Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

Kerteminderevyens chef om 2020: “Et turbulent år på en følelsesmæssig og økonomisk rutsjebanetur”

Sidste år var alt andet end sjovt for landets mange revyer, der blev aflyst på stribe. I denne kommentar fortæller Mads Nørby, revychef på Kerteminderevyen, om sin oplevelse af 2020.

De professionelle revyer i Danmark mødte heldigvis 2020 i god form. Revyen som kunst og underholdning er populær i disse år, og satiren er så nødvendig som altid. RevyDanmark begyndte 2020 som en dejlig og livskraftig selskabelig forening, og vi går ind i 2021 – nu også som en stærk brancheforening. Sammenholdet er blevet styrket af al den modstand, året har budt på.

På den måde er der kommet noget vigtigt ud af et lorteår!

Et skræmmende forår

Vi var på vej mod en dejlig revysommer i Kerteminde med 180 km i timen. Så kom virus. Jeg takkede vor vilde skaber for, at jeg for to år siden havde lavet revyen om fra et personligt firma til et ApS. Ellers havde jeg ikke lukket et øje efter 11. marts. Med et ApS er konkurs trods alt et alternativ til den personlige ruin med et efterfølgende liv i rendestenen. Jeg holdt møder med revisor og advokat, hvordan går man konkurs? Der er regler for, hvad man må betale, og hvad man ikke må betale. Spørgsmålene var mange; hvem kommer det til at berøre, og hvad kommer det til at betyde for dem, og er der nogen chance for, at man kan starte igen?

Midt i den sorteste tid, før hjælpepakker og forår viste sig i fædrelandet, blev jeg passet op af en af mine hovedsponsorer, Martin Frederiksen fra STOK, som sagde: ”Jeg er her, lige ved siden af dig. Nu skal du ikke være bange, men tværtimod give den ekstra gas”.

Med Martin ved min side havde jeg konstruktive møder med Tornøes Hotel, hvor revyen har sin scene. Vores samtaler mundede ud i enighed om, at vi ville dedikere os til hinanden og revyen de næste fem år.

Tornøes kaster sig ud i en større investering, ombygning med klimaanlæg og teleslynge. Vi er enige om, at Kerteminderevyen skal cementere og udbygge sit image som klassens frække pige i RevyDanmark, og med signaturen ”- Ét skridt for langt!” Samtidig beslutter jeg, sammen med min familie, at vi vil bo i Kerteminde.

På den måde er der kommet meget vidunderligt ud af et lorteår!

kerteminderevyen mads nørby
Kerteminderevyen, Teatret, Tornøes Hotel. Foto: Emil Andresen

Flere lys i mørket 

Andre gode samarbejdspartnere og sponsorer meldte sig også på banen. Jess Aagaard, Kielberg Advokater og formand for Kerteminde Erhvervsforening, tilbød, at vi kunne tage en tur i hans sejlbåd for at forventningsafstemme samarbejdet og tale strategi. En mindeværdig sejltur med god catering, vind i håret og mellem 11 og 14 knob mod Storebæltsbroen. Store, gode oplevelser i et lorteår.

Borgmester Kasper Ejsing Olesen kom også med på holdet. Det var som om, at hele Kerteminde, erhverv og politik stormede til kamp – ikke kun for revyen – men for kunstens og kulturens vigtighed i det hele taget. Ikke kun i Coronatider, også i fremtiden. Vi indkaldte til pressemøde. Jeg tænkte: Det her tegner godt, kunsten stiger, kulturen lever og anerkendes som livsnødvendig ilt til menneske og virksomhed. Fantastisk.

Sådan kan der komme noget virkelig godt ud af et lorteår!

LÆS OGSÅ: Vi elsker parodi i revy – hvad synes Ritt Bjerregaard og Morten Messerschmidt om at stå for skud?

