Populært lige nu

Annonce

Lad os nu lytte og vise tillid til ungdommen

“Spørg unge om de unge,” lyder det i et debatindlæg på ISCENE skrevet af tre bestyrelsesmedlemmer fra Danmarks største vækstlagsforening, Teaterhuset.

Annonce

Kommentaren er skrevet som en reaktion på debatten, der rasede i kølvandet på Jon Stephensens interview i Politiken, og peger på en strukturel skævvridning, hvor de unge ikke oplever at blive hørt – selv det er dem, det handler om. De siger selv:  

“Interviewet med Jon Stephensen og den efterfølgende debat har været mudret og demotiverende læsning for os, som unge. Den har været et kulturelt og strukturelt kedeligt symbol på, hvad der egentlig er problematisk ved ungeområdet i dansk teater: At man uhyre sjældent lader unge komme til orde og fylde i forhold til magtstrukturer, forvaltning og behov”. 

Hvad vil de unge selv?

Nu står det jo de unge fuldstændig frit for at skrive en kommentar til et Facebook-opslag eller på andre sociale medier, som størstedelen af debattens aktører gjorde, men når det er sagt, er der noget om snakken. Ser man på det kommentarspor, som fulgte artiklen på de sociale medier, var det primært den midaldrende og veletablerede del af branchen, som førte ordet og efterfølgende fik taletid i de landsdækkende medier. Selvom der er stor opbakning til at skabe scenekunst for og til de unge, er det alligevel bemærkelsesværdigt, at ingen spurgte de unge selv. 

Men hvad vil de unge så selv? Og hvad synes de om scenekunst i det hele taget? 

Annonce

Da Teater Zebu i efteråret afholdt deres FUT – Festivalen For Unge, spurgte de i samme ombæring de unge, hvordan de selv oplever, taler om og forholder sig til teatret. Aldersgruppe var fra 13 – 20 år og resultatet af undersøgelsen offentliggøres i foråret. De første analyser viser, at de unge vil mødes ligeværdigt, inddrages i forestillingerne og være i dialog med de voksne scenekunstnere om de emner, som forestillingerne bearbejder. De svarer også, at det er lige meget, om det er ungdoms- eller voksenteater, de ser, så længe de bliver ramt, bevæget og revet med af det scenekunstneriske udtryk. En udsagn, der bekræftes af salgstal fra teatrene. Fx blev over en tredjedel af billetterne til Erasmus Montanus på Aarhus Teater i 2017 solgt til unge. 

Teaterhuset med vigtigt indspark

Giver man ordet til de unge fra Teaterhuset, så lyder det: ”…vi unge er en lige så mangfoldig gruppe som resten af befolkningen, og at tro, at vi alle ønsker at se teater, som kun er for, til, med, af, om og med unge, er en fejlslutning. De gamle klassikere kan tale lige så meget til en 16-årig som til en 79-årig, præcis som nyskrevne stykker kan.” 

Så lad os nu lytte og vise tillid til ungdommen. Vi ældre ved ikke nødvendigvis, hvad der er bedst for de unge. Selvom en ophedet debat kan være god til at starte nye samtaler, er den ikke gangbar til at udvikle nye tiltag i længden.  Teaterhusets aktører siger selv: 

”Lad os få en ordentlig vidensbaseret og ydmyg debat om vilkårene og kulturen for såkaldt ”ungt” teater, i stedet for en overfladisk fremhævelse af det ene initiativ efter det andet, som er målrettet unge.”

En debat og et initiativ vi på ISCENE gerne vil støtte op om og være platform for. 

Læs Teaterhusets indspark her.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en...

Tre scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en umage kærlighedshistorie, om længslen efter at kunne leve autentisk sammen med den, man elsker, samtidig...