Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Jeg forsvinder – kammerspil i katastrofens ramme

Det Kongelige Teaters norske husinstruktør Sigrid Strøm Reibo har med en smuk tysthed iscenesat sin landsmands Arne Lygres åbne og spørgende drama Jeg forsvinder om den menneskelige empatis rækkevidde.

Lyset skærer hvidt i øjnene, mens murbrokker hober sig op i huller og sprækker. Stilfærdigt kommer Stine Stengade ind og fortæller som karakteren Jeg om sit liv i huset her, som hun nu må forlade. Vi ved ikke hvorfor, men baggrundens karakter af bombekrater og Emil Assing Høyers dystre ledsagende toner i mol skubber associationerne mod krig eller katastrofe.

Kvinden Jeg var måske heller ikke helt så lykkelig, som hun indleder sin fortælling med at hævde. De stadige besværgelser peger på sprækker i lykken, der bekræftes, da hendes mand udebliver og hun må flygte uden ham. Han har valgt at blive i det diffust kriseramte samfund og starte et nyt liv med en anden kvinde, men det finder vi først ud af mod slutningen af den norske dramatiker Arne Lygres tyst-melodiske afsøgning af menneskelig empati.

Jeg forsvinder Det Kongelige Teater
Jeg forsvinder på Det Kongelige Teater. Foto Miklos Szabo

Er medoplevelse mulig?

Flugten fra den udefinerede krise udgør på sin vis hovedhistorien for Jeg, hendes veninde og venindens datter, men ind i den flettes historier om andre mennesker, der i de fleste tilfælde har det værre end Jeg og veninden. Dramaet har således en sjat postmodernisme i sin struktur, hvor Jeg og rejsekompagniet skiftevis beskriver situationen, spiller situationen og spiller nogle andres situation. Identiteten er måske ikke ganske flydende, men selvom Jeg hævder, at medoplevelse ikke er mulig – og hendes mand senere hævder, at han ikke forstår livet uden for sig selv – indlever de sig alligevel i andres mulige følelser for at mærke deres egne.

Får katastrofen de mest handlingsbrutale sider frem som hos manden, der sparker sin kone på struben, fordi han ikke tåler at høre mere jamren, eller som hos sønnen, der redder sig selv ved at svømme fra sin mor og kæreste på flugtens vej? Og får katastrofen de mest dekadent-brutale sider frem som veninderne på strandtur, der bruger katastrofen som underholdning og kommer til at donere til den forkerte sag, da de har gejlet hinanden op til at ringe ind og købe lidt hyggeaflad?

Empatiens kringelkroge

Lygres tekst borer sig sikkert ud i hjørnerne af empatiens kringelkroge, der ikke alle er ladet med næstekærlighed. Det Kongelige Teaters husinstruktør Sigrid Strøm Reibo har iscenesat i en grundlæggende tyst tone, der med enkelte smerteudbrud og energiske udladninger i dialogen mellem Jeg og hendes veninde, holder sig i et næsten blidt, undersøgende leje. Er det virkelig sådan? Føler jeg sådan? Gør de?

Jeg forsvinder_Det Kongelige Teater
Jeg forsvinder på Det Kongelige Teater. Foto Miklos Szabo

Det fungerer overraskende godt, særligt i første del, hvor Stine Stengade skaber et stærkt scenenærvær, der accentueres perfekt af Sarah Bobergs mere boblende veninde, der både kan fjolle og være livsfarligt rå. Sicilia Gadborg Høegh og Karin Heinemeier har som venindens datter og mandens nye kvinde ikke mange replikker at gøre godt med, men står klart som karakterer. Martin Hestbæk er som Manden næsten mere nedtonet end Jeg, men trænger også godt igennem i sin oplevelse af at være afkoblet, ude af stand til at føle empati – men dog så hjerteskærende i sin angst for at være alene.

Det kræver en indsats at engagere sig i Manden, da Jeg forsvinder, og vi pludselig får ham som identifikationspunkt. Hun går, han er der, ligesom de øvrige karakterer forsvinder en for en under flugten – og Manden også står alene tilbage til sidst. Mennesket er alene, men kan i empatien nogle gange mærke en flig af andre. Sådan kunne man opsummere forestillingen, men så simpel er Arne Lygres enkle, men mangefacetterede tekst ikke. Dertil har den for mange åbne rum, der velgørende lader os digte med.

Hør instruktør Sigrid Strøm Reibo introducere forestillingen.

Seneste

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...

Scenekunstens Årsmøde 2024 sætter fokus på fremtidens scenekunst

Mandag den 3. juni afholdes Scenekunstens Årsmøde som en...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan skabes nye kollektive visioner og strømninger? Det er nogle af de tematikker, som tages op...