Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Vi de 1 % – rig og fattig mødes, mens vi kigger på

Teater Republique og Fix&Foxy inviterer til lærestykke om rige og fattige i Vi de 1 %. Det kommer der akavede og let ubehagelige møder ud af, før projektøren vendes mod publikum i en klassisk Tue Biering-bevægelse.

Publikum spiller godt nok kun sporadisk med i Fix&Foxys nye forestilling Vi de 1 %, men jeg fik alligevel associationer til Bertolt Brechts Lehrstücken. Pædagogiske stykker, hvor deltagerne selv spiller og diskuterer spørgsmål som klasseskel.

Og det er netop, hvad der foregår i Vi de 1 %. Maria Rich er eneste skuespiller på scenen. Resten af ensemblet skifter hver dag og består af en repræsentant for overklassen og fem repræsentanter for underklassen, herunder en tjenestepige. Så forestillingen må om ikke andet siges at besvare tidens repræsentationsdiskussioner 1:1. Her spiller alle sig selv.

Vi de 1 %
Aftenens medvirkende i Vi de 1 % på Teater Republique.

Lasse er megarig

Ja, måske ikke Maria Rich, der indtager rollen som en slags game master. Hun leder slagets gang, først lidt kulret over al den rigdom, aftenens rigmand kan berette om. Siden veksler hun mellem passiv-aggressive fremstød og kælen kammeratlighed, men ender i en skarp, konfrontatorisk tone, der pisker til revolution.

Det sidste er ikke rart for Lasse, overklasserepræsentanten, der ”nok er rigere end alle os tilsammen”. Han betegner sig selv som megarig, og bærer velstandens mærker med sit dyre ur, Teslaen og rejser med privatfly til fjerne resorter. Så vidt, så godt. Vores ”venstreorienterede woke-humanistiske” fordomme er således bekræftet, og bliver desuden i rigt mål projiceret op på bagtæppet. Skulle man være tungnem, burde tjenestepigen Dars servile, ordløse evighedsarbejde omkring de talende, få grundpræmissen til at lyse i neon.

Vi de 1 %
Vi de 1 % på Teater Republique. Foto Søren Meisner.

Det er bastant, men fungerer, fordi instruktør Tue Biering lader stemningen med usikkerhed. Maria Richs skift mellem småsludren og intimidering spiller direkte sammen med hendes forsikringer om, at der ikke vil ske Lasse noget – det er jo bare teater – og hendes gentagne spørgsmål, om han er bange. Bange for at miste, bange for de fattige? Det er han ikke, han tror på samfundet, hævder han et langt stykke af vejen.

Sorte fodspor på tæppet  

Lidt bange bliver han dog nok, da underklassen banker på og slæber jord med ind på det pæne hvide tæppe. Først er det venlige Mia, der udfordrer Lasse med sin historie, men nok mere ved at kigge ham dybt i øjnene. Se mig!

Værre bliver det, da småkriminelle Dan gør sin brovtende entré, efterfulgt af narkomanen Montana og arbejdsløse Melisa. De møver sig helt kropsligt ind på ham, og det er tydeligvis ubehageligt. Anført af en eksalteret Rich festhærger de scenen, men revolution bliver det ikke helt til endnu. Snarere krummer fra de riges bord. Men så rives tæppet væk under Lasse – og projektøren vendes mod os.

Vi de 1 %
Vi de 1 % på Teater Republique. Foto Søren Meisner.

Pædagogisk-flaggelantisk dobbeltbund

For vi er jo også de 1 % – set i globalt perspektiv. Mads fra første række repræsenterer publikum i en dialog med Europas fattigste, en gruppe fra Moldava, der stiller os de samme spørgsmål, Lasse fik tidligere. Det er et Tue Biering-greb classic, der denne gang måske ikke helt har den voldsomme effekt, fordi det er forudsigeligt, at vi skal derhen.

Lærestykkets form lader ingen tvivl om, hvem der er gode og onde. Hos Biering er der bare altid den pædagogisk-flaggelantiske dobbeltbund, at vi, der ser på i al vores gode sympati med de (de implicit undertrykte) fattige, samtidig er de onde – i dette tilfælde (også) globalt. ”Danmark er et Utopia for os”, som moldoverne formulerer det. Biering spørger i hele sit virke til netop det dilemma. Denne gang i en meget ligetil form, der lever af refleksionen over voyeurens kildrende behag ved andres ubehag.

Seneste

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde torsdag aften premiere på Bone Whispers og Urbane Saints på Aveny-T. Syv forskellige dansere hvirvler,...

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...