Væsentlighedskriterier er subjektive

Kerteminde samlede kræfterne med formand for erhvervsforening, borgmester, ledende erhvervsfolk og kunstnere, man inviterede verdenspressen, både den trykte og den digitale. Det landede ikke rigtig nogen steder. Man kan se det for sig: ”Jamen, det er jo både ERHVERV og KULTUR, sådan en redaktion har vi jo ikke…”  

Enkelte kulturredaktioner havde pli nok til at svare, at man ville prioritere anderledes. Erhvervsredaktionerne har nok ment, at der var alt for meget kultur i den historie. Jeg er klar over, at min opfattelse af væsentligheden af begivenheder i Kerteminde er subjektiv og sikkert ude af proportioner, men helt ligegyldigt var det ikke, dét, der skete i Kerteminde hen over Coronasommer. En lokal historie, som var og er relevant til debat og inspiration overalt i kongeriget, hvor både kultur- og erhvervsliv kæmper for livet. I Kerteminde endda skulder ved skulder. Den overskrift vi enedes om på pressemeddelelsen var, ”Kulturen redder det lokale erhvervsliv”.

Ja, ja, sådan kom der store glæder og alvorlige skuffelser i et lorteår!

kerteminderevyen mads nørby
Kerteminderevyen 2017, Kim Hammelsvang og Trine Gadeberg. Instruktør Geir Sveaas. Foto: Emil Andresen

På vejen ud af lorteåret

Jeg ærgrer mig over, at det fantastiske hold skuespillere, jeg havde været så heldig at samle til revyen 2020, næppe kommer til at lave en revy sammen. Vi nåede lige at have det sjovt. Og så skete der så meget, som ingen af os havde prøvet før. I den proces bliver jeg bestyrket i, at kunstnere er vidunderlige mennesker; generøse, følsomme og begavede.

Midt december 2020 mødtes skuespillerholdet til revyen 2021 hjemme hos instruktøren Gordon Kennedy. Stor, stor glæde over at være sammen – på afstand, naturligvis. Ingen af os kunne og kan vide, hvad 2021 vil bringe. Vi håber, at en eller anden form for normalitet vil indfinde sig. Det vil være så vidunderligt, hvis vi kan afvikle Kerteminderevyen og alle mulige andre begivenheder, som vi plejer. Vi længes efter normalitet. Det er i sig selv ironisk, at verden kan komme så meget ud af balance, at selv kunstnere, som til andre tider vil vælte verden, kan komme til at længes efter en stabil og normal hverdag. Jeg vil have dagligdag og verden, som jeg kendte den, tilbage. Når jeg får det, vil jeg gerne lave ballade igen.

Som sagt, vi håber, vi kommer til at spille revy til sommer – helt som vi plejer. Men vi forbereder os også på, at virkeligheden måske bliver anderledes. Andet ville være uforsvarligt. Sammen med alle omkring revyen, skuespillere, produktion, sponsorer og politikere arbejder vi på at finde løsninger, kreativt og gavmildt. Vi finder på noget, og ligegyldigt hvordan verden ser ud til sommer, så tør jeg love, at vi stadig har brug for satire og grin. Og jeg lover også, at vi kan levere. Der kommer en premiere i Kerteminde. – Et skridt for langt! 

Sådan er der noget at glæde sig til efter et lorteår! 

Hvordan ser vi på året, der kommer?

Vi er optimister. Vi har sat tempoet op og styrer højere og større end nogensinde mod en premiere den 30. maj 2021. Fuld fart frem. I en gennemrenoveret sal på Tornøes Hotel, nu med klimaanlæg og teleslynge.

I et år med Corona, uden revy og uden indtægter, har jeg haft tid til at mærke efter. Det tror jeg, der er mange, der har. Det er en af de gaver, Corona har tvunget os til at tage imod. Tak for det. Hvorfor vil jeg lave revy? Hvorfor mener jeg, det er så vigtigt, at jeg bliver ved, selv når alt i øjeblikket ses i modlys? 

Først og fremmest har jeg genopdaget den store indre trang til at udstille hykleri, dumhed og dobbeltmoral – og alle de andre dårskaber, som fortjener at blive hængt op og grinet af: Vores selvfedme, grådighed, magtfuldkommenhed, smålighed, misundelse, forfængelighed og hovmod. Vi havner nærmest ovre i dødssynderne. Det år, vi netop har forladt, fortjener en ordentlig omgang i en seriøs revycentrifuge. Og vigtigst af alt – med det bedste våben i verden: Humor.

kerteminderevyen mads nørby
Kerteminderevyen 2019, ‘Samtykke’. Gordon Kennedy og Anette Støvelbæk. Instruktør Martin Miehe-Renard. Foto: Emil Andresen

Altid ét skridt for langt

Jeg har også haft tid til at mærke efter, hvad Kerteminderevyen skal. Vi skal finde helt ud til grænsen og så gå ét skridt for langt. Det er egentlig det, Kerteminderevyen altid har stået for. Nu har vi haft tid til at sætte ord på og gøre det til en del af en formuleret strategi.

Med den store, meget veldrevne Odense Sommerrevy og den traditionsrige Rottefælderevy med den fornemme historie i ryggen lige i nærheden, skal Kerteminderevyen finde sin berettigelse i fremtiden ved at være den frække pige i klassen. Vi skal være bevidste om og formidle, at i Kerteminde laver vi en revy, der går helt ud til grænsen – og ét skridt for langt. Som vi altid har gjort. Det tror vi på. Det længes vi efter. Det bliver vidunderligt. Når det er blevet varmt, når solen skinner, når salen er fyldt og latteren runger mod loftet. Vi er optimister. På gode dage tror jeg på det.

LÆS OGSÅ: Årets hidtil mest forløsende, uforskammede og originale revy

Men der er nætter, hvor tvivlen tvinger mig til at ligge søvnløs og frygte det værste. Der kan ske så meget. Jeg drømmer mig tilbage til en tid, hvor bekymringerne drejede sig om teksternes kvalitet, om der kom gæster nok, om Danmark måske skulle komme i en VM-finale i fodbold. Hvor var det sorgløst sammenlignet med nu, hvor frygten for en aflysning ikke helt kan slippe sit tag, lige meget hvor meget jeg skubber det fra mig.

Og hvis vi så kan/må spille, så er alting måske ikke bare lykke og en let dans på en rosenbestrøet scene. Hvad hvis vi kun må spille for en halvfuld sal? Det kan jo ikke hænge sammen. Og selv om vi faktisk må og kan spille for en fuld sal, tør folk så komme? Måske vil de. Mange taler om, hvor meget de længes efter at komme ud og opleve noget sammen igen, at spise, drikke og allermest grine sammen igen. Og hvad med firmaerne? I Kerteminde kommer mange gæster med deres firma. En festlig sommerudflugt med fælles grin og oplevelser. Men tør de? Frygter de, at deres medarbejdere bliver smittet? Hænger firmaets økonomi i laser efter et forfærdeligt lorteår? Hvis man lige har måttet sige farvel til 10% af sine medarbejdere, har man sikkert ikke så meget lyst til at sidde og klappe sig på lårene af grin. Hvordan vil det blive opfattet? Efter sådan en nat er det godt at vågne op til en dag, der er længere end den i går. En dag, hvor endnu flere bliver vaccineret. En dag, hvor jeg skal tale med skuespillerne, som gudskelov er ukuelige i deres optimisme og lyst til at komme i gang. En dag at glæde sig over.

Efter et lorteår – på godt og ondt.

Læs mere om Kertemindereyen her.

Seneste

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...
Annonce
Mads Nørby
Mads Nørby
Revychef, Kertemindereyen
Annonce

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er netop løbet af stablen med forestillinger i Den Grå Hal og aktivitetsprogram med workshops, oplæg...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter rolle til daglig leder, og bestyrelsen vælger at oprette to nye stillinger til at booste...