Populært lige nu

★★★★★☆ Arven – fremragende ensemblespil i stærkt repertoirevalg

Arven på Det Kongelige Teater er magisk teater, man kan flytte ind i. Over otte timer skaber dramaet forbindelse mellem nutid og fortid i...

Kristian Grumme: “Publikum får en meget intim oplevelse, når skuespilleren er under en meter fra dem”

I 2021 kunne publikum for første gang officielt opleve Grummes Teater, da der var premiere på den stedsspecifikke vandreforestilling Baldersbæks Stemmer. ISCENE tog en...

Statens Kunstfond vil have flere navne i spil til deres legatudvalg

Kunstnere, kunstkyndige og andre med stor indsigt og viden kan som noget nyt melde deres interesse for at sidde i et af Statens Kunstfonds...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Heltekomedie om at blive regnbuefar er både morsom og underholdende

Hæsblæsende monolog sætter fokus på det at blive regnbuefar – det er sjovt, underholdende og rimelig crazy fortalt. 

”Regnbuefar42” kalder den 42-årige homoseksuelle Mikkel sig, når han på nettet søger kvinden, der skal føde drømmesønnen Storm. Men der er mange benspænd i det fremtidige familieprojekt. For hvem er det lige, man inviterer indenfor til familieforøgelse, og hvad nu hvis man i virkeligheden hellere vil være alene-far, og kvinden kun skal agere låne-livmoder?

Annonce

Monologen Regnbuefar er en del af KGL Dansk, Det Kongelige Teaters laboratorie til udvikling af originale fortællinger og er frit inspireret af dramatikeren Mikkel Trier Rygårds egne oplevelser. 

Regnbuefar, Det Kongelige Teater, 2020. Foto: Camilla Winther

På scenen står Mikkel Arendt, der med højt tempo, knivskarp komik og kropsligt perfektion fortolker manden Mikkel, der let lader sig overmande af følelser og stemninger. Her er en tænker, hvis hverdag og drømme flyder sammen i et altopslugende univers af Hollywoodfilm og superhelte, mens han i højt gear trasker rundt om de Københavnske søer – 13.076 gange er det faktisk blevet til indtil nu.

Og ingen tvivl om, at det er svært at være Mikkel med de mange frustrationer og længsler efter en søn som hedder Storm, men smerten får vi ikke at mærke og de mere alvorstunge tematikker, som kan være forbundet med at stifte alternativ familie, er ikke en del af fortællingen, dertil er der for meget karikatur og ironisk distance over konceptet.

Her er fart på fortællingen, der holdes underholdende i gang af Mikkels selviscenesættende fantasier om sig selv og sønnen Storm i diverse vilde aktioner. Han er fx super-helten fra det ydre rum, der forpurrer et homofobisk-hate-crime overfald på Sorø station, perron 2. Faderen der flygter til de nordsvenske skove med sønnen for at undgå en dystopisk undergangsepidemi, og manden der hugger hovedet af hipster-naboen Emil, fordi denne glemmer at hilse, når de mødes på trappen i andelsforeningen. Jo tak, det skorter ikke på groteske indfald, lethed og latterfremkaldende replikker, mens projektet med at blive regnbuefar folder sig ud.

Regnbuefar, Det Kongelige Teater, 2020. Foto: Camilla Winther

Sideløbende med de mange helteoptrin, møder vi de mange potentielle mor-kvinder. Der er Tyttebær-Bente som er sød, men alligevel ikke er den rigtige. Ea som ligner en ork og Carmen-Rosita, der får barn med et bøsse-bager-par (opført som sokketeater), der forvandler luksuslivet i Brumleby til et Kafkask mareridt i statsamtet. Og så er der korrespondensen mellem Mikkel og kvinderne, der får sit helt eget tvist i Mikkel Arendts crazy-komiske fortolkninger af de mange emojis – dansende enhjørninger, fløde-slikkende kattekilling etc. – som skal bløde dialogen op i de mange akavede online-korrespondenser.

Er det sjovt? Ja, ret morsomt. Og også lidt rodet og uklart ind imellem. 

Men Mikkel Trier Rygårds velslebne replikker flyder elegant og indrammer fortællingen med komisk kant. Henrik Grimbäcks kapoow-agtige og film-inspirerede instruktion banker historien afsted med fart på underholdningen og Mikkel Arendts fortolkning af de syrede karakterer og groteske indfald er ganske enkelt forrygende at opleve.  Helt igennem et underholdende bud på en særlig problematik.

Læs mere om forestillingen her.

Denne anmeldelse blev oprindeligt udgivet 19. august 2020, men genudgivet i august 2021 i anledning af Copenhagen 2021.

Seneste

Ny Kulturbarometer-måling viser, at danskerne nedprioriterer deres kulturforbrug

Applaus har netop offentliggjort deres fjerde Kulturbarometer-måling i år....

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Aprilfestival i Syddjurs Kommune

Aprilfestival i Syddjurs Kommune er kortere end normalt. Festivalen...

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny Kulturbarometer-måling viser, at danskerne nedprioriterer deres kulturforbrug

Applaus har netop offentliggjort deres fjerde Kulturbarometer-måling i år....

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Aprilfestival i Syddjurs Kommune

Aprilfestival i Syddjurs Kommune er kortere end normalt. Festivalen...

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon...

★★★★☆☆ Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder

Richard Strauss’ opera om den hævngerrige Elektra, der sværger...

★★★★★☆ Starchitects – højenergisk hyldest til børns kreativitet

Motionhouse er tilbage på Baltoppen LIVE med en højenergisk...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer er chefredaktør af ISCENE.dk og tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Ny Kulturbarometer-måling viser, at danskerne nedprioriterer deres kulturforbrug

Applaus har netop offentliggjort deres fjerde Kulturbarometer-måling i år. En måling, der viser, at 58% af de adspurgte svarer, at den økonomiske situation påvirker deres kulturforbrug,...

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Aprilfestival i Syddjurs Kommune

Aprilfestival i Syddjurs Kommune er kortere end normalt. Festivalen løber af stablen 21.-23. april i Rønde og Ebeltoft på Djursland. Men årets program byder...

★★★★★☆ LIBERTY – højoktanenergisk kropsekstravagance fanger kreativitetens eufori og trummerum

Kristján Ingimarsson fejrer sit 25 års jubilæum på Pavillon K med den energifræsende, morsomme og poetiske LIBERTY, der fletter bidder fra hans forestillinger til...