Gall og Teater Hund & Co. har deltagelsen i webinaret og deres udviklingsprojekt, været et led i en større strategi. De fortsætter således også arbejdet med publikumsudvikling: ”Vi bliver ved – absolut. Og det kan man jo takke Applaus for at have sat i gang. Altså både i forhold til ‘Open Call’ og nu det her webinar. Så på en eller anden måde håber jeg virkelig også, at Applaus som organisation kan få nogle midler til at føre projektet videre.”

Kilde: Pressemeddelelse

Læs mere her.

Fakta om kurset:  Antal kursusgange: 10 livesessions á 2 timer.  Pris: 3000 kr. (ex moms).  Underviser: Søren Friis Møller, ph.d. i ledelse på kulturområdet, ekstern lektor på CBS og konsulent i culturaldemocracy.