Populært lige nu

NEXT ZONE søger producent 

Ansøgningsfrist: 3. januar 2024

Dramatikken findes

Holdet på Dramatikkens Hus har sendt denne replik til debatten om dansk dramatik kontra dansk litteratur, som blev rejst på ISCENE tilbage i september...
Annoncespot_imgspot_img

Ny Kulturbarometermåling: Trist nyhed for dansk kulturliv

Applaus er i dag udkommet med fjerde kulturbarometermåling, som viser borgernes lyst og tryghed til at bruge kulturlivet er faldende. 25% af de adspurgte svarer, at de ikke forventer at bruge penge på kultur i løbet af de næste tre måneder. 

18 % af de adspurgte i Applaus’ nyeste kulturbarometermåling angiver, at de har fået mere lyst til at opleve professionel kultur og sport i Danmark set i lyset af COVID-19. I den tredje måling var tallet 24 % og der er således sket et fald på 6 procentpoint.

For 48 % af borgerne har coronapandemien ikke påvirket deres lyst til at opleve professionel kultur og sport. 20 % af borgerne angiver at de har fået mindre lyst til at opleve professionel kultur og sport. 12 % svarer, at de ikke opsøger kultur- og sportsoplevelser.

Det forventede forbrug er faldet

25 % af danskerne forventer ikke at bruge penge på kultur- og sportsoplevelser de kommende tre måneder. Dette er en stigning på fem procentpoint sammenlignet med sidste måling.

Generelt er andelen af borgere, der forventer at være publikum til eller brugere af kulturoplevelser (scenekunst, koncerter, museumsbesøg, biografbesøg, biblioteksbesøg og festivaler) i den kommende måned, let faldende sammenlignet med tredje måling, hvor dataindsamlingen blev foretaget lige inden sommerferien.

Andelen af borgere, der forventer at være publikum til professionelle sportsbegivenheder den kommende måned, er stort set uændret sammenlignet med tidligere målinger.

LÆS OGSÅ: Ny måling fra Kulturbarometeret: Folk er trygge ved at vende tilbage til kulturlivet

Få har set scenekunst

Flere borgere har oplevet professionel kultur den sidste måned i sammenligning med forrige målinger, men kun 7 % af de adspurgte svarer, at de har set scenekunst.

45 % af borgerne svarer, at de ingen professionelle kulturoplevelser har oplevet den forgangne måned. Sammenlignet med anden måling fra Kulturbarometret er det et fald på 17 procentpoint.

Borgere med hjemmeboende børn har i højere grad besøgt museer (29 %) og biblioteker (32 %) end borgere uden hjemmeboende børn. Enlige borgere med hjemmeboende børn har især gjort brug af biografen den seneste måned i langt højere grad end øvrige grupper (33 %).

Andelen af borgere, der har været publikum til en professionel sportsbegivenhed, ligger på niveau med sidste måned (udendørs 11 % og indendørs 4 %). Det er særligt de 16-34-årige, der har været publikum til professionelle sportsbegivenheder både udendørs og indendørs den sidste måned.

Se hele rapporten fra den fjerde Kulturbarometermåling her.

Kilde: Applaus

Seneste

★★★★☆☆ Snedronningen – en visuel fryd for eventyrelskere

Tivoli præsenterer for tredje gang deres balletjuleshow, Snedronningen, som...

Samtidscirkus er sin egen unikke kunstform 

"Lad os slå fast én gang for alle: Samtidscirkus...

NEXT ZONE søger producent 

Ansøgningsfrist: 3. januar 2024

Nyhedsbrev

Annoncespot_imgspot_img

Udforsk videre

★★★★☆☆ Snedronningen – en visuel fryd for eventyrelskere

Tivoli præsenterer for tredje gang deres balletjuleshow, Snedronningen, som...

Samtidscirkus er sin egen unikke kunstform 

"Lad os slå fast én gang for alle: Samtidscirkus...

NEXT ZONE søger producent 

Ansøgningsfrist: 3. januar 2024

Ina-Miriam Rosenbaum modtager Teaterpokalen 2023

Foreningen Danske Teaterjournalister har i går kåret årets modtagere...
Annonce
Annonce

★★★★☆☆ Snedronningen – en visuel fryd for eventyrelskere

Tivoli præsenterer for tredje gang deres balletjuleshow, Snedronningen, som havde premiere i 2019. Tivolis Balletteater og balletbørn fejer blidt og yndefuldt over scenen med...

Samtidscirkus er sin egen unikke kunstform 

"Lad os slå fast én gang for alle: Samtidscirkus er sin egen unikke kunstform," skriver lektor ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns...

NEXT ZONE søger producent 

Ansøgningsfrist: 3. januar 2024