Del

Et nyt tværeuropæisk studie, foretaget af European Theatre Convention (ETC), afslører en skævvridning af kønsfordelingen i europæisk teater, hvor der er ansat seks mænd for hver fire kvinder.

Der er fortsat ansat flere mænd end kvinder på de mest prestigefyldte positioner på teatrene, fremgår det af det store studie, som European Theatre Convention (ETC) har foretaget af teatre over hele Europa.

Studiet, der offentliggøres på Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts, viser endvidere, at ansættelsen af kvindelige instruktører har en markant indflydelse på diversiteten af de kreative hold.

Mænd instruerer, kvinder sætter hår

Gender Equality and Diversity in European Theatres (ligestilling og diversitet i europæisk teater) er titlen på studiet fra European Theatre Convention (ETC), som afslører, at der kun er nævnt fire kvinder i teatrenes programmer for hver seks mænd — og at mænd dominerer på jobfronten, når det handler om positioner som dramatiker, instruktør og teknisk personale, mens kvinder står for mere end 70% af arbejdet inden for kostumer og hår.

Samtidig viser studiet også, at det — når valget falder på en kvindelig instruktør eller dramatiker — har en enorm indflydelse på diversiteten i hele det kreative hold bag en teaterproduktion.

Resultaterne af studiet offentliggøres nu, hvor langt de fleste europæiske teatre stadig er lukkede. Det giver ekstra mulighed til selvrefleksion over ligestilling hos det enkelte teater både nu og i fremtiden.

Selvransagelse blandt europæiske teatre

Studiet, der er det første af sin art, som analyserer ligestillingen hos teatre på tværs af Europa, er foretaget for ETC af forskere fra University of UCLouvain i Belgien. ETCs medlemsteatre har frivilligt stillet data om ligestilling til rådighed for undersøgelsen ud fra et fælles ønske om at afdække og ændre kønsmæssig ulighed i hele underholdningssektoren.

Studiets resultater viser, at kvinder generelt har dårligere kontraktforhold end mænd, at de oftest varetager stereotype kvindejobs og sjældent er repræsenteret i toppen af ledelsen. På scenerne er 43% af karaktererne kvinder og 57% mænd. Studiet viser dog, at forestillinger, der er skrevet eller instrueret af kvinder, har større tendens til ligelig fordeling af kønnene på scenen end stykker, skrevet eller instrueret af mænd.

En anden væsentlig konklusion i rapporten fra studiet er fraværet af minoriteter på de europæiske teatre — både når det drejer sig om seksualitet, etnicitet og fysiske handicap.

ligestilling europæisk teater

Fakta om studiet

  • Studiet, der dækker 22 europæiske lande, omfatter 4000+ teateransatte og en analyse af mere en 11.500 kunstnere fordelt over 650 forestillinger.
  • Studiet viser, at kvinder har ringere kontraktforhold end mænd, og at der sjældnere ses kvinder i toppen af hierakiet på teatrene.
  • Et bemærkelsesværdigt resultat er også fraværet af personer med minoritetsbaggrund på de europæiske teatre.
  • Mænd er mere synlige end kvinder i teaterprogrammerne og dominerer generelt de mest prestigefyldte poster som dramatiker og instruktør.
  • Kvinder står for 70% af arbejdet som frisør og kostumier.
  • Der opstår bemærkelsesværdigt bedre ligestilling, når der er kvinder i beslutningstagerpostitioner.

Hvis du vil vide mere om Gender Equality and Diversity in European Theatres, finder du hele rapporten om studiet her.

Kilde: Pressemeddelelse

European Theatre Convention (ETC), der blev grundlagt i 1988, er det største teaternetværk i Europa. Det er en organisation, hvis formål er at promovere europæisk teater som en væsentlig platform for dialog, demokrati og interaktion, som forholder sig til og reflekterer over publikums diversitet og et samfund i konstant forandring. ETC har 44 medlemsteatre fra mere end 25 forskellige lande. Læs mere her